Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  groddning  (läst 2109 gånger)

diza

  • Inlägg: 19
groddning
« skrivet: 27 aug-15 kl 11:31 »
Jag har läst att man ska grodda en del groddar i mörker, och andra kan lika gärna groddas utan det.
Verkar vara lite olika besked om detta från olika håll... Hur gör ni?
Och framförallt; Är det någon som vet vilka groddar som måst ha mörker och vilka som inte behöver det?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: groddning
« Svar #1 skrivet: 27 aug-15 kl 11:57 »
Jag groddar mest alfalfa och mungbönor. De rinner av i glasburk som står uppochner på avrinning i en upphängningskorg direkt under lampan ovanför diskbänken, jag skulle aldrig komma ihåg att skölja av groddarna om de inte hängde där och när de är klara brukar de skifta fint i grönt eftersom de har ljus mest hela tiden.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

diza

  • Inlägg: 19
SV: groddning
« Svar #2 skrivet: 28 aug-15 kl 14:50 »
Jaha... så då är det inte nödvändigt att ställa in dem i mörker kanske då. Läste någonstans att det mest var en fråga hur grova eller smala/späda man ville ha dem... Ju mer ljus desto grövre, tyckte den personen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 5 användare
xaelanar, biggelina, mommo, olleryd, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser