Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hårdlöda med TIG?  (läst 8272 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Hårdlöda med TIG?
« skrivet: 02 apr-16 kl 20:21 »
Ryktesvis sägs det att det ska gå att använda en TIG-svets för hårdlödning. Är det någon som har provat och kan verifiera det?

I det här specifika fallet rör det sig om att hårdlöda en liten spricka i en koppardetalj i en värmepump, eventuellt också montera en serviceventil istället för en igenlödd rörände. Värmepumpen kan inte gärna flyttas från sin plats, det finns ingen gassvetsutrustning tillgänglig i närheten men däremot en TIG som det går bra att låna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-16 kl 21:25 »
Har aldrig testat i koppar, men det borde gå bra. Kopparn leder ju undan värmen så bra att om du bara ställer TIGen på svag ström så har du tid att löda innan det blir fråga om svets. Aluminium funkar så och den leder ju värme rätt bra också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #2 skrivet: 02 apr-16 kl 21:58 »
Hört något om att det går att hårdlöda med en brons silikon legering av något slag.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #3 skrivet: 02 apr-16 kl 22:08 »
I det här fallet, där det rör sig om ganska "finmekaniska" hårdlödningar, så blir det nog silverlod, som har relativt låg smältpunkt, flyter ut bra osv.  Mässinglod eller slaglod som det kallades förr i tiden är det billigaste, som används för hårdlödning i grövre sammanhang. Mer avancerade lod som t ex fosforbrons använder man om det ställs stora hållfasthetskrav på lödstället, eller om de delar som ska lödas ihop är av någon "besvärlig" metall eller legering där vanligt mässinglod inte går att använda.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #4 skrivet: 19 apr-16 kl 10:35 »
Har läst man kan hårdlöda med MIG nuförtiden också, krävs en modern mig med datastyrning dock.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #5 skrivet: 19 apr-16 kl 11:14 »
Jo, men det är i så fall mer tänkt för serieproduktion när man har anledning att skaffa hela rullar med minst 1 kg lod. När man håller på med småjobb vill man inte ha mer av dyrt silverlod än absolut nödvändigt hemma. Och då är det ju bättre att värma med gaslåga eller TIG och hålla en kort lodstav i handen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #6 skrivet: 19 apr-16 kl 11:28 »
Ja fick du det att funka så? Inte hört om silverlödning med TIG nån gång. Låter som ett jobb för en gassvets.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #7 skrivet: 19 apr-16 kl 14:43 »
Jag har inte provat än, det dröjer nog till sommaren innan det är dags. Det rör sig om att laga ett sprucket kopparrör i en värmepump.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #8 skrivet: 19 apr-16 kl 17:03 »
Har aldrig testat skälv.Men om jag skulle prova så skulle jag koppla bort elektroniken i pumpen för att inte riskera några ohälsosamma krypströmmar. I vissa fall så brukar man löda igen vissa kopplingar och anslutningar för att vara helt säker på att det verkligen blir tätt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #9 skrivet: 19 apr-16 kl 22:48 »
Har aldrig testat skälv.Men om jag skulle prova så skulle jag koppla bort elektroniken i pumpen för att inte riskera några ohälsosamma krypströmmar. I vissa fall så brukar man löda igen vissa kopplingar och anslutningar för att vara helt säker på att det verkligen blir tätt.

Krypströmmar och jordpotentialskillnader är inga problem i en värmepump. Till skillnad från i en bil, så är ju elutrustningen i en värmepump isolerad från jord av elsäkerhets- och störningsskyddsskäl. Hela kopparrörsystemet torde dessutom vara så lågohmigt att strömmen från en TIG-svets knappast kan ge några otrevliga spänningsfall.

Vad man däremot ska se upp med, är risken att rester av kylmedium och olja på insidan av rören koksar och ställer till bekymmer. Av den anledningen bör man vakuumpumpa och sedan fylla med någon inert gas, t ex kväve eller argon (ev kan det duga med CO2) , innan man börjar hårdlöda i en kylanläggning.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #10 skrivet: 19 apr-16 kl 23:45 »
Går det inte med en Propanbrännare? Typ bunsenbrännare. Det finns ju alla möjliga brännare at köpa. Stora som små. Jag har i verkstan löd mycket silverlod med gas, samma tub som i husvagnen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Prometevs

  • Inlägg: 17
    • Norrbotten
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #11 skrivet: 20 apr-16 kl 06:12 »
TIG borde gå alldeles utmärkt att löda med. Risken är att det blir för varmt så att det smälter för mycket runt omkring. Tipset att skruva ner strömmen lågt är bra. Sen skulle jag testlöda lite på någon annan rörstump innan jag kör skarpt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #12 skrivet: 20 apr-16 kl 07:19 »
TIG är en väldigt intressant svetsmetod, funderar till och från på att köpa en såndär scratch start TIG sats till pinnsvetsen. Såg en som tillverkade en fotpedal till en sån sats så man inte behöver slita bort handtaget och exponera svetsen mot atmosfären, så den funkade väldigt likt en normal TIG, men ingen HF start.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #13 skrivet: 20 apr-16 kl 17:24 »
Spelar det någon roll om man sätter fotpedalen/ brytaren på pluss eller minus kablen tro?

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #14 skrivet: 20 apr-16 kl 17:48 »
Jaghittar ingen lämplig knivbrytare till att bygga en fotpedal?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #15 skrivet: 20 apr-16 kl 18:05 »
Jag har sett det i den här videon
https://youtu.be/0h5yw-qrl9c?t=146

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #16 skrivet: 20 apr-16 kl 18:31 »
Använd en kraftig klenspänningskontaktor av typ startmotorsolenoid eller huvudkontaktor från en eltruck. Manöverströmmen till den är lätt att styra med vilken liten återfjädrande strömbrytare som helst.

Om det är en invertersvets eller lite mer påkostad pinnsvets så kanske den redan har ett uttag för fjärrstyrning av svetsströmmen och då är det bara att koppla in en strömbrytare där.

Ytterligare en variant är att sätta en kontaktor på primärsidan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #17 skrivet: 20 apr-16 kl 18:33 »
Lär finnas TIG tillsatser med HF start och alla andra godingar som en vanlig TIG har också, man bara kopplar det till en pinnsvets. Kemppi TU20 tror jag är en sådan grej.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hårdlöda med TIG?
« Svar #18 skrivet: 20 apr-16 kl 19:07 »
Jag har inte provat än, det dröjer nog till sommaren innan det är dags. Det rör sig om att laga ett sprucket kopparrör i en värmepump.

I den här videon så löder en gubbe ihop ett kopparrör med TIG, visar också hur man gör det med en gassvets.
https://www.youtube.com/watch?v=JInwoHNBYlk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Anders Flix, xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser