Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved - kastas eller staplas?  (läst 29111 gånger)

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
Ved - kastas eller staplas?
« skrivet: 06 apr-10 kl 18:08 »
Hej!

Jag har en undran om ved. Bor i ett 100 år gammalt hus, med en 200 år gammal loge. I min köksspis finns en värmesten längst in. Luckan in är bara 11 cm (eller 14 cm diagonalt) så jag köper specialbeställd ved. Förvuxna pellets.  ;D De får inte vara längre än 25 cm. 22 cm helst.  ;D

Jag hade häromdagen besök i några timmar från två som bor i Kumla. Nära logen går vägen. Och enligt Kumlaborna trafikeras denna vägen av mer bilar och lastbilar på dessa ungefär tre timmar, än vad det gör i Kumla på ett år.  ;)  :-[  Och visst går det mycket trafik...

Så till veden. Jag har beställt 15 kvm färdighuggen björkved som kommer i början på maj. Fällt nu i vinter eller vår. Jag vet att det är bäst för veden att torka i vinden. Men det allmänna förfallet i kroppen gör att jag inte kan hålla på med veden mer än en gång. Lämna den i några månader fyra meter från en väg med mycket trafik känns sådär... Vill inte att någon annan ska värma sig med mina dyrt betalade vedpinnar.

Jag håller på med att tömma den ved som nu finns i logens vedlår. Lägger den på ett annat ställe i logen. Förra gången köpte jag ett år gammal ved och den slängde jag in i vedlåren. Gången innan var det avlidna morfar som högg veden. Så till min fråga. Ska jag stapla veden eller slänga in den? Vilket är bäst? På bilden syns ena sidan av vedlåren. Längd från mittenstolpen till yttervägg 2,5 meter, djup 1,30 meter (timmerstockar bakom) och höjd till bärbalken (den med elen) 2 meter. Ska ta bort den blå skivan längst fram och sätta nät där. Tänkte bara fylla med ved till bärbalken. Då är det 35 cm till loftets golv. Logens tak är 6 meter och från mittenstolpen till väggen bakom kameran 10 meter. Jag kan tänka mig att ha logdörren öppen när jag är hemma. Vad säger du? Vad är bäst?

/Tanten
Tant inte fru, om jag får be. :D

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-10 kl 18:26 »
Det kvittar hur du gör för ditt utrymme är 6,5 m3 och du vill få in 15 m3 ved. Ekvationen går inte ihop. Du får helt enkelt leta upp något mer ställe att förvara veden på.
Fördelen med att stapla är att du får in mer ved på samma yta, fördelen med att kasta in den är att det är enklare.
Genbank för Gotlandshöns

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #2 skrivet: 06 apr-10 kl 19:19 »
Men frågan gällde väl vad som är bäst ur torkningssynpunkt...?  ???

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #3 skrivet: 06 apr-10 kl 19:27 »
Hakar på denna tråd också. Min svärfar hävdar bestämt att min ved kommer att torka sämre i år då jag tänker stapla den (vis av denna vinters vedbrist) för att få plats med mer. Kan det verkligen stämma?

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #4 skrivet: 06 apr-10 kl 20:00 »
Det kvittar hur du gör för ditt utrymme är 6,5 m3 och du vill få in 15 m3 ved. Ekvationen går inte ihop. Du får helt enkelt leta upp något mer ställe att förvara veden på.
Fördelen med att stapla är att du får in mer ved på samma yta, fördelen med att kasta in den är att det är enklare.

Nja, kanske inte. Bilden visar - som det står i texten  :-[ - bara ena sidan av vedlåren. Den andra är på andra sidan mittenstolpen. Men den orkade jag inte ta kort på. Alltså 13 kbm. Det som blir över lägger jag brevid det jag nu flyttar.
« Senast ändrad: 06 apr-10 kl 20:06 av Tant Jansson »
Tant inte fru, om jag får be. :D

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #5 skrivet: 07 apr-10 kl 12:16 »
Hej!
Om du lägger in otorkad ved i vedbod/ loge eller liknande får du avsevärt sämtre torkad ved, du får troligen mer mögel/svampangrepp på veden och du riskerar att svamp/röta sprider sig till byggnaden.

Om det är bäst med travad/kastad ved kvittar nästan- det avgörande är hur långt det är från högens "yta" och till centrum på högen- ju kortare desto bättre/ fortare torkar det!
Om du måste lägga in veden direkt föreslår jag att du lägger ett lager lastpallar eller liknande så att du får in luft mellan ved och golv, om du travar veden trava den då med ett litet avstånd mellan varje "trave" allt för att få bättre luftväxling i veden. Om du kan få vedsäljaren att lagra din ved hos sig ett par månader innan han levererar den vore jättebra!! Ha sedan dörren öppen till veden så mycket du kan (gärna korsdrag, eller en liten fläkt- utan ventilation torkar inget).
Hoppas jag gett något du kan använda!!
MVH

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #6 skrivet: 07 apr-10 kl 12:33 »
Enligt larsw, som provat, torkar veden lika bra vare sig den ligger ute eller inne.

Enda anledningen till att stapla veden i vedboden är väl om man har ont om plats.

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #7 skrivet: 07 apr-10 kl 13:18 »
Tack för svaren.

Jag har en vanlig bordsfläkt. Den skulle jag kunna rikta mot den nya veden. Ha den igång på nätter och dagar när jag inte är hemma. Naturligtvis på lagom avstånd, så inget brinner upp.  ;D

Jag har nu städat ur ena sidan av vedlåren. Vi har ju slängt in veden förr om åren. Morfar dog 1988 och några eller några år innan dess var senaste gången golvet var framme.  :-[ (Var sommarstuga till för tre år sedan.) En nackdel med att kasta in veden är att det blir mycket "bråte" i botten. Så därför borde väl att stapla färsk ved vara det bästa alternativet?
Tant inte fru, om jag får be. :D

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #8 skrivet: 07 apr-10 kl 18:17 »
En fördel med att stapla ved är att man då kan få bättre kontroll över hur gammal veden är. En stapel per år. Skulle gå med en hög också, men det tar lite mer plats. Annars är risken mycket riktigt att man har gammal torr ved i botten och sur färsk ved i toppen.

Sedan är det bra att få undan en hög helt ibland. Då kan man ta bort bös som mössen annars gärna bygger i.

Ett par pallar under och vid sidorna är också bra, som andra sagt redan. Kan ge ventilation genom hela högen. Kanske det är genom dem som man skulle låta fläkten blåsa?

Sedan är det också bra att öppna och stänga dörren på morgon och kväll. Särskilt nu på våren. Öppna tidigt på morgonen (gärna tvärdrag) och låt vara öppet över dagen. Stäng på kvällen innan daggen lägger sig, eller när det blir regn.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #9 skrivet: 08 apr-10 kl 22:22 »
Hej!

Ved inomhus torkar sämre än ved ute men detta beror på att det är sämre luftväxling inne än ute- om du har samma luftväxling inne som ute skulle veden torka bättre inne då det inte regnar inne!! larsw får säga vad han vill men jag hänger min tvätt ute och inte inne ;D ;D- för den torkar fortare ute (om det inte regnar) ;) ;)
MVH

signe

  • Inlägg: 498
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #10 skrivet: 21 apr-10 kl 15:55 »
Din tvätt skulle nog torka lika snabbt inne om du har korsdag med öppna fönster. Vi lägger numera veden inne i vedboden direkt (med lastpallar under) och öppet fönster och dörr. Den torkar jättebra.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #11 skrivet: 07 feb-14 kl 13:36 »
Ett bra tipps för den som själv fäller sina vedträd är: att lövfälla, fäll träden under tiden första juli tills första gula löven syns. Låt dom sen ligga okapade och okvistade till löven vissnat. Nu ska du kvista och kapa dina vedträd. Du har nu fått lätt och förtorkad ved som efter kapning, spräckning och stapling kan eldas kommande vinter. Det här fungerar även en regnig sommar!
kretslopp

Che Guevara

  • Gäst
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #12 skrivet: 07 feb-14 kl 14:07 »
Ett bra tipps för den som själv fäller sina vedträd är: att lövfälla, fäll träden under tiden första juli tills första gula löven syns. Låt dom sen ligga okapade och okvistade till löven vissnat. Nu ska du kvista och kapa dina vedträd. Du har nu fått lätt och förtorkad ved som efter kapning, spräckning och stapling kan eldas kommande vinter. Det här fungerar även en regnig sommar!
Ser ingen för del med det  fungerar alldeles ut märkt att fälla på under vintern kapar och hugger gör man  fram till midsommar   då ska veden vara inne .
« Senast ändrad: 07 feb-14 kl 14:38 av Che Guevara »

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #13 skrivet: 07 feb-14 kl 14:12 »
Något som inte torkar bra däremot är om man låter veden ligga kvar i den hög som blir om man kör klyv och transportör och får i allt bös i högen. Då drar det inget genom högen och fukten får svårt att torka bort.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Che Guevara

  • Gäst
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #14 skrivet: 07 feb-14 kl 14:17 »
Något som inte torkar bra däremot är om man låter veden ligga kvar i den hög som blir om man kör klyv och transportör och får i allt bös i högen. Då drar det inget genom högen och fukten får svårt att torka bort.
Ett gott skäl till att hand hugga allt .  Det har ju flera fördelar liksom :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #15 skrivet: 07 feb-14 kl 14:35 »
Ett bra tipps för den som själv fäller sina vedträd är: att lövfälla, fäll träden under tiden första juli tills första gula löven syns. Låt dom sen ligga okapade och okvistade till löven vissnat. Nu ska du kvista och kapa dina vedträd. Du har nu fått lätt och förtorkad ved som efter kapning, spräckning och stapling kan eldas kommande vinter. Det här fungerar även en regnig sommar!

Nackdelen med det är dock:

1. Man får klättra omkring i riset av en massa träd och kvista

2. Man får klyva ganska torr och mycket hård ved, det blir mycket svårare att klyva för hand

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #16 skrivet: 08 feb-14 kl 11:03 »
Enligt larsw, som provat, torkar veden lika bra vare sig den ligger ute eller inne.

Enda anledningen till att stapla veden i vedboden är väl om man har ont om plats.

Det kan säkert stämma att en och samma vedstapel torkar lika bra inne som ute, men eftersom de flesta har oändligt mycket mera plats utomhus, så kan man där stapla veden i smala luftiga räckor som torkar mycket fortare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #17 skrivet: 08 feb-14 kl 11:11 »
Bor man i ett vindstilla hörn av landet går det väll bra att torka ute men hos mig blåser det så regnet kommer gärna med 45 graders vinkel och då träffar det vedstapeln. Visst, det krävs en del innan fukten går på djupet i veden men jag tycker ändå att jag märker stor skillnad här. En bra ventilerad vedbod är det som fungerar bäst. Min metod är att stapla tätt inomhus, men vänta två år innan man eldar. Veden är då snustorr. Full av getingbon och musskit men i övrigt i bästa möjliga kondition.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #18 skrivet: 08 feb-14 kl 11:25 »
Jag lägger min nykluvna ved ute under tak på sidan av vedboden. Vägg mot pannrummet och gles spjälvägg på ena gaveln för att hålla undan yrsnö, men ventilera. Jag tar in en eller ett par veckors förbrukning åt gången med skottkärra till pannrummet för upptining och extra torkning innan eldning. Innan det blir dags för vedhuggning tar jag in så mycket som möjligt för att göra plats för den nya veden och staplar/kastar upp det som är kvar i ena kanten.

Jag märker en mycket markant förbättring genom att elda ved som fått ligga inomhus och tina och eftertorka i varmt utrymme några dagar/någon vecka, jämfört med att elda frusen ved direkt utifrån. Nackdelen är lite extra plock.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Ved - kastas eller staplas?
« Svar #19 skrivet: 08 feb-14 kl 12:53 »
Staplar du och har en liten spalt mellan varje stapel eller varannan (du har så kort ved) så torkar veden ungefär lika mycket i toppen av en stapel som i botten, lägger du däremot allt i en hög så torkar det i mitten och botten väldigt långsamt. Att stoppa in en bordsfläkt verkar onödigt om du bara kan öppna rejält så att du får korsdrag när du är hemma, med den takhöjden du har så har du också mycket större volym än de flesta vedbodar jag varit inne i så du får bättre torkningsförhållanden även på sätt.
Vill du kan du kanske öppna några luckor under sommaren och på sätt få bättre luftväxling även när du inte är hemma men jag har inte sett någon loge som ens är 50 år som är så tät att det skulle behövas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser