Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Letar tips om böcker om elmotorer  (läst 1294 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Letar tips om böcker om elmotorer
« skrivet: 25 maj-15 kl 09:07 »
Vill fördjupa min kunskap om elmotorer och relaterade områden, skulle gärna pröva att tackla en omlidning nån gång så om det finns böcker där sådant beskrivs vore ett plus. Språket får också vara engelska om det finns bra böcker där.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Letar tips om böcker om elmotorer
« Svar #1 skrivet: 25 maj-15 kl 10:37 »
Vill man gå på djupet när det gäller elmaskinlära så verkar det vara tyska som gäller, och de riktigt grundliga standardverken på området skrevs redan på 1910-talet (t ex E. Arnold "Die Wechselstromtechnik", i 5 band).  Men det finns gott om enklare handböcker också, t ex många gymnasieläroböcker som gavs ut på 1970- och 80-talet och som brukar gå att hitta på antikvariat. Det finns några bra svenska böcker, kommer dock inte ihåg titlarna nu, som skrevs av en Hans Mogensen.  Man kan även nämna en del enklare motorlindarhandböcker som bl a Clas Ohlson gav ut på 1940- och 50-talet, jag har bläddrat en del i dem men tycker att de är ganska ofullständiga, det verkar som om man har utgått från ett större verk och slumpmässigt strukit stycken tills man har fått kvar lagom mycket för ett litet billigt häfte.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Letar tips om böcker om elmotorer
« Svar #2 skrivet: 25 maj-15 kl 11:28 »
Tyvärr kan jag ingen tyska alls, kan det vara elmaskiner som boken av Mogesen heter?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Letar tips om böcker om elmotorer
« Svar #3 skrivet: 25 maj-15 kl 12:13 »
Det är mycket möjligt. Kan kolla ikväll. Se upp med att det finns en lärobok och en bok med övningsexempel, båda har samma titel och exakt samma gröna omslag, men övningsboken är tunnare och har mjuka pärmar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser