Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC 2  (läst 11206 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Vallningsträning med min nya BC 2
« skrivet: 24 jun-12 kl 19:42 »
Jag har en ny unghund, som inte verkar vara lika lätt som min förra unghund, se tråden " Vallningsträning med min nya unghund": Tänkte att denna träningsdagbok kan ge lite mer tips om hundträning än den förra... Som bara gick på räls ;D

Min unghund som det gäller är Joy, 10 månader gammal.

Hittills så har jag släppt henne i en 25:a (hage 25mX25 m) Då har hon tryckt upp fåren mot stängslet och stött ut en tacka som hon har jagat tillbaka igen (ibland med tänderna före). Joy är väldigt förarvek, så, så fort jag säger något har hon lagt av att valla och bara viftat på svansen åt mig >:D Fjäskat, stort.

Det är en svår avvägning, hur mycket jag ska lägga mig i, samtidigt som jag har en skyldighet mot fåren, att skydda dom!!!

Just nu går jag och funderar på om jag ska samla ihop stora tackflocken med lamm och släppa henne på dom (ca 70 djur inkl lamm)??? :o
Jag vill ju få henne så pass intresserad av får att jag kan ta itu med hennes uppförande, utan att ta vallningen ur henne 8)

Idag släppte jag henne på en större flock får (utan lamm) på en öppen yta, trodde i min enfald att hon var bara ute efter att trycka upp dom mot ett stängslen. Tänkte att om jag var på en större yta så fanns det inget stängsel tillgänglig, kanske att det skulle funka då ??? Så fel jag tänkte :-[ :-[
Joy agerar "bowlingklot"....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #1 skrivet: 30 jul-12 kl 18:15 »
Joy är nu 11 månader och agerar fortfarande "bowlingklot" ;)
Hon har dock tänt till lite mer och tål att jag säger ifrån när hon är fööör jävlig ::)

Nästa gång blir det "spårlina-på" för att lära henne att går RUNT fårflocken och inte rakt igenom (:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #2 skrivet: 06 aug-12 kl 15:27 »
Jag har nu tillbringat några dagar med att sätta in alla avskiljda lammen i en rund fålla, med fårgrindar och köra Joy RUNT den ;D Det är ju lite svårare att vara bowling-klot om det finns ett par fårgrindar ivägen ;D ;D

Det har fått resultat - nu kan hon gå runt fåren i högervarv. Sakta går det, men hon går runt dom ;) Vänstervarv har jag inte lyckats genomdriva ännu, men trenden är nu bruten!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #3 skrivet: 11 aug-12 kl 20:34 »
Prövade igen i en 25:a... Hon klarade högervarv bra, men fattade inte alls att, man kan gå vänster.
Det är bara att gå tillbaka till "alla lamm i fållan"-igen, för att lära in vänstervarv.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #4 skrivet: 12 aug-12 kl 17:52 »
Nu har "Lill-Tösen" lärt sig vänster runt lammen i fållan. Får se om det håller på lösa djur också... ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ginpan

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #5 skrivet: 16 aug-12 kl 16:32 »
Hej!

Ett tips från mig är att även ta in henne i den lilla fållan du gjort och då med koppel på för att kunna gå runt djuren nära staketet, med en känsla för hunden att det är trångt, men att du då måste skydda henne från ev "irriterande tackor som kan stångas", blir hon trygg där så kommer hon även att känna sig trygg ute på en "lös" flock.
Att träna trångt kan ge väldigt bra resultat just på unga hundar :) (även äldre såklart ;) )


//G

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #6 skrivet: 16 aug-12 kl 17:18 »
Jo, det är ett bra sätt att börja med en unghund. ;D
Men nu råkar denna lilla damen inte vara av den sorten, som man behöver ta in i en liten fålla. Hon är inte riktigt tänd ännu, och har bara inte fattat att det går att böja kroppen åt andra hållet för att gå vänster (istället för höger)
Jag tror, att tar jag in henne i en liten fålla kommer det att "ta vallningen" ur henne. Hon kommer att uppleva det som trångt och obehagligt och dessutom kommer hon inte att klara av att hålla fokus på fåren samtidigt som jag korrigeringar henne. Hon blir så lätt "störd" när hon vallar.

Eftersom jag använder hundarna mycket i hanteringsfållor, så väntar jag med att ta in dom i trånga utrymmen, tills de har självförtroende nog att klara av det - annars kan det bli en knäckande upplevelse. Jag vill dessutom ha "trång fålla" som ett konfliktlöst område, där jag bara kan berömma ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #7 skrivet: 16 sep-12 kl 14:57 »
Idag har Joy lärt sig att gå vänster runt fåren!! ;D ;D ;D

Jag tog en långpisk och blockerade hennes väg när hon kom emot mig i högervarv... Och det räckte!

Det kan vara känsligt att använda långpisk på så här små känsliga flickor, men eftersom jag aldrig använde den annat än som en förlängning av min arm, så funkade det. Jag lät aldrig linan hänga ner på den, utan hade den i handen.
Hon vet inte om att den kan smälla heller... ;D

Glad :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #8 skrivet: 18 sep-12 kl 20:14 »
Vi utvidgar Joys erfarenhetsområde.
Idag har vi gått över en stenmur två gånger med en flock på 20 lamm - inget lamm halkade efter ;D ;D
Sen har vi stoppat in lammen i en fålla (vilket lammen kan utantill) ingen match ;D.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #9 skrivet: 21 sep-12 kl 17:24 »
Idag kändes Joy mogen att ta in i fållan. Hon får sätta in 20 lamm i en sexgrindars fålla på kvällen efter "träningspasset", så att jag kan hälla upp kraftfoder i lugn och ro.
Idag syntes det på Joy att hon var sugen på att gå in. Trångt var det!

Joy gick med mellan mig och grinden och fick hjälpa till att skapa en lucka, så att vi kunde komma fram. Ackomanjerade av mitt beröm och Joys smällande käfter gick vi runt där inne. Joy klapprade med tänderna åt de lamm som tittade föör oförskämt på henne ;D ;D

Här kommer en film som jag tog härom dagen med min telefon.
Jag fattar inte varför den har lagt sig på sidan, men ni som har laptops kan ju vända den på högkant :o ;D ;D ;D
Filen var för tung, jag tar den via YouTube istället...
« Senast ändrad: 21 sep-12 kl 17:30 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #10 skrivet: 21 sep-12 kl 17:46 »
Får vänta med filmen tills supporten finns tillgänglig.... :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #11 skrivet: 21 sep-12 kl 18:57 »
Löste det själv, här kommer det  ;D ;D
Och inte behövde man vända på laptoppen heller...

Joy vallar1
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #12 skrivet: 01 okt-12 kl 18:55 »
I lördags fick lilla Joy visa upp sig på kurs. Vi är på rätt väg, ska fortsätta som vi gör och träna "ligg", som hon inte kan :-[ :-[ Det har inte gått att lära Joy något sådant, hon har varit för förarvek för lydnadsträning. Hon har kissat ner sig totalt :o. Eftersom jag inte gillar städning, så har vi struntat i dom övningarna  ::)
Men som kursledaren sa "Då får man träna ligg, utomhus!!!"
Tänkte inte på det.....

Så nu ska vi försöka få till ett bra ligg!
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #13 skrivet: 20 okt-12 kl 18:47 »
Idag har Joy´s kullbror blivt Godkänd Vallhund, grattis!!! ;D ;D

Tänk så olika de kan vara i samma kull... Joy är inte alls mogen för hårdträning än ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #14 skrivet: 20 okt-12 kl 22:15 »
Idag har Joy´s kullbror blivt Godkänd Vallhund, grattis!!! ;D ;D

Tänk så olika de kan vara i samma kull... Joy är inte alls mogen för hårdträning än ::)
Meeen, jag stod och kollade hela dagen, 1 hund missade vi pga nödvändigt toabesök, gissa vilken?!? ;)
Men hunden var fin :)
Och nu vet jag vad jag ska träna till inför nästa sommar...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #15 skrivet: 21 okt-12 kl 09:11 »
Åh, du var där?!
Vad synd att du missade honom!! ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #16 skrivet: 21 okt-12 kl 09:38 »
Ja, hela dagen :)
Så jag såg honom före och efter.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #17 skrivet: 21 okt-12 kl 10:48 »
Jag har aldrig sett honom jobba, annat än på film...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #18 skrivet: 03 nov-12 kl 07:27 »
Idag ska jag iväg och titta på Joys andra syskon - lilla Jess - som ska gå Vallhundsprov i Vaggeryd. Mamma Kite och jag blir hejarklack (tyst, tyst ;D)

Joy är nu kraftigt på efterkälken, eftersom inte så mycket har hänt i vallningen sen sist...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #19 skrivet: 03 nov-12 kl 15:39 »
Jess blev också Godkänd Vallhund ;D

Nu jäklar måste här tränas i vinter!!! :o >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser