Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solvärme  (läst 1877 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Solvärme
« skrivet: 08 dec-14 kl 19:30 »
Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet/tips om olika sätt värma vatten med hjälp av solen?
Hemmabyggen eller var det kan köpas billigt.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solvärme
« Svar #2 skrivet: 25 nov-17 kl 15:59 »
Väcker upp den här tråden med några funderingar.

Om man har hemmabyggda billiga solfångare, för att värma en 3 kubiks acktank, för att värma källaren på sommaren, så antar jag att tanken inte blir tillräckligt varm, för varmvatten.

Om man köper ett par av de effektivaste solfångarna för att värma en varmvattenberedare.

Är det en bra eller dålig ide att montera en rostfri tank på ca 100-150 liter i 3-kubikaren, för att förvärma vattnet till varmvattenberedaren?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Solvärme
« Svar #3 skrivet: 25 nov-17 kl 19:07 »
Det låter smart när du har tillgång till billiga delar eftersom du då inte behöver så många av de dyra köpesolfångarna för att lyfta upp tempen till riktigt varmt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solvärme
« Svar #4 skrivet: 25 nov-17 kl 19:37 »
Jag har många ämnen till hojtarolja apparater, som kan komma till mindre skadlig användning.
Vilken storlek är lämplig för förvärmning?

Jag har en liten annorlunda syn på återvinning och anser att allt kan komma till användning och det man inte vill ha, så byter man mot andra bra att ha saker på återvinningen, skroten eller nån annan.

Det har medfört att jag har det mesta för att sätta ihop en anläggning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Solvärme
« Svar #5 skrivet: 25 nov-17 kl 23:16 »
Jag har nog samma syn, men jag tror du leder i samlandet ;)

Som du skrev 100-150 liter är nog perfekt, kallvattnet in i botten och uttaget till varmvattenberedaren i toppen. Det går ju att rulla ihop en 15-20 meter kopparrör och använda som förvärmare om det ligger sådant och skräpar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tur-Johan, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser