Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rapchic's getfrågartråd  (läst 11124 gånger)

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #20 skrivet: 13 apr-13 kl 16:18 »
Finns det någon som vet hur stor efterfrågan det finns på lappgetter förresten?
Jag är ju vegetarian så måste nån get slaktas för att vi inte får dom såld tex så vill min man inte äta av köttet av massor av killingar.
han blir nämligen less på kaninkött efter att ha ätit en kanin  o:) (han äter kött max 1 gång/veckan)

så blir det massor av osålda killingar varje år kommer vi nog inte kunna ha getter. Om inte vi ska börja BARF:a åt katten.
Vi vill ju helst ha getter för slyröjningen, mjölken och sånt så vi kommer att satsa på att sälja ungdjur i så stor skala som möjligt (när det inte ska bli generationsskifte).

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #21 skrivet: 13 apr-13 kl 16:31 »
Sökte på fäbodsmetoden och det  var det jag undrade om man kunde göra men en fråga.
Är det tänkt att killingen ska börja gå över till "fast föda" då man har den skilld från mamman (kort tid i början och sen längre och längre)
Jag vet inte varför men det känns på nått sätt bättre än substitut, jag vet då att i alla fall kaninungar diar ju länge även om de kan äta fast föda också.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #22 skrivet: 13 apr-13 kl 18:01 »
De äter fast föda nästan på en gång. Hur man gör vid fäbodmetoden vet jag inte. Lappgetkillingar är säljbara men allt säljs kanske inte. Blir det förmycket killingar så får ni väll låta bli att betäcka. Sly äter de även utan killingar.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #23 skrivet: 13 apr-13 kl 18:13 »
Fäbodmetoden:  Jag är rädd att det var jag som hittade på ordet lite hastigt när jag hade behov av det.  Men så här lär det ha varit (kolla med äldre källor den som kan):

  På fäboden bodde kor, getter, får (och jag tror grisar) tillsammans med en "jänta" hela betessäsongen.  Kalvar och killingar föddes ungefär vid denna periods början.  Mammorna gick ute i skogen och samlade näring till sig själva, den kommande vinterns knapphet och till ungen.  Det kunde bli långa födosökspromenader.  När de små blivit lite större ville jäntan ha mjölk, och stängde då in de unga under natten.  På morgonen mjölkade hon kor och getter, och släppte därefter ut allihop.  Mödrarna var hungriga, och killingar och kalvar var nog rätt hårda mot de tomma juvren.  Medan djuren var ute ystade jäntan.  På kvällen fanns ingen mjölk åt människorna, men under natten blev det igen, eftersom hon åter stängde isär djuren.

  Ersättning var nog inte ens uppfunnen då ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #24 skrivet: 17 apr-13 kl 10:35 »

Hej raphic och välkommen till get-tavlan! Som passionerad lappgetsvårdare tycker jag att det är extra roligt att du fastnat för just dem. :)

Jag har bara en par kommentarer - kraftfoder vid dräktighet och killning är kanske inte nödvändigt förutsatt att du har ett bra grovfoder. Mina getter får i princip fri tillgång på tallris, hö och mineraler på vintern och är i vad jag tycker är gott hull och har enorma juver med mycket mjölk helt utan kraftfoder. Faktum är att de nästan producerar lite för mycket mjölk, jag får hjälpa till att hålla trycket nere på en par stycken tills killingarna dricker mer. Killingarna är pigga och välskapta också men var inte jättestora när de föddes, perfekt tycker jag. Lappgetter kommer från magra renbetesmarker vilket jag tycker är värt att beakta i detta fall.

Jag har aldrig haft egna får men tex bott på en gård där jag hjälpte till med gårdens får. Min uppfattning är att det som kan vara mer arbete med getter är främst det här med stängsel. Getter som inte trivs i sin hage är riktigt, riktigt svåra att stänga in. Sen bör de äta ris och grenar även under vinterhalvåret och det är kanske inte lika enkelt att komma över som det är att bara köpa hö utan kan kräva lite arbete.

Angående efterfrågan på lappgetter så är den just nu stor, det står många i kö för att få bli genbanker och det är jätteroligt! Jag tror att det hittills aldrig varit problem att hitta nya genbanks-hem till getter, men att bockar ibland blir överflödiga. Hur det ser ut nästa år eller längre fram är nog inte lätt för någon att säga. :) Jag är också vegetarian och kommer inte slakta några djur som blir "över" utan då hålla dem och fortsätta leta bra hem till dem och i så fall dra ner på hur många som får bli dräktiga eller rent av inte betäcka någon alls.

Pust, det är nog det jobbigaste för mig med getterna. Har varit inställd på att killingarna skall säljas från början, men inte vill jag lämna bort en endaste av mina fem små ljuvliga ulltottar egentligen. :D

Jag tror att du fått svar på alla dina initiala frågor men det var många så hojta till om något känns utestående. Jag vill också uppmuntra dig att läsa äldre trådar här på gettavlan. :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #25 skrivet: 17 apr-13 kl 10:50 »
Eftersom vi fäller skog för ved på vintern tror jag inte det kommer bli problem nu när jag fått veta att dom äter tallinnerbark (det är snarare nått extra bra då vi får prima "vedtorkare" vad jag förstår, så alla träd förutom gran ska nog åka genom gethagen innan dom kapas och klyvs (min man funderar redan på hur man ska lägga stockarna så dom kommer åt att "torka" vår ved  :-[
Grovfodergivan blir alltså anpassad efter hor geten mår (ganska vettigt egentligen) vi får bara hälsa på hos andra getägare då och då annars är det ju vanligt att man blir hemmablind (men svärmor visste visst om flera lappgetsägare, däremot var inte alla genbank).

lappget var enligt mig ett ganska självklart val då jag bor i lappmarker  ;D min man blev glad igår också då han fick veta hur små dom är jämfört med tex svärmors får och vi har ju inte ur mkt mark som helst så för många stora djur går bort för mig också.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #26 skrivet: 18 apr-13 kl 11:12 »

En sak till kom jag på inom ämnet av en av frågorna - det verkar enligt mina högst amatörmässiga efterforskningar vanligare att allmogegetter kan bo samkönat året om och ändå bara brunsta på hösten. Någon som har tankar eller synpunkter på detta?

Brunstperioden för mina blev nästan exakt två månader från mitten på september till mitten på november. Vi provar än så länge att ha våra tillsammans och vaktar dem som hökar efter brunsttecken då vi hoppas att det ska fungera i vår flock. (Om det visar sig att det inte går så kommer vi separera dem så ingen går igång över detta, jag tänker inte låta mina getter få killingar oftare än en gång per år. ) Jag tycker personligen att det känns naturligt och givande för alla involverade att killingarna växer upp med sin far och den roliga lekfarbrorn som vår kastrerade bock utgör. Peppar peppar, än så länge går det bra och min bock har inte ens parfymerat sig sedan i november. Däremot vaktar han gärna sina döttrar och är nådigt mycket tålmodigare med dem än de flesta av mina getter.

Sen finns det ju schmallenberg-viruset att oroa sig för också. Vi får väl se hur det utvecklar sig men det kanske blir så att vi får ha en liten höst-separation för getter och bockar, från att sug uppstår till svidknotten dött ut.
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #27 skrivet: 18 apr-13 kl 12:12 »
Bockar och baggar stressar flickorna till att brunsta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #28 skrivet: 18 apr-13 kl 15:09 »
Bockar och baggar stressar flickorna till att brunsta.

Som man måste jag protestera!  Det är närvaron av honor (som är potensielt dräktiga) som stressar Bockarna, att efterfråga dräktighet hos getterna.  Vilket får getterna att komma på tanken, att genom sin brunst, helt förvrida huvudet på de stackars bockarna!  Sen får de stackars bockarna dessutom ta hand om killingarna medan de växer upp!  Så har jag förstått det hela i alla fall!  ;)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #29 skrivet: 18 apr-13 kl 16:28 »
Naturligtvis, naturligtvis, kära Tomte!  ;D  Men det är i alla fall stress av nästan vilket slag som helst som sätter igång den brunst som totalt förvrider huvudet på båda parter!  Jag var en gång med om att lasta in helt lugna getter i en hästtransport.  Efter en dags åkande var de så totalt genomtokiga allihop så att jag så mig tvungen att bryta mot reglerna  :-[ :o och ställa mig emellan dem medan kompisen fortsatte att köra.  Men killingar blev det ändå.  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #30 skrivet: 20 apr-13 kl 13:31 »
En sak till kom jag på inom ämnet av en av frågorna - det verkar enligt mina högst amatörmässiga efterforskningar vanligare att allmogegetter kan bo samkönat året om och ändå bara brunsta på hösten. Någon som har tankar eller synpunkter på detta?
En hade kunnat önska att det var så, men nej. Som ny (och sjukt naiv) getägare trodde jag att det gick bra att ha dem ihop året om, och bara skilja av getkillingarna när de var 3 månader. Jag hade dessutom för mig att om nu någon av getterna skulle brunsta iallafall, skulle jag upptäcka detta före bocken och sätta på honom ett bockskynke eller stänga in honom i lagården när någon get brunstade. (Jo, jag hör de råa skratten från dem som läser detta nu... :-[ )
Naturligtvis finns det ingen människa här på planeten som kan tävla med en bock i brunstbevakning. Alla getterna som killat på våren, killade igen på hösten det året.
Numera är det gethagar respektive bockhagar som gäller under betessäsongen, och det funkar bra. Bockflocken är som regel lugnare än getgänget.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #31 skrivet: 20 apr-13 kl 16:18 »
Alla getterna som killat på våren, killade igen på hösten det året.

Jo, jo de är duktiga :). Är det allmogegetter du har Skräptanten?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #32 skrivet: 21 apr-13 kl 08:48 »
Yes, göingegetter! Och de vet om att de är utrotningshotade ::) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #33 skrivet: 22 apr-13 kl 07:14 »
Det är kanske så att om man har tur går det bra. Men att se brunsten före bocken kan nog bli svårt. För mina getter går det bra att vara i samma flock .Men killingarna måste bort. Bock killingarna är på allt och get killingarna är mycket lätta på foten  :-[ . Har inte lyckats med bedriften att få bockarna i en hage och getterna i en. Bock killingarna vill varken skilja sej från sin mor eller resten av getterna.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #34 skrivet: 22 apr-13 kl 18:33 »
Hej Rapchic
Var i Lappland bor ni? Vi har en liten besättning med Lappgetter och ni är hjärtligt välkommen att hälsa på oss om ni vill.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #35 skrivet: 22 apr-13 kl 18:45 »
vi bor i Lycksele kommun men vi far inte norrut så ofta (tjuvkollade på din sida) mer öst/västlig riktning blir det oftast.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #36 skrivet: 22 apr-13 kl 19:52 »
Nu har jag lite mer tid,
Jag har frågat svärfar och han använde inte nått för att syra ensilaget, han ansåg att man antagligen inte behövde det heller  :-\

Och en getägare var förbi här idag och jag frågade om vad getter skulle tycka om att bo här och enligt hon skulle dom nog tycka om det.

Och sen en fråga. Hur gör ni i rovdjurstäta områden med stängsling och skydd? Vad jag vet så finns inte varg här men björnspår har vi sett mellan ½ och 1 kilometer från huset nu i våras och lospår ca 3 km härifrån för några år sen.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #37 skrivet: 13 jun-13 kl 18:58 »
förresten, kom på en till fråga.
Ifall vi inte skulle hämta hem tallstockarna direkt till hagen utan låter dom torka i skogen (jag pratade ju tidigare om att låta getterna "torka" tallstockarna men min man har funderat på att avbarka dom och låta dom torka i skogen) kan man ge dom barken lös eller måste dom gnaga av det från stocken (använder man tex barkspade får man med mkt innebark)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #38 skrivet: 14 jun-13 kl 01:17 »
De brukar ha svårare att få tag på godiset när det är losstaget och hopblandat med torr ytterbark.  Men något får de väl i sig, och pysslar med det gör de säkert!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #39 skrivet: 14 dec-13 kl 10:22 »
Nu i vinter hade vi tänkt att jag skulle bygga getboxarna.

Vi måste göra nytt golv där vi hade tänkt ha dom mer permanent så just nu så kommer det bli nödboxar där det förr var gödselstack (den var inne i lagårn förr).

Vi hade ju tänkt börja med 4 st avelsdjur (om vi har det i alldra första början vet jag inte) 2 bockar och två getter och utrymmet som finns är ca 3x3m (plus några cm) jag tänkte då att man halverar det och sen halverar en halva igen, 1/4 blir då till bockarna 1/4 sjukbox (med värmelampa skulle det funka?), och halvan till getterna (och killingar) bockarna och getterna ska då ha egen ingång.

jag ska mäta exakt det kan ju hända att 1/4 blir för litet om dom där extra centimetrarna inte är så många.

Ev kan man göra nästan hälften var och sjukoxen blir bakom utedasset som är där bredvid (med lucka fixat så att dom inte kan "hälsa på" om det blir strömavbrott  ;).

Mycket av väggarna är helt släta men jag måste bygga väggar på 1-2 ställen ska dom vara helt släta eller kan man ha mellanrum mellan plankorna?
snett ovanför är det förrådsutrymmen som sen leder till resten av lagårn behövs ett innertak eller?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser