Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobbing i hönsgård  (läst 2741 gånger)

Miia

  • Gäst
Mobbing i hönsgård
« skrivet: 08 sep-04 kl 14:40 »
Hej!

Jag har sen i juli haft två dvärgkochin (ev blandras) som jag fick i present. Vill gärna ha höns så jag behöll dem och det visade sig vara en höna och en tupp.
Häromdan köpte jag ytterligare en ung höna (tror hon var född i april/maj nångång). Hon blir dock inte alls väl behandlad av varken tuppen eller hönan. Framförallt tuppen pickar på nykomlingen och hon får i princip inte komma ut ur hönshuset. Vad kan jag göra? Är det normalt? Övergående? Jag vill så gärna hjälpa min lilla "Lina" då hon är verkar vara en väldigt rar höna. :)

Camilla

  • Gäst
Re:Mobbing i hönsgård
« Svar #1 skrivet: 08 sep-04 kl 15:39 »
Framförallt tuppen pickar på nykomlingen och hon får i princip inte komma ut ur hönshuset.

Att tuppar är elaka mot hönor är väl inte så vanligt, vad jag vet. Det kan inte vara så enkelt att tuppen vill para sig, men den lilla nya hönan inte är könsmogen än och därför blir rädd/inte förstår vad som händer, och tuppen inte fattar att hon inte vill, utan försöker ändå.
Hur gör han, tuppen? Jagar han fatt på henne och håller fast henne i nacken, som för att para sig, eller hackar han "bara" efter henne?
« Senast ändrad: 08 sep-04 kl 15:42 av Camilla »

Miia

  • Gäst
Re:Mobbing i hönsgård
« Svar #2 skrivet: 08 sep-04 kl 16:20 »
Det ser mest ut som han "bara" hackar efter henne, utan tanke på parning. När är tuppar könsmogna? Han har inte börjat gala än (om nu det har nånting med könsmogenhet att göra?) Han och den "gamla" hönan är drygt 1/2 år.
Det nya hönan sitter mest inne på en pinne och försöker hon sticka ut näbben så är han där o jagar in henne. Jag provade att stänga in honom ett tag och bara ha hönorna ute tillsammans men det slutade med att nya hönan låg o tryckte i ett hörn och vågade bara sig upp för att äta när jag var där inne. Mycket tacksam för råd.

Camilla

  • Gäst
Re:Mobbing i hönsgård
« Svar #3 skrivet: 10 sep-04 kl 16:53 »
Hur har det gått? Är det fortfarande bråk? Jag tycker nästan det låter som om de håller på att göra upp om rangordning och "bekanta sig". Det kan ibland se värre ut än vad det egentligen är (fast det är ju svårt att säja att det är si eller så när man inte sett hur det är hos just dig). Om det är det bråket beror på så borde det ha lugnat ner sig vid det här laget.

Tuppar brukar väl bli könsmogna vid ca 5 månader (om jag inte har helt fel för mig?). Mina småtuppar som är kläckta i maj galer för fullt iallafall och har börjat bli intresserade av "damerna", men de får inte ens försöka para sig med några hönor för de vuxna tupparna, så det har de inte mycket för.  :P



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser