Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm  (läst 4403 gånger)

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm
« skrivet: 12 maj-17 kl 20:21 »
Jag har en tacka verkar ha sinat. Lammen är fem veckor gamla. Klarar deras magar att bara äta pellets och hö eller behöver jag nappa dom ?
Tackan verkar må bra i övrigt, är inte mager, har fått kraftfoder och hö och mineraler. Har tagit träckprov för en vecka sen som visade noll förekomst av parasiter.
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm
« Svar #1 skrivet: 12 maj-17 kl 20:51 »
De skulle nog må bra av lite ersättning - om det går att få dem att äta den när de är så pass gamla.  Jag tror att de skulle överleva på vuxenmaten, men bli små och inte så kraftiga.  Lamm och killingar behöver mjölk i ungefär tre månader, plus en månads nertrappning.

  Men eftersom de har provat på den äkta varan, så tycker de säkert att nappen är stel, hård och luktar obehagligt, plus att ersättningen inte alls är lika god som mammas mjölk!

  En liten varning för Pontus.  Jag har matat ihjäl två lamm med den, innan jag lärde mig att köpa ersättning av högre kvalité.  Jag vet inte om dessa två var särskilt känsliga.

Lycka till!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm
« Svar #2 skrivet: 12 maj-17 kl 21:47 »
Jag har aldrig hört någon som varit missnöjd med pontus lammnäring. Måste ha varit något fel på just den förpackningen, eller så dog de av någon annan orsak.
Det finns ju inte så många olika varumärken att köpa av lammnäring.

Ett lamm måste ha ersättning el mjölk i 55 dagar, innan dess är våmmen inte tillräckligt utvecklad för att de ska klara sig utan mjölk, men slutar man tidigt så blir förstås lammen små och klena men de lär överleva.

Jag har dock aldrig haft problem med att få några lamm att ta flaskan. Skaffa en flaska för vanliga bäbisar, den har mjuk napp och så kan du göra hålet lite större så rinner det fortare.

http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/far/kunskapsbank/artiklar/2008/e/163/hall-vammen-i-trim-del-2/

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm
« Svar #3 skrivet: 13 maj-17 kl 07:43 »
Tack för bra svar och bra länk. Hade för mig att det var ca 55-60 dagar dom behövde. Hennes lamm var små redan vid födseln men dom har gått upp rejält i vikt så hittills har dom fått mjölk iallafall. Jag kommer att nappa dom och hoppas på att dom lär sig fort att det är godsaker man kommer med  ;) Har haft flasklamm tidigare men då direkt när dom varit små, så nappflaskor finns. Granngården är närmast så det blir deras lammnäring.
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm
« Svar #4 skrivet: 13 maj-17 kl 09:54 »
55 dagar?  Det låter väldigt kort.

LYCKA TILL!!!  :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm
« Svar #5 skrivet: 14 maj-17 kl 19:23 »
Goda nyheter. Hon har inte sinat helt, jag har sett dom dia  :) Visserligen väääldigt kort stund, men bättre än ingenting. Juvret är inte helt tomt. Bagglammet ser jag försöka tjuva från dom andra tackorna, men tacklammet är inte lika modigt. Jag nappade dom lite för hand igår, dom verkade gilla det, men åt inga mängder. Hängde in en lammbar i morse, men den verkar dom strunta i. Hmm...
Dom 55-60 dagarna är ju ett minimum tänker jag, ju längre desto bättre. Dom var små vid födseln, vägde ca 2 kg båda två. Nu väger bagglammet 8 kg och tacklammet 7,5 kg. Två andra bagglamm som föddes samtidigt och vägde 3 kg väger idag 9 kg. Så kurvan är rätt ok tycker jag. Det är Roslagsfår och dom blir ju inte lika stora som många andra raser.

När dom nu får lite mjölk av morsan, ska jag ändå försöka få i dom ersättning också? Just den här morsan är såklart skyggast av dom alla och det blir stökigt och stressigt för henne när jag försöker nappa lammen (därav lammbaren) Stressad morsa eller hungriga lamm ????
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm
« Svar #6 skrivet: 14 maj-17 kl 20:56 »

När dom nu får lite mjölk av morsan, ska jag ändå försöka få i dom ersättning också? Just den här morsan är såklart skyggast av dom alla och det blir stökigt och stressigt för henne när jag försöker nappa lammen (därav lammbaren) Stressad morsa eller hungriga lamm ????

Svårt att veta då ingen sett tackan. Hon kanske bara har litet juver och inte har sinat. Men det är vanligt att lamm svälter ihjäl, antagligen är det den vanligaste orsaken att lamm dör men ägaren förstår inte att de svultit ihjäl utan tror de dog av någon sjukdom. Jag tycker man kan känna på magen om de har ätit eller om den är tom.
Det går inte avgöra på din text om du sett dem dia flera gånger per dag eller bara en gång?
Hade jag varit du hade jag, om jag var osäker på om de får mat av mamma, flaskat dem till de är 8v och sen låtit dem leva på morsan och om hon inte har någon mat lär de ju inte dö av svält i alla fall för då är tillräckligt gamla för att klara sig på gräs.
Du kan ju även prova att vräka på med mer kraftfoder. Har tackan 2 lamm och tackan väger ungefär 40kg och ditt hö har lågt näringsvärde så kan hon behöva ca 6hg korn per dag (ca 12dl).
Men trappa upp försiktigt så våmmen hinner vänja sig. Räknar du foderstater och har analys på ditt hö?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm
« Svar #7 skrivet: 15 maj-17 kl 07:06 »
Om hon verkligen har sinat bör du gå till botten med orsaken, det är inte normalt att de sinar redan när lammen är 5 veckor om det inte är något fel med tackan. Kanske ett snack med veterinär?
Och sen vad det gäller att känna på juvret, ett mjölkdjur som går med diande ungar har sällan ett juver som känns fullt (om hon inte är mycket högproducerande och ger mer mjölk än vad ungarna klarar av att dia). Lammen i det här fallet diar kontinuerligt och tömmer ur i samma takt som deras mor fyller på, när alla är friska alltså.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm
« Svar #8 skrivet: 15 maj-17 kl 12:45 »
Vad mer kan tilläggas är att vid ca 6-8 veckors ålder, alltså 45-55 dagars ålder, så drar tackan ner på digivningen, samtidigt som vommen utvecklats hos lammen så att de kan tillgodogöra sig grovfoder.

Lammen äter i den åldern alltså huvuddelen av sin mat som "gräs" (hö, ensilage eller bete), och diar bara enstaka gånger per dag. Alltså ett viktigt tillägg för lammen, men digivningen minskar radikalt.
Man kanske inte ser att lammen diar alls (fast de gör de) och dessutom så kanske man ser hur tackan börjar stöta bort lammen.
Det är fullkomligt normalt att det är på det sättet.

Att tackor ofta ger sina rejält stora och gamla lamm (3-4-5 månader) en slurk mjölk så länge de går ihop, innebär inte att tackans mjölk är livsnödvändig för lammen längre.

Jag tvivlar på att tackan i trådstarten verkligen sinat, utan att det snarare är så att tackan dragit ner på digivningen, och att det inte är något att oroa sig över.

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm
« Svar #9 skrivet: 15 maj-17 kl 20:29 »
Tack för alla kloka synpunkter och erfarenheter. Jag tog nog ut det värsta i förskott när jag såg att hon stötte bort lammen som försökte dia i kombination med att jag såg att bagglammet tjuvade andra tackor.

Jag har smugit och tittat på dom så mycket som möjligt senaste dagarna. Jag har sett att dom får dia vid ett flertal tillfällen och då även något längre stunder. Tackan har mjölk även om det kanske är lite lite. Bagglammet försöker fortfarande tjuva på andra men inte tacklammet som håller sig nära sin mamma hela tiden. Lammen är pigga och alerta, skuttar och har race med dom andra lammen. Dom har alla börjat få gå ute om dagarna men hålls installade på nätterna.

 Dom har hela tiden fått kraftfoder i form av Fårfor Tacka. Jag har ökat på givan och kommer successivt öka lite till. Jag har känt på hennes juver och det känns helt normalt i temp plus att det känns "tungt" fastän det är ganska litet i volym jämfört med dom andra tackorna. Denna tacka är förstföderska vilket också påverkar antar jag.

Planen är att hålla extra koll samt att väga dom ofta för att se att dom ökar i vikt  :)
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka sinat, 5 veckor gamla lamm
« Svar #10 skrivet: 16 maj-17 kl 11:14 »
Jag skulle vilja komplettera planen med extramatning av tackan i en separat box minst en gång per dag.  Om hon får kraftfoder i en egen box blir hon nog snabbt så tam att du inte behöver fånga henne varje gång!  (Men de första gångerna kan vara besvärliga om tackan är skygg.)

  Och med ett CMT-test (eller vad som numera motsvarar detta).  Tänk på att en eventuell juverinfektion snabbt kan föras över till alla dina tackor av ett enda tjuvande lamm.   :o :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 5 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser