Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Staket, odlingsskydd  (läst 2816 gånger)

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Staket, odlingsskydd
« skrivet: 21 aug-14 kl 19:10 »
Vad har ni för staket/skydd runt era odlingar? Om ni har något vill säga. Jag har inte något runt vårt men, skulle behöva. Inte tvunget runt hela men, längs en sidan definitivt. Som det är nu så springer hundarna rakt över odlingarna och katterna traskar också över. Detta har resulterat i att det inte blev något av 80% av sådden och det är ju något nedslående.  ::)   

Tänker inte ett villastaket utan något annat. Har kollat på kastanjestaketet de bl a har i Trädgårdsmåndag om ni sett det? Annars såg jag på Bonderøven att han gjorde ett staket med stolpar två och två som han sedan la ris emellan. Bra sätt att bli av med allt ris kanske?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Staket, odlingsskydd
« Svar #1 skrivet: 21 aug-14 kl 19:43 »
jag har fårnät längs ena sidan av mina odlingar. Ser inte alltid jättesnyggt ut men är ett praktiskt stöd för ärtor och bönor också.

Däremot gjorde vi en egen variant av bonderövens risstaket och satte enkelstolp och "vävde" fast riset. Då hade vi iofs ganska långt och kraftigt ris från övervuxna syrener men bra blev det.
Kommer det en haj - simma fortare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Staket, odlingsskydd
« Svar #2 skrivet: 21 aug-14 kl 20:57 »
Elstaket här, inte speciellt snyggt men det enda som säkert funkar. Grannar har vildsvin men hit går de inte än iaf. Händer att rådjuren förirrat sig in förbi elen under snörik vinter men de blir så stressade att de inte betar ihjäl nåt och tar sig ut fortast möjligt. Längs en långsida finns även en rejäl slånhäck som fortsätter med en yt/grenkompost som blir hög när vi sågat (vi har helt slutat elda ris och smågrenar) men som sjunker lite hela tiden. Katterna går in de får man skydda sig mot genom att sätta pinnar i odlingarna och lägga pinnar över pallkragarna åtminstone så länge det är nysått.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Staket, odlingsskydd
« Svar #3 skrivet: 21 aug-14 kl 21:29 »
Man kan göra något sådant här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75153.0 Går väl att påta dit vilket sly man vill.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Staket, odlingsskydd
« Svar #4 skrivet: 22 aug-14 kl 11:42 »
Vi har kompostgaller (sådana där gröna som man köper i 4-pack) med stolpar i hörnen och så många som krävs utefter sidorna. Över kompostgallret har vi en eltråd. Vårt "staket" ska i första hand hålla hönsen ute men det hindrar även rådjuren. För hönsens del behövde vi bara ha el på tråden den första månaden, sedan hade de lärt sig. Nu räcker det med att tråden sitter där.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Staket, odlingsskydd
« Svar #5 skrivet: 22 aug-14 kl 13:17 »
Allox viltnät på bambupinnar. Mot höns och rådjur. Tas bort när det är färdigskördat.
Rullas ihop till återanvändning nästa säsong.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser