Alla laddningsregulatorer som används för bilgeneratorer och liknande är "digitala" i betydelsen att de slår till och från magnetiseringsströmmen till generatorn stegvis, det blir alltså ingen analog reglering som i t ex spänningsregulatorn till en kraftverksgenerator eller de navgeneratorer som förr användes för belysning i järnvägsvagnar.
Förr i tiden användes ett mekaniskt relä för den funktionen, men på 70-talet gick tillverkarna gradvis över till elektroniska regulatorer.
En del bilgeneratorer får problem med spänningsregleringen vid låga varvtal om man har för lång kabel mellan generator och batteri, det brukar märkas på flimrande lyse då motorn går på tomgång. 90 A Bosch-generatorer från 80-talet är ökända för att vara känsliga för detta, i synnerhet om de inte har kvar originalladdningsregulatorn utan det sitter en dålig piratregulator eller en regulator avsedd för en mindre generator där.
Har man en lång kabel måste man ta till tillräckligt grov area så att inte spänningsfallet blir för stort då generatorn ger maximal laddström. I ett 12 V-system brukar man tillåta upp till 0,3 V på plussidan och 0,2 V på jordsidan, om man har 24 V kan man nog tillåta lite mer spänningsfall.
Man bör försöka undvika att använda fritidsbatterier som startbatterier, åtminstone på vintern. De är inte gjorda för att ha tillräckligt låg inre resistans för att kunna driva en startmotor i kyla, utan de är istället optimerade för att tåla skakningar, djupurladdning, överladdning mm bättre än vad ett modernt startbatteri gör. Skillnaden är att fritidsbatteriet har färre men tjockare plattor än ett lika stort startbatteri.