Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 78836 gånger)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #20 skrivet: 23 apr-13 kl 20:55 »
Klart du ska vill du inte bli självförsörjande på potatis  :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #21 skrivet: 23 apr-13 kl 21:12 »
... Märker när man kommer upp i tiometersrader hur nyttig jordfräsen är....På ett kick gör man fåror med kupplogen, i med potatisen sedan om man vill kan man köra igen fårorna med kupplogen eller kratta över jord med en kratta,lätt eftersom jorden är lös. Sedan när potatisblasten växt upp en bit ut med kupplogen, eller köra mellan raderna med klorna på fräsen för att luckra,sedan lätt att kratta upp jord på plantorna. Ogräs får sig också en törn samtidigt.  Kan ju också göra typ slags harv och dra efter fräsen för att luckra mellan rader. Bara tänka på att hjulen inte får vara för stora om man inte har växellåda på fräsen,hastigheten ökar rätt bra annars. Har man ett litet land på kanske några meter så är det kanske overkill med jordfräs med redskap,fräsa det lilla landet kan man ju dock.

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #22 skrivet: 23 apr-13 kl 21:21 »
Jag ska ta lite kort på den och lägga in här.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #23 skrivet: 27 apr-13 kl 13:49 »
... En person som nyttjar sin maskin tycks det....Tagit makten över en viss del av odlandet...  :D

http://skogsforum.se/blog/totte/v%C3%A5rbruket-klart_b-1414.html

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #24 skrivet: 07 maj-13 kl 18:29 »
..Huga..Nu har jag fått tag i rätt maskin en Honda f400s,2 växlar fram plus back ...ändrar man rem kan man få 2 växlar till... Väldigt behaglig maskin att köra...köra lugnt och sansat  :D ... Kört mycket med en ställbar harv,helt perfekt lite favoritredskap drar kvickrötter som växer ut i landet från sidan...Såg i manual att det ska finnas möjlighet att ta ut 12 volt 50watt,kanske till arbetsbelysning  ::)  .... Kollade efter nedväxlingsset till gamla fräsen men det finns inte mer,funnits tidigare vad jag förstått. Märkligt fräsarna ska bli så dyra så fort det är en växel till. Här en länk till en Engelsk firma som plockat hem en tvåväxlad maskin till någorlunda vettigt pris,ser ut som en Hondakopia  8) .

http://www.titan-pro.co.uk/Titan-Pro--TP500-Elite--Petrol-Tiller-Rotavator--640MM---840mm-Tilling/163/0/Product.aspx

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #25 skrivet: 07 maj-13 kl 19:48 »
 :D ..Ska försöka fixa in en bild på maskinen med harv efter,monterat frontvikt och vikt på harven en kruka med cementblandning i som ska bli en vikt...  :D   ...billigt och bra ...


andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #26 skrivet: 08 maj-13 kl 09:40 »
:D ..Ska försöka fixa in en bild på maskinen med harv efter,monterat frontvikt och vikt på harven en kruka med cementblandning i som ska bli en vikt...  :D   ...billigt och bra ...


Den ser ju riktigt fin ut! Är den begagnad? Såg några andra youtube-filmer som använde samma som en tvåhjulstraktor med sits och vagn osv.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #27 skrivet: 08 maj-13 kl 10:31 »
Jag har en gammal (20 år?) Stiga jordfräs. Ganska liten.

Har flera gånger funderat på om man kan använda den till mer än fräsa jorden. Liten tvåhjulstraktor?

Jag har inga mer verktyg eller delar till den. Bara fräs.

Utan växlar kommer den att gå för fort i jorden och för sakta på väg.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #28 skrivet: 09 maj-13 kl 10:58 »
Den ser ju riktigt fin ut! Är den begagnad? Såg några andra youtube-filmer som använde samma som en tvåhjulstraktor med sits och vagn osv.

 :D ..Japp ser rätt fin ut...Gammal 80-talsmaskin... Också kollat lite på tuben..verkar som dom körs riktigt hårt i en del länder,drar vagnar som du skriver,plöjer med dom och dylikt,riktigt kraftiga hjul på,knappt man ser maskinen för hjulen  :D ... Det som slår en är den totala kontrollen över hastigheten,inget hemskt självgasande utan kontroll, man bestämmer helt själv hastigheten....precis som det ska vara.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #29 skrivet: 23 jul-13 kl 13:06 »
 :D ...Tjaaa då har man testat Hondan typ f400..."harvesting potatoes"  ;D ...man ska inte ge upp...Smällde på hjul runt 40cm i diameter...ett par bromsskivor på varje hjul så dom väger ca 15kg stycket,frontvikt ca 8kg...kupplog med ställbara vingar... maskinen bara tuggade sig igenom potatisraden...no problemo...nu underlättas skördandet väsentligt...


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #30 skrivet: 24 jul-13 kl 16:24 »
.. :D ..Får trycka in en bild till...


andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #31 skrivet: 24 jul-13 kl 17:26 »
Åh, så fin!

Du vill inte byta mot en MF 30 -58? :)


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #32 skrivet: 25 jul-13 kl 01:25 »
Åh, så fin!

Du vill inte byta mot en MF 30 -58? :)

 :) ..Den här maskinen byter jag inte bort i första taget...perfekt för min användning...just nu ytor runt 2-300kvadrat ca...Traktor där blir nog lite overkill misstänker jag.... Funderar på vad gränsen går för en mindre tvåhjulstraktor, känns inte så mycket att knattra runt lite på mina typ odlingsytor...

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #33 skrivet: 25 jul-13 kl 06:52 »
:) ..Den här maskinen byter jag inte bort i första taget...perfekt för min användning...just nu ytor runt 2-300kvadrat ca...Traktor där blir nog lite overkill misstänker jag.... Funderar på vad gränsen går för en mindre tvåhjulstraktor, känns inte så mycket att knattra runt lite på mina typ odlingsytor...
Jag har sedan ett år tillbaka själv en honda, något större visserligen men.... (f560) perfekt för odlingar av din storlek och större. jag odlar på ca 1500 kvm. jag har en bakmonterad fräs, en kultivator, en potatisupptagningsplog, en kupplog och ett snöblad till den. byt för guds skull inte bort den!!!  en stor traktor orsakar mer skada än nytta på så små odlingar enligt min mening, packar till de nedre jordlagren, om du vill ha nåt som är roligare  skaffa dig en mindre häst. det är meditativt och kul! hade häst tills för ett tag sedan då hon blev lite gammal och sen hade vi för lite tid för henne på vintern, blev mest dåligt samvete, så hon pensionerades hos en snäll gumma  ;)

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #34 skrivet: 25 jul-13 kl 08:25 »
Jag drömde i natt att jag fick köpa den för 3000 kr. Det var en fin dröm. :)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #35 skrivet: 25 jul-13 kl 10:41 »
Ang, traktorer och traktorer.......Hur många har inte levt ett helt liv som trädgårdsmästare med en liten Agria, lite redskap och en vagn med säte för att åka och handla med?

Ang. traktorer och lokomotiv.......Vi läste på någon potatissida att det numera är 75cm radavstånd. Som jag minns det borde vi haft max hälften förr och 30 cm har jag sett på andra ställen.

Således fick jag bekräftat att storbonneriet är ett rent folknöje, enär halva arealen går åt till att bära lokomotivhjul!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #36 skrivet: 26 jul-13 kl 19:09 »
Jag har sedan ett år tillbaka själv en honda, något större visserligen men.... (f560) perfekt för odlingar av din storlek och större. jag odlar på ca 1500 kvm. jag har en bakmonterad fräs, en kultivator, en potatisupptagningsplog, en kupplog och ett snöblad till den. byt för guds skull inte bort den!!!  en stor traktor orsakar mer skada än nytta på så små odlingar enligt min mening, packar till de nedre jordlagren, om du vill ha nåt som är roligare  skaffa dig en mindre häst. det är meditativt och kul! hade häst tills för ett tag sedan då hon blev lite gammal och sen hade vi för lite tid för henne på vintern, blev mest dåligt samvete, så hon pensionerades hos en snäll gumma  ;)
Tvåhjulstraktorn ger jag inte bort... Var ute och kollade på en yta ca 1500 kvadrat...Helt klart odlar du mycket med hjälp av maskinen...kul att veta att 1500 kvadrat är no problemas  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #37 skrivet: 26 jul-13 kl 19:10 »
Jag drömde i natt att jag fick köpa den för 3000 kr. Det var en fin dröm. :)
... :D ...låter som en fin dröm...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #38 skrivet: 26 jul-13 kl 19:12 »
Ang, traktorer och traktorer.......Hur många har inte levt ett helt liv som trädgårdsmästare med en liten Agria, lite redskap och en vagn med säte för att åka och handla med?

Ang. traktorer och lokomotiv.......Vi läste på någon potatissida att det numera är 75cm radavstånd. Som jag minns det borde vi haft max hälften förr och 30 cm har jag sett på andra ställen.

Således fick jag bekräftat att storbonneriet är ett rent folknöje, enär halva arealen går åt till att bära lokomotivhjul!
...Svårt kupa riktigt om man bara har 30cm mellan raderna...risk för mer bladmögel...själv har jag runt 80cm mellan...

Broberg

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #39 skrivet: 26 jul-13 kl 19:32 »
...Svårt kupa riktigt om man bara har 30cm mellan raderna...risk för mer bladmögel...själv har jag runt 80cm mellan...

Jag kör två Loptfot. Annars är väl 40 standard enligt trädgårdsnisselära. TiB, han odlar i halm, så då slipper han så klart kupning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 3 användare
xaelanar, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser