Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läketid för benbrott?  (läst 4097 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Läketid för benbrott?
« skrivet: 01 jul-15 kl 07:39 »
En kväll när jag skulle ta in getterna, upptäckte jag (efter att ha räknat killingarna 3 gånger) att det saknades en! Jag gav mig ut i hagen, och hittade henne ståendes tryckt mot en stenmur, alldeles knäpptyst. Förmodligen ett sätt att skydda sig mot rovdjur. När jag kom närmre började hon gå, och jag såg att hon höll ena bakbenet i luften.
När jag lyfte upp henne, och kände på benet, upptäckte jag att lårbenet var brutet!
Morgonen därpå kom en sjuksköterska i familjen och hjälpte mig att hålla benet rätt, spjäla det och linda, både med gasbinda närmast benet och sedan ett lager silvertejp (för extra stadga, och så hon inte skulle kunna tugga på gasbindan). Hon verkar inte ha ont, så här nästan 2 veckor senare. Hon stödjer inte helt på benet när hon går, men hon låter klöven vila mot golvet när hon står upp, och ligger ibland på det skadade benet.
Men hur lång tid kan det ta att läka benbrottet? Hur länge ska hon gå med bandaget? Killingar sägs ju ha mjukt skelett och bra läkkött. Hon är ungefär 4 månader nu. Någon som har erfarenheter?
Tacksam för hjälp!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Läketid för benbrott?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-15 kl 10:32 »
vi har också haft några benbrott på killingar, vi hade en bock som använde hornen som vapen. Om jag nu kunde komma ihåg hur länge vi lät spjälan vara kvar  ??? men längre än 2 veckor är jag säker på. Det är väl bra om du kan ha på spjälan några veckor till så skyddar det ju om hon skulle få en ny smäll på benet

Nymans

  • Inlägg: 50
    • Gotland
SV: Läketid för benbrott?
« Svar #2 skrivet: 01 jul-15 kl 23:16 »
Om samma gäller för killingar som för lamm, tala för guds skull inte om för vetrinär, länsstyrelse eller SJV att ni har spjälat istället för att avliva.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Läketid för benbrott?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-15 kl 06:19 »
Tack för svar! Människor med benbrott går ju med gips i 6 veckor, så det kanske gäller samma här?
Men hur menar du, Nymans? Pratade med en granne om detta, hon hade haft en kalv som brutit benet, där kom veterinären t o m ut och gipsade.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Läketid för benbrott?
« Svar #5 skrivet: 02 jul-15 kl 09:31 »
Tack för svar! Människor med benbrott går ju med gips i 6 veckor, så det kanske gäller samma här?
Men hur menar du, Nymans? Pratade med en granne om detta, hon hade haft en kalv som brutit benet, där kom veterinären t o m ut och gipsade.

Det finns flera liknande trådar här på alternativ som gäller frågor där folk har spjälat brutet ben på små, oftast lamm. Vad jag har förstått så är det vanligt man fixar detta själv, såvida det inte är ett öppet sår då man rekommenderar veterinär. En annan på alternativ hade ett lamm på 8mån med brutet ben och där rekommenderade vet avlivning.
Angående hur lång tid det tar att läka verkar det gå fortare för lamm/killingar än 6v, men troligen längre tid än 2veckor men det beror på skadan. Tänk på att killingen växer så du kanske ska ta bort lindningen och linda om? Då kan du ju se om det verkar vara ihopläkt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Läketid för benbrott?
« Svar #6 skrivet: 06 jul-15 kl 16:42 »
Kan meddela att hon (killingen) har fått nytt bandage om sitt ben idag! Sjuksköterskan som hjälpte oss kunde inte känna att brottet var rörligt längre, så det har tydligen läkt ihop så pass! Killingen stöder lite på det skadade benet när hon går, och verkar fortfarande inte ha ont. Nu får bandaget sitta i 2 veckor, så får hon nytt bandage igen då, och när det bandaget suttit i 2 veckor får vi se hur det verkar, om hon kan klara sig utan sedan. Då har det gått 6 veckor sedan hon bröt benet.
Tack för svar, Olivia.k och kurt!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Läketid för benbrott?
« Svar #7 skrivet: 31 jul-15 kl 07:25 »
Nu har jag tagit bort det sista bandaget från killingens ben! Hon rör sig obehindrat, stödjer fullt ut på det skadade benet, och skuttar och gör krumsprång :-* . Hon får vara inne ett litet tag till, innan jag släpper ut henne med resten av gänget. Även om det är läkt, kan det vara känsligt en period till, tänker jag.
Tack alla för råd och hjälp :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Läketid för benbrott?
« Svar #8 skrivet: 31 jul-15 kl 08:29 »
Grattis till lyckad spjälning och läkning av lårbensbrottet på killingen! Hoppas den lilla tar det försiktigt med krumsprången till en början, men det är väl för mycket att hoppas på när det gäller en killing  :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Läketid för benbrott?
« Svar #9 skrivet: 17 aug-15 kl 11:08 »
Grattis till lyckad spjälning och läkning av lårbensbrottet på killingen! Hoppas den lilla tar det försiktigt med krumsprången till en början, men det är väl för mycket att hoppas på när det gäller en killing  :).
Ja, det är nog det ...  Grattis, skräptanten, och stort grattis till geten!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Läketid för benbrott?
« Svar #10 skrivet: 18 aug-15 kl 07:05 »
Tack för lyckönskningarna :D ! Lilla fröken är nu mera ute på dagarna med getflocken, och inne och vilar på nätterna. Det går att se att det skadade bakbenet är lite stelt än (om en tittar noga) men hon rör sig fint, klättrar på stenmurar och skojstångas med sina tjejkompisar. (Killkompisarna blev bortflyttade vid 3 månaders ålder, så de finns inte där.) Igår rymde hon ur hagen för första gången, jag var sååå stolt 8) ! (Jag kan inte rekommendera Julas fårnät mtp detta, alldeles för stora maskor för att hålla inne killingar.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser