Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Igensått potatisland, hur göra?  (läst 5527 gånger)

Lillpäran

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
Igensått potatisland, hur göra?
« skrivet: 08 maj-17 kl 10:01 »
Hej!
Vi har precis flyttat in i hus med tomt och ett litet potatisland (ca24kvm) som såddes igen för 2-3år sedan av förra ägaren. Tydligen ska det vara riktigt fin pärolandsjord där under!
Tjälen börjar precis gå ur marken och nu behöver jag tips och råd om hur jag ska göra för att få igång potatisodlingen (och eventuellt en och annan jordärtskocka). Alternativen jag funderat på är:

i) ta en jordfräs och fräsa upp landet utan att bry mig om att ta bort gräset (dock rädd för att en massa kvickrot och ogräs ska frodas i landet).

ii) vända jorden inklusive gräset med spade.

iii) ta bort gräset och vända jorden med spade. Känns onödigt att ta bort gräset om det istället kan vara kvar som näring (men då var det, det där med ogräset...).

Har ni något annat bra tips jag ska göra det här på? Tacksam för svar  :D
Pära borti' Pite me päroland å odlingsplätt i Ume!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-17 kl 10:41 »
Lägg ut papp eller tidningar, täck med ensilage som blivit dåligt.
Sätt potatisen på pappret, fortsätta änka med gräsklipp, halm när potatisblasyen kommer upp.
Gräv om om 2—3 år med grep.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lillpäran

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #2 skrivet: 08 maj-17 kl 11:01 »
Tack för svar Skogsvilde, det här lät ju som ett väldigt klokt, lättsamt och bra alternativ!
Pära borti' Pite me päroland å odlingsplätt i Ume!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #3 skrivet: 08 maj-17 kl 11:08 »
Täckodling är superlätt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lillpäran

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #4 skrivet: 08 maj-17 kl 11:19 »
Vilken tur jag frågade er som kan det här. Det blir täckodling direkt på gräsmattan :-) känner mig förväntansfull. Nu får den här kylan se till att försvinna så jag kan styra upp pärolandet.
Behöver man förankra papper + ensilage + kompost så att det inte blåser iväg?
Pära borti' Pite me päroland å odlingsplätt i Ume!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-17 kl 11:28 »
Vilken tur jag frågade er som kan det här. Det blir täckodling direkt på gräsmattan :-) känner mig förväntansfull. Nu får den här kylan se till att försvinna så jag kan styra upp pärolandet.
Behöver man förankra papper + ensilage + kompost så att det inte blåser iväg?

Det ligger kvar, är det torrt när du lägger ut så vattnar du.
Sedan behöver du inte vattna mer än om det blir väldigt torrt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-17 kl 11:30 »
Lite offtopic:

Hur är det med växtföljd och potatissjukdomar?

Jag har hört flera om odlar mandelpotatis i norr på samma ställe år efter år. Fungerar det fortfarande? Här i Småland behöver vi 5-6 år i växtföljd p g a alla sjukdomar som potatisen har. (Utan att spruta gift.)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #7 skrivet: 08 maj-17 kl 12:03 »
Jag hittade någon guide för ekologisk kommersiell potatisodling som rekommenderade att man bara odlade potatis vart 4e år. Läser man på jordbruksverkets hemsida står det vart 4-5e år.

De guider för trädgårdsland jag sett säger vart 4e år.

Så 5-6 år låter mycket, men jag gissar att det kommer ann på hur långt det är emellan de olika ställena man brukar på?

Jag vet de som kört med potatis från samma stam i 4 år i rad framgångsrikt, sedan 5e året blev det paj. Då blev jorden sådd med vall och nytt potatisland skapades långt därifrån. Så det kanske kan vara ett alternativ att köra så länge det håller och sedan flytta? Kanske räcker det med två olika land att växla mellan?? Det är inte enligt rekommendationer, men kan funka för den som är lite lat och inte måste ha potatisen för att överleva.

MVH
Magnus

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #8 skrivet: 08 maj-17 kl 12:10 »
Täckodling är superlätt.
Man får dock mindre skördar mot att odla i jord .

Lillpäran

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #9 skrivet: 08 maj-17 kl 13:03 »
Det ligger kvar, är det torrt när du lägger ut så vattnar du.
Sedan behöver du inte vattna mer än om det blir väldigt torrt.

Kul att testa något helt nytt för mig så det blir täckodling även om det då kanske ger en något mindre skörd (som nämndes ovan). På något år så har jag ett fint potatisland som jag kan odla i.

Eftersom jag inte kan något om täckodling så har jag googlat lite nu. Ser att vissa lägger ut tidningspapper med ca 10-15cm mellanrum där potatisen planteras och sen halm på. Det var kanske så du menade? Eller kan jag lägga helt tätt med tidningspapper å potatisen ovanpå?
Pära borti' Pite me päroland å odlingsplätt i Ume!

andtol

  • Gäst
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #10 skrivet: 08 maj-17 kl 13:08 »
Sara på Skillnadens trädgård

https://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/nya-baddar-utan-att-grava-tungt/

skriver en hel del om täckodling.

Lillpäran

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #11 skrivet: 08 maj-17 kl 13:25 »
Sara på Skillnadens trädgård

https://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/nya-baddar-utan-att-grava-tungt/

skriver en hel del om täckodling.

Tack för länk!
Pära borti' Pite me päroland å odlingsplätt i Ume!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #12 skrivet: 08 maj-17 kl 13:41 »
Kul att testa något helt nytt för mig så det blir täckodling även om det då kanske ger en något mindre skörd (som nämndes ovan). På något år så har jag ett fint potatisland som jag kan odla i.

Eftersom jag inte kan något om täckodling så har jag googlat lite nu. Ser att vissa lägger ut tidningspapper med ca 10-15cm mellanrum där potatisen planteras och sen halm på. Det var kanske så du menade? Eller kan jag lägga helt tätt med tidningspapper å potatisen ovanpå?

Jag täcker hela ytan med papper då det kommer att döda det mesta av gräset.

Ja, det ger mindre skörd.
Men om man räknar arbetsinsats kontra skörd så vinner täckodlingen.
Samtidigt så gör maskar och kryp jobbet med att gödsla och luckra jorden undertill.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lillpäran

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #13 skrivet: 08 maj-17 kl 13:49 »
Tack alla för fina svar, bra tips och länkar. Ni har besparat mig en massa tid att gräva upp potatislandet och istället testa något nytt :-) det blir täckodling, kommer bli jättebra.
Pära borti' Pite me päroland å odlingsplätt i Ume!

Lillpäran

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #14 skrivet: 11 maj-17 kl 14:35 »
Har pratat med närmsta bonde och ska hämta lite ensilage till helgen för min täckodling. Han hade några skadade balar som stått under vintern som han gärna ville bli av med. Ensilaget lukta givetvis en hel del  :o funderade på om min täckodling mitt inne i ett bostadsområde i stan kan lukta så att det stör grannarna? Vad tror ni, något man bör tänka på?
Pära borti' Pite me päroland å odlingsplätt i Ume!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #15 skrivet: 11 maj-17 kl 15:57 »
Det luktar bara illa när det är syrefritt, det slutar snabbt lukta när det sprids ut öppet

Lillpäran

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #16 skrivet: 11 maj-17 kl 16:09 »
Det luktar bara illa när det är syrefritt, det slutar snabbt lukta när det sprids ut öppet

Vad bra!
Pära borti' Pite me päroland å odlingsplätt i Ume!

Lillpäran

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #17 skrivet: 20 maj-17 kl 16:21 »
Oh my! Börjar känna att jag tagit mig vatten över huvudet med denna täckodling. Äntligen har tjälen gått ur marken och jag har jobbat halva dagen med att demolera ensilagebalen. Fått ut och täkt sisådär 20kvm, så har en bit kvar.

Hur tjockt ska hö-lagret vara nu när jag sätter ut potatisen?

Ska jag spara på lite hö så att jag kan täcka varteftersom potatisen växer?

Alltså, att få isär en ensilage-bal är ingen lek! Något tips på hur man kan göra?
Pära borti' Pite me päroland å odlingsplätt i Ume!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #18 skrivet: 20 maj-17 kl 18:17 »
Beroende på hur den är gjord, så brukar man kunna rulla ut lager från den

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #19 skrivet: 20 maj-17 kl 18:33 »
Det är bara innan man begriper hur det är gjort som det är besvärligt.  ;D
Det beror lite på hur din bal ser ut men dom flesta rullarna dom och då kan man rulla ut det.

Om du inte kommer att kunna lägga på gräsklipp när det behövs så är det lämpligt att lägga upp en en reserv.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lillpäran

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #20 skrivet: 20 maj-17 kl 18:51 »
Trixet är att den står på en släpvagn med höga sidor, så jag kommer bara åt den från ett håll. Ska försöka få ner den från vagnen imorgon.
Lagren i balen är tydliga så det skulle antagligen gå mycket bra att rulla.

Hunnit tappa modet några gånger men ska ta nya tag imorgon. Hur det än är så måste ju ensilaget ut ut släpvagnen :)

Jag känner mig verkligen som en nybörjare med dålig koll. Kommer att ha hö till hela kvarteret känns det som.

Hur tjock bädd ska jag lägga nu som start? Hade tänkt ca 30cm.
Pära borti' Pite me päroland å odlingsplätt i Ume!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #21 skrivet: 20 maj-17 kl 22:22 »
30 cm räcker bra som ett mål. Men det får bra med lite tunnare och tjockare.

Du har mycket att upptäcka och svära över men, det blir mycket mycket lättare var gång du lär dig av dina och andras misstag.
Tänk dig hur mycket tid du slipper lägga på ogräsrensning.
Jag har misskött mina odlingar en del sedan vi slutade med kaninerna men nu när gräset kommer så täcker jag allteftersom och rent generellt så blir det en sväng ogräsrensning nu och sedan blir det inte mer under sommaren.
Hade jag köpt in halm eller skaffat enslilage på höstkanten så hade jag sluppit det mesta av det jobbet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lillpäran

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #22 skrivet: 21 maj-17 kl 16:56 »
Nu är potatislandet fullt med halm och så har jag vattnat. Ska täcka upp runt hallon, rabarber och jorgubbar sen är detta halm-slitande klart för denna gång.
Turligt nog ville grannen också täckodla lite så han tar över allt halm som är kvar. Så den här balshistorien fick ett lyckligt slut!
Tack Skogsvilde för svar på alla mina frågor :)
« Senast ändrad: 22 maj-17 kl 08:35 av Lillpäran »
Pära borti' Pite me päroland å odlingsplätt i Ume!

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #23 skrivet: 03 jul-17 kl 12:05 »
Till en annan gång, så är det lättare att få isär hö och halmbalar om man lägger dem på den runda ytan, alltså som att man skulle rulla dem.
Man kan både rulla ut den eller ta lager för lager. Om de står på den platta ytan så låser det varandra.

Hur går det med odlingen, Lillpäran? Jag hoppas att jorden hann bli tillräckligt varm under innan du täckte. Det kan vara känsligt när man lägger ut täckning på kall jord eller jord med tjäle, det isolerar ju. Den goda nyheten är u att det isolerar mot kyla också, så om du lägger ut ett lager på hösten så får du mindre tjäle under. Sedan kan det vara bra att maka täckningen åt sidan innan sådd, så kan man lägga tillbaka den mellan raderna, eller över hela potatislandet sedan.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #24 skrivet: 25 jul-17 kl 22:13 »
Hej!
Jag har täckodling på det mesta av min köksträdgård i år.. Mitt första odlings år 😊 Enligt den erfarenhet jag fick av detta i år, så vette tusan om jag gör om det.. Har man mycket olika sniglar så är det rena barnkammaren för dom 😔👎😔👎 Inget vidare tyvärr! Så nästa år kör jag utan täckodling, så ska jag kolla vilket som är mest gynnsamt för mig.. För dessa JÄVLA SNIGLAR kan ju knäcka den friskaste 😔 Har gråtit floder för dessa små helvete!! Så täckodling här hos oss i son 1 är inte att rekommendera 😔 Men absolut ska man testa sig fram vilket som passar där man bor 😊 Lycka till!

Postat med Alternativ.nu´s app


Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Igensått potatisland, hur göra?
« Svar #25 skrivet: 26 jul-17 kl 09:57 »
Jag täckodlar också, för andra året nu. Och visst sjutton är det förfärligt mycket sniglar, och jag får mycket förstört av dem, men det har så många andra fördelar så jag tänker absolut fortsätta.
1 Jag hade aldrig klarat att hålla undan ogräset utan täckodling.
2 Rejält med näring tillförs, och den är gratis. Min magra, eländiga jord har blivit levande och full med maskar.
3 Jag behöver inte vattna. Det enda jag vattnar är nysådder tills det kommit upp, och nyplanterat ett par gånger. Annars ingenting, någonstans. Inte på hela sommaren.

Snigelproblemet känns mindre när jag tänker på detta. Fast ibland är det riktigt jäkligt och då måste jag påminna mig. 😊 Förresten, sniglar hade jag innan jag täckodlade också, det är bara det att då odlade jag inte lika mycket, så det fanns inte så mycket som kunde ta skada.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing, kretslopp, malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser