Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbank och andra får?  (läst 2683 gånger)

kirin

  • Inlägg: 82
    • Västerbotten
Genbank och andra får?
« skrivet: 26 apr-17 kl 10:17 »
Nybörjarfråga. Om man har en lantras i genbank. Får man skaffa en tacka av en annan ras som går med flocken och betäcks av samma bagge? Tackan kommer inte finnas i genbanken och inga förväxlingar sker när man håller koll på vilka lamm som tillhör tackan.
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Genbank och andra får?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-17 kl 10:40 »
Jag vet inte, men tipsar om att ringa till den genbanksansvarige och fråga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kirin

  • Inlägg: 82
    • Västerbotten
SV: Genbank och andra får?
« Svar #2 skrivet: 26 apr-17 kl 12:19 »
Vi har inga får och ingen genbank än, frågar av ren nyfikenhet då vi funderar på att skaffa.
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Genbank och andra får?
« Svar #3 skrivet: 26 apr-17 kl 21:15 »
Ja, man får ha får av andra raser också, eller för den delen flera olika raser i genbank.

När jag hade så, fick jag noggrant uppge detta vid inträdet i genbanken, och så naturligtvis se till att hålla rätt på avkommorna. Men hålla rätt på bokföringen av lamm, måste man i alla fall vara noggrann med som genbank.

kirin

  • Inlägg: 82
    • Västerbotten
SV: Genbank och andra får?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-17 kl 22:13 »
Tack för svar :)
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Genbank och andra får?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-17 kl 11:04 »
Det är tillåtet men borde inte vara tillåtet tycker jag.
I exempevis klövsjöfåren så säger ju genbanksansvarige att alla bruna får härstammar från en och samma gård som också hållit en annan ras, så de menar att de har korsat in en annan ras och sålt vidare livdjur.

Ju mer man avlar på fåren ju mindre procent kommer den nya rasen finnas med i generna, och nu är det nya regler om att man inte får avla på bruna baggar längre.

Hade ju varit smartare om man hade ett förbud mot att ha andra raser istället, redan från början.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser