Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dala Pälsfår  (läst 3962 gånger)

Sann

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
    • Bee Smart, Snickarebo Gård
Dala Pälsfår
« skrivet: 31 dec-12 kl 10:15 »
Är det någon som har erfarenhet av Dala Pälsfår? Vi ska skaffa några får till våren och jag har fastnat för den rasen eller ev. värmlandsfår? Är det någon som har någon av dessa raser? Hur är dem, och har ni några tips och råd att ge mig?
Bondmora med biodling, höns och kaniner :-)
Följ mig på min blogg: http://snickarebo.blogspot.se/

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Dala Pälsfår
« Svar #1 skrivet: 31 dec-12 kl 13:03 »
Dalapäls är lite mindre än Värmlandsfår. Sen är Dalapäls oftast vita(grå/svarta finns också) medans Värmlansfåren är väldigt blandade i färgen. Vad gäller ullkvalite så är det ganska blandat, möjligen har Dalapäls lite mjukare ull. Båda raserna fungerar jättebra att både spinna och tova med. Ska du välja ras beroende på vilken som är mest utrotningshotad ska du välja Dalapälsfår då det finns betydligt färre av dem.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

queer

  • Inlägg: 195
SV: Dala Pälsfår
« Svar #2 skrivet: 31 dec-12 kl 14:22 »
Lyckan hade förut ... Skogsbygden=nära ...

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Dala Pälsfår
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 23:54 »
Dala-Pälsfår är inte lite mindre än Värmlandsfår, de är mycket mindre.

Det är bra, eftersom de blir lätta att hantera, och de ser väldigt "gulliga" ut.
Mindre bra är, att det blir väldigt små lamm vid slakt, och de jag känner till, som har/har haft Dala-Pälsfår har haft lite svårare att sälja livdjur, än vad man annars har av allmogeraser i genbank.
Dessutom ska de vara skyggare än andra raser, alltså svårare att få tama.

Men om man inte tror att man ska sälja livdjur, och dessutom har en liten flock, och slaktar till sig själv, så är det en ras som likt andra allmogeraser är förnöjsam.

Sann

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
    • Bee Smart, Snickarebo Gård
SV: Dala Pälsfår
« Svar #4 skrivet: 03 jan-13 kl 10:40 »
Tack för era svar!
Det får bli Dala Pälsfår, jag har inte tänkt bli någon stor livdjursproducent eller köttproducent så djurens storlek är mindre viktig. För mig är det viktigt att fåren är av en äldre svensk lantras eftersom jag tycker att det är viktigt att bebehålla dessa raser. Jag gillar även att arbeta med ull så deras mjuka ull är ett stort plus :-)
Bondmora med biodling, höns och kaniner :-)
Följ mig på min blogg: http://snickarebo.blogspot.se/

Får

  • Inlägg: 1
SV: Dala Pälsfår
« Svar #5 skrivet: 22 feb-15 kl 09:57 »
Hej. Vi har sex stycken Dala-pälsfår till salu. Hör gärna av dig på lydia85.benson@gmail.com om du är intresserad. De är mellan 3-4år och ganska tama. Det är lätt att få dem tama vintertid då de älskar mat. :-) Ullen är fin och har använts flitigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, Berberis, xaelanar, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser