Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotogenlampa med liten låga, typ värmeljus eller mindre?  (läst 7413 gånger)

walo

  • Inlägg: 5
    • Hälsingland
Söker en fotogenlampa med liten låga, typ värmeljus eller mindre?
Har sett nåt liknade det jag söker i en hotellreception på Sandic vid Cirkus i Stockholm för nått år sedan,  men personlen visste tyvärr inget om den.
Någon med tips? Hade tyvärr ingen kamera med mig att ta bild på den...
Är ute efter lång driftstid, gärna att man kan fylla säg en liter åt gången ☺

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Fotogenlampa med liten låga, typ värmeljus eller mindre?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-15 kl 23:13 »
Det finns många häftiga oljelampor om du googlar. I rostfritt, keramik och/eller glas. Men de är dyra.

Du kan enkelt göra en egen oljelampa av en lämplig flaska eller glaserat kärl, en veke och lite plåt.

Googla "diy oil lamp" så får du många tips.


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Fotogenlampa med liten låga, typ värmeljus eller mindre?
« Svar #2 skrivet: 11 jan-15 kl 23:23 »
Vet inte var du bor men åker du förbi Stockholm kan det vara värt att besöka FoGas http://fogas.se/ som har massor av fotogen- och gasolprylar. De har ofta begagnade lampor av olika sorter som inte syns på hemsidan. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med nån sån liten fotogenlampa. Är du säker på att det var fotogen?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

walo

  • Inlägg: 5
    • Hälsingland
SV: Fotogenlampa med liten låga, typ värmeljus eller mindre?
« Svar #3 skrivet: 11 jan-15 kl 23:27 »
Någon sorts olja var det, men om man vill köra den utomhus ibland så lär det väl vara lysfotogen som gäller?
Antar att etanol har kortare drifttid/liter?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Fotogenlampa med liten låga, typ värmeljus eller mindre?
« Svar #4 skrivet: 11 jan-15 kl 23:58 »
Det blir inget ljus att tala om av att elda alkohol. Då är fotogen, matolja eller djurfett bättre. Nackdelen med att använda matolja eller djurfett är att det kan fräsa när man man eldar och att oset luktar mat. Fördelen med att använda matolja eller djurfett är att det kan fräsa när man eldar och oset luktar mat.

Det är stor skillnad på en oljelampa som passar att ha ute där det blåser och en som passar att ha inne. Så gör två olika.

Skall man elda utomhus behöver man någon form av vindskydd, om man inte har en stor låga, typ en fackla. Du kan använda en glasflaska som vindskydd om du kapar bort botten.

Du vet väl hur man kapar av botten på en glasflaska?

http://www.365slojd.se/projects/421-gor-en-saltstankt-buteljlykta

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Fotogenlampa med liten låga, typ värmeljus eller mindre?
« Svar #5 skrivet: 12 jan-15 kl 00:04 »
Går bra med olja ute också.


Däremot är det ingen bra idé att tanka sprit i en olje- eller fotogenlampa! Ont och brand, nu talar jag av personlig erfarenhet. ::)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser