Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kommer snart bo på ett kalhygge :(  (läst 30597 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #100 skrivet: 01 dec-17 kl 11:30 »
Om man ska köpa ett mindre skogsskifte och det inte redan är avstyckat (utgör en egen fastighet med egen fastighetsbeteckning), så kan lantmäterikostnaderna bli otrevligt höga i förhållande till skogens och markens värde.

 

LarsPersMaria

  • Inlägg: 7
    • -
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #101 skrivet: 01 dec-17 kl 11:57 »
Du har inte tänkt att för 90-100 år sen så var det säkert ingen skog? Om gården t ex har sitt ursprung i en fäbod så var där med all sannolikhet inga träd.
F ö heter det inte kalhygge. Det heter föryngringsyta.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

VS

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #102 skrivet: 01 dec-17 kl 13:04 »
Vet ni hur det fungerar att köpa skog från de stora skogsbolagen? Skog dominerar är utannonserad?Går det att arrendera?
Priset per hektar skogsbolagen värderar är omöjligt att förutse men bara till lantmäteriet ca 60000 kr och uppåt beror på storleken och värdet av fastigheten, avstyckning och sedan hur du vill ha den som ett skifte eller flera skiften o.s.v. Mitt torp ligger också i en skog som stort skogsbolag äger, en annan som bor där i samma skogen hade lyckats med att köpa loss marken runt omkring sin egen mark men det sägs att skogsbolaget hade tagit tillfället i akt och sålt det till ett överpris. Han hade helt enkelt kontaktat skogsbolaget direkt och framfört vänligt sitt önskemål. Det är alltid markägaren/säljaren som har sista ordet så det lönar sig att tillvägagångssättet är så mjukt som möjligt. Lycka till!

Kalhyggen runt egen mark tycker jag själv att ser ganska fint ut med utsikten mot skogsdungen på avstånd med mycket ljus. Nu när det har gått ett tag efter avverkning borde det se fint ut där hos dig också.

       
« Senast ändrad: 01 dec-17 kl 13:49 av VS »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #103 skrivet: 01 dec-17 kl 14:33 »
Kalhyggen runt egen mark tycker jag själv att ser ganska fint ut med utsikten mot skogsdungen på avstånd med mycket ljus. Nu när det har gått ett tag efter avverkning borde det se fint ut där hos dig också.
Kalhyggen ser "fel" ut. Även om de samlar upp riset och inte har kört sönder så mycket så ser man att något inte är friskt. Det kanske är för att inte rätt växter finns där eller så är det något annat, men i mina ögon är det alltid något sjukt över ett kalhygge. Dessutom ser skogen på andra sidan hygget fel ut, normal skall alltid ett skogsbryn vara täckt av grenar ända ner till marken men så är det inte där. Det blir som ett stort sår, man ser rakt in i skogen där det inte skall vara möjligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #104 skrivet: 01 dec-17 kl 14:49 »
Kalhyggen ser "fel" ut. Även om de samlar upp riset och inte har kört sönder så mycket så ser man att något inte är friskt. Det kanske är för att inte rätt växter finns där eller så är det något annat, men i mina ögon är det alltid något sjukt över ett kalhygge. Dessutom ser skogen på andra sidan hygget fel ut, normal skall alltid ett skogsbryn vara täckt av grenar ända ner till marken men så är det inte där. Det blir som ett stort sår, man ser rakt in i skogen där det inte skall vara möjligt.

I Lappland, ser man inte andra sidan på ett hygge, de är så stora, så det är inget "problem"!

VS

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #105 skrivet: 01 dec-17 kl 15:06 »
Kalhyggen ser "fel" ut. Även om de samlar upp riset och inte har kört sönder så mycket så ser man att något inte är friskt. Det kanske är för att inte rätt växter finns där eller så är det något annat, men i mina ögon är det alltid något sjukt över ett kalhygge. Dessutom ser skogen på andra sidan hygget fel ut, normal skall alltid ett skogsbryn vara täckt av grenar ända ner till marken men så är det inte där. Det blir som ett stort sår, man ser rakt in i skogen där det inte skall vara möjligt.
Det är ett enastående ord val. Fel är rätt ord :) Men något fel behöver nödvändigtvis alltid inte vara något oattraktiv. TS mulen från starten av denna tråd har övervägt en flytt till lägenhet p.g.a avverkning runt sitt ställe. För mig som alltid har bott på lägenhet i stan är allt som inte är stan och lägenhet är vackert på något sätt. Min mening var att ge TS ett tillfälle (kryphål i sitt tänkande) att se något positivt i det negativa om h#n mot förmodan inte lyckas att köpa loss marken runt omkring sig kan fortfarande gilla sitt ställe och se något vackert.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #106 skrivet: 01 dec-17 kl 15:14 »
Det är ett enastående ord val. Fel är rätt ord :) Men något fel behöver nödvändigtvis alltid inte vara något oattraktiv. TS mulen från starten av denna tråd har övervägt en flytt till lägenhet p.g.a avverkning runt sitt ställe. För mig som alltid har bott på lägenhet i stan är allt som inte är stan och lägenhet är vackert på något sätt. Min mening var att ge TS ett tillfälle (kryphål i sitt tänkande) att se något positivt i det negativa om h#n mot förmodan inte lyckas att köpa loss marken runt omkring sig kan fortfarande gilla sitt ställe och se något vackert.
Jämför med att de river alla husen runt det där din lägenhet är. Du får in massor med solljus men efter att de kört iväg rivningsmassorna kommer området ändå vara en öken av grus, sten och småbitar av gammal betong. Processen att bygga nya hus börjar så småningom men de närmaste tjugor åren kommer allt du ser vara öknen samt byggverksamhet. Var så god och försök trivas.

VS

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #107 skrivet: 01 dec-17 kl 15:38 »
Man kan göra saker och ting på massa olika sätt för vi människor är olika och ibland har vi dåliga/bra dagar o.s.v Följande är fyra av dem som många av oss här i forumet pendlar mellan på olika tillfällen, enligt min egen uppfattning.

1. Hjälpa till 2. förvärra 3. ingetdera 4. göra sin egen åsikt förstärkt oavsett konsekvenser för andra.

Vilken har du valt idag?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #108 skrivet: 01 dec-17 kl 16:40 »
I Lappland, ser man inte andra sidan på ett hygge, de är så stora, så det är inget "problem"!

Intressant hur okunnig du var då, eller har du dålig syn?

För kännedom, så är det inget problem med att se långt här uppe, om det inte är disigt, för då ser det ut som mer tätbefolkade ställen kan se ut, dålig sikt för det mesta.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #109 skrivet: 01 dec-17 kl 16:48 »
Här kan du se hur det ser ut när det börjar skymma och är lite dis.
ca 2 mil bort långt på andra sidan älven, kan du skymta bergstoppen.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #110 skrivet: 01 dec-17 kl 22:51 »
Här kan du se hur det ser ut när det börjar skymma och är lite dis.
ca 2 mil bort långt på andra sidan älven, kan du skymta bergstoppen.

Så fint! Snön är det jag saknar mest här i söder. Riktig snö.

Postat med Alternativ.nu´s app


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #111 skrivet: 02 dec-17 kl 08:36 »
Nej fy för att bo på ett kalhygge.

Vi köpte skogen bakom oss framför allt för att säkra tillgången på ved och virke åt oss själva under en lång tid framåt men också för att inte behöva bo på ett kalhygge som sedan blir slydjungel. Det var privatägd skog och ägarna bjöd ut den för de ville sälja så allt gick enkelt.


Jag har talat med folk som har köpt loss skog av skogsbolag både i Sverige och i Finland. I allmänhet har bolaget varit medgörligt om köparen har varit saklig. Priset har varit relativt högt men inte helt oskäligt.
Det enda problemet jag känner till är att lantmäteriet på somliga orter i Sverige vägrar att skapa små fastigheter med skog. Tydligen har de någon stordriftsideologi om att en privatperson inte skall få äga husbehovsskog utan tvingas köpa ved och virke till överpris av storskogsägare. Det här gäller inte på alla orter så det kan vara bara någon ledande tjänsteman som har fått för mycket piss i huvudet men illa är det hur som helst.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #112 skrivet: 02 dec-17 kl 08:53 »
Nej fy för att bo på ett kalhygge.

Vi köpte skogen bakom oss framför allt för att säkra tillgången på ved och virke åt oss själva under en lång tid framåt men också för att inte behöva bo på ett kalhygge som sedan blir slydjungel.
"Slydjungel" är inte dåligt, det är en miljö som är full av djurliv. Allt från fåglar till älg älskar det.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #113 skrivet: 02 dec-17 kl 09:59 »
Det gör så ont i mitt hjärta- när vi flyttade till vår lilla gård för fem år sedan hade vi massor med skog att vandra i. Tyvärr äger vi ingen skog själv och år efter år så kommer de där stora skogsmaskinerna och kapar bit för bit. Kvar blir ett kalhygge, med någon enstaka sorglig tall, och stubbar var jag än vänder mig om. Går vi ut för att njuta av naturen, fågelkvitter- så hör man brum brum- wiiii och träd som faller.

Nu har dom förstört ytterligare ett område där jag brukar gå med mina hundar och åka skidor. Och det nöjer dom sig inte med, utan nu är dom alldeles vid tomtgränsen och kapar träd. Vår lilla skog framför där dom är, kommer snart inte se ut som tidigare- då vi nu kan skymta de stora traktoerna mellan våra träd- alltså kommer våra få träd bara stå som på rad vid tomtgränsen....glad att vi har hage där åtminstone. Det är stängslat längs tomtgränsen så det kommer synas tydligt om dom ger sig in på vår tomt...

Känner just för tillfället att jag bara vill flytta från gården. Har ju inte längre någonstans att gå ut i skogen, då skogen är avverkad snart överallt. Att bara sitta ute på tomten är inget roligt då jag hör dessa maskiner i bakgrunden. Och jag ser en oroväckande framtid att inom några år kommer det inte finnas någon skog alls här- utan vårt hus kommer stå på ett kalhygge- känns inget vidare kul.

Bara gruvar mig inför den dagen dom tar skogen på sidan om huset, då hamnar huset mitt i ett kalhygge. Förstår inte hur dom kan förstöra så här! Och det är inget snyggt efterarbete heller, dom lämnar marken som ett slagfält.
Ser bara framför mig den lilla stuga jag hittade- när jag gick i skogen, långt långt in, som låg mitt i ett kalhygge. Hur vackert denna stuga en gång måste ha legat, men nu ser helt sorgligt missanpassad ut.

Skogsföretagen tvingar ju folk att flytta. Jag flyttade inte hit för att bo på ett kalhygge, jag flyttade hit för naturen, för att kunna gå rakt ut i skogen. Inte behöva åka iväg för att få naturupplevelse. Och stackars alla dessa djur som dom också tvingar att flytta....

Som sagt- ett liv på ett kalhygge- eller en period i stan i lägenhet i väntan på att finna ett nytt hus...vad hade ni valt...
Har inte följt tråden alls så jag hoppar in med med egna perspektiv. Har själv ett hus där det en dag plötsligt hördes ljud från en skördare.

Först är att detta är något alla utflyttare skall tänka igenom noga! Kolla upp vem som äger skogen och tänk igenom hur det kommer se ut i framtiden. Prata med skogsägarna och kolla alternativ tidigt. Möjlighet till köp o.s.v. När avverkningen är på gång och maskinerna på plats är försent att påverka mycket.

Har man kollat upp vad som finns i skogen t.ex naturvärden och håller ett vänlig och sakligt samtal med skogsägarna kanske dom kan anpassa och spara vissa delar. Eller så kan man köpa utvalda  träd på rot som får stå kvar.

Jag förespråkar absolut att man skall vara lite påläst. Både om natur med också om skogsägaren vilkor. Det är ju faktiskt så att många lever på skogen. Och att den skördas på samma sätt som en åker med jämna mellanrum.

Om skogsägaren har en riktigt dålig attityd finns andra vägar. Man kan kontakta folk som hjälper en att hitta skyddsvärda arter och få hjälp att skydda skogen.

Sen ger en avverkning nya möjligheter. Solen kommer kanske in! Jag ser numera fina soluppgångar. Min dotter kommer ha en skog som hon får växa upp med. När hon är 40 är skogen 50 med stora träd. Det kommer nya djur. Svampar dyker upp som lever av rotveden.

Vara bara lite tankar från mig.

Postat med Alternativ.nu´s app


VS

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #114 skrivet: 06 dec-17 kl 13:47 »



Sen ger en avverkning nya möjligheter. Solen kommer kanske in! Jag ser numera fina soluppgångar. Min dotter kommer ha en skog som hon får växa upp med. När hon är 40 är skogen 50 med stora träd. Det kommer nya djur. Svampar dyker upp som lever av rotveden.

Vara bara lite tankar från mig.

Postat med Alternativ.nu´s app




En fin syn vinkel att se på den industriella skogen, som ett barn i grannskapet, en dag lämnar dem föräldrahemmet och tar sin plats i ekorrhjulet, något som är oundvikligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser