Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bloggtråd: Ny jaktsäsong 1 sept  (läst 9410 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Bloggtråd: Ny jaktsäsong 1 sept
« skrivet: 09 aug-16 kl 12:50 »
Snart dags för inskjutning och ny jaktsäsong. 1 september hornbärande djur. Åtlarna uppsatta, jakttornen på plats.

Genomgången av förvaltningen visar att min del blir att plocka en hjort till.

Nere i samhället har man fått tillstånd för skyddsjakt på 30 ungdjur som hemsöker trädgårdar. Förra året var det 70 djur. Brunsten här är över på en vecka, det finns alltså tillräckligt många stora hjortar i hemområdena. Vi har alltså lite överskott på hjort som troligen är en anledning till färre älg inom samma område. Alla kalkyler visar på lite större avskjutning. Bättre att de hamnar i frysen än framför virkesbilarna.

Budget 5 st hjortar.
Det blir ca 40 kg fin hjortfärs. 10 st hjortfiléer. 10 st hjortytterfiléer. Ca 20 st hjortstekar i varierande storlek. Hjortlever äter vi och hjärtat och rullen går i färsen.

Vi har en 850g hjortstek kvar i frysen. Tog upp näst sista idag (bilden) och kanske 6 kg färs kvar.

Det är snart dags att fylla på förråden. En del av färsen finns också som färdigmat i frysen, lasagne, köttbullar mm.
« Senast ändrad: 11 sep-16 kl 15:05 av Petter B »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #1 skrivet: 09 aug-16 kl 13:00 »
Som du själv påpekar så äter de (liksom också rådjuren) främst i trädgårdar och på åkrar, något ekologiskt kött, som endel påstår, är det alltså inte alls fråga om.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #2 skrivet: 09 aug-16 kl 15:11 »
Dovhjortarna här ute går inte i några trädgårdar. Älgen norpar lite falläpplen ibland men viltet räknas ändå som ekologiskt. De som har hjort i hägn och matar med hö och foder levererar också ekologiskt kött. Så visst finns det nyanser.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #3 skrivet: 11 aug-16 kl 16:42 »
Alarm mitt i natten .. Inkräktare!!!

FI mitt i natten som närmar sig mina små kycklingar mm i småbrurarna med superbevakning.

Men det var bara en hjort som tassade förbi.
« Senast ändrad: 11 aug-16 kl 17:38 av Gilbert »

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #4 skrivet: 12 aug-16 kl 13:35 »
Snart är änderna lovliga. Mycket trevlig jakt och en delikatess på matbordet!
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #5 skrivet: 12 aug-16 kl 15:01 »
Jag har lite andbröst kvar i frysen från förra året.

Det mörka köttet är utmärkt rökt. Har en MK70.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #6 skrivet: 15 aug-16 kl 17:42 »
Visst är dom söta!!


Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #7 skrivet: 15 aug-16 kl 22:14 »
Jaktstart på Råbock här i morgon 16/8.

Det går två på hygget dagligen och har gått här i ett par veckor. En av dem är riktigt skaplig.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #8 skrivet: 16 aug-16 kl 17:44 »
Hur gick det? Blev det någon bock?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #9 skrivet: 16 aug-16 kl 18:11 »
Jag har inte varit där än, jag hänger ofta aldrig på låset. Det är gott om tid och egentligen vill jag hellre ha dovhjort än råbock. Vi får se till helgen, har haft fullt upp med bokföring.

Det blir lixom inte något speciellt om man vet att den går 100m härifrån och bara gå upp och knäppa den.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #10 skrivet: 18 aug-16 kl 10:35 »
En bra bok med dvd och filmsnuttar för passning, flå och styckning av vilt.

http://z-aim.com/film-bocker/bocker/passa-fla-och-stycka/


Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #11 skrivet: 18 aug-16 kl 14:22 »
Men envisas de att gå in och sno äpplen så ...


Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #12 skrivet: 22 aug-16 kl 10:26 »
I år skall det inte bara bli grovstyckat och färs. Ofta tar man bara ut de bästa bitarn, skinkorna, filéer, hela ryggen från entrecote till biff (även kallat ytterfilé) och sedan köra färs i stor volym.

Skall försöka selektera ut grytbitar och vakuumpacka och strimla kött i mindre förpackningar och packa för att ta fram en del hjort, en del vildsvin etc till grytor mm. Vi har gott om rotsaker och goda soppor med bra ingredienser är otroligt gott vintertid.

Man hittar en och annan bra artikel i olika tidskrifter som idébank för styckning.




Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #13 skrivet: 22 aug-16 kl 17:26 »
Fixa en rök, man kan få otroligt god smak på sidfläsk mm på vildsvin. Skiva, tärna och använd i fläskpannkaka. Underbart gott!!

« Senast ändrad: 22 aug-16 kl 18:24 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #14 skrivet: 23 aug-16 kl 15:15 »
Abonnemang Telia till typ "åtelkamera", billigast jag hittat är Telia Surf helår 495 SEK, dvs 41:25 i månaden inkl moms. Om man har ett SIM kort redan via Telia.

En nackdel med tekniken är att de larmar ofta för skuggor, det borde de kunna fixat med mjukvaran.
En solig dag och det kan komma 5-6 bilder pga solen rör sig och att skuggorna flyttar en bit.

 Nattetid finns inga dylika problem som håller en vaken.
« Senast ändrad: 23 aug-16 kl 23:31 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #15 skrivet: 23 aug-16 kl 16:38 »
Väljer ut läroböcker till höstens program om vilt & kötthantering.


Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #16 skrivet: 23 aug-16 kl 17:38 »
Fixa en rök, man kan få otroligt god smak på sidfläsk mm på vildsvin. Skiva, tärna och använd i fläskpannkaka. Underbart gott!!

På tallriken. Lingonsylten är hemkörd.


Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #17 skrivet: 23 aug-16 kl 22:13 »
Väljer ut läroböcker till höstens program om vilt & kötthantering.

Avsnitten om att salta och torka viltkött är utprovad och mycket intressant.

Saltning, lättrökt, torkat.


Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #18 skrivet: 23 aug-16 kl 23:38 »
Huanemej! Det gick precis in i skåpet!j

Puh! Dagens .308 leverans upp-packade! Snart slut på dagen.

Så nu kan jag skjuta vilt omkring mig ... Hö hö ..



« Senast ändrad: 23 aug-16 kl 23:45 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny jaktsäsong 1 sept
« Svar #19 skrivet: 24 aug-16 kl 17:07 »
Abonnemang Telia till typ "åtelkamera", billigast jag hittat är Telia Surf helår 495 SEK, dvs 41:25 i månaden inkl moms. Om man har ett SIM kort redan via Telia.

En nackdel med tekniken är att de larmar ofta för skuggor, det borde de kunna fixat med mjukvaran.
En solig dag och det kan komma 5-6 bilder pga solen rör sig och att skuggorna flyttar en bit.

 Nattetid finns inga dylika problem som håller en vaken.

Här är en typisk sådan bild, väder mera än djur som rör sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, mommo, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser