Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!  (läst 4075 gånger)

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!
« skrivet: 02 nov-14 kl 13:17 »
Behöver råd om fler åtgärder än det jag vet  och gjort hittills:
Sedan 3-4 veckor kalk direkt i halsen varje kväll
Sedan 12 dagar Calcivet (flytande kalk+D-vitamin) flytande form enligt rekommendation
Sedan fem dagar Terramycin (desperat)

Foder + tillskott fritt val:
Äggskal
Snäckskal
Prix hönsfoderkoncentrat
Vete
Korn
Havre
Samt:
Lite majs eller solros (hel)
Rivna rotfrukter eller kokt potatis (istället för att kasta för små från kökslandet) ca 1 gång/vecka eller mer sällan
Hemmabakat syrdegsbröd

Sammanlagt finns det 36 st höns, tuppar och kycklingar i alla åldrar - om två veckor kläcks två nya kycklingar och igår la sig en höna till på ett ägg som hon får ruva.

Hönan i fråga:
7½ år gammal värphybrid - Derco!
Vi har haft henne i 3 år och fram tills förra höst/vinter har hon lagt ägg med tunt skal. I vintras ruggade hon ORDENTLIGT! Hon tappade ALLT! Och blev mycket dålig/sjuk/svag. Troligen pga ruggningen OCH det faktum att jag med största sannårlighet redan då hade hönskvalster i huset! Dessa är med 99,9% säkerhet borta efter en lång tids saneringsåtgärder nu.
Efter ruggningen började hon lägga ägg igen och då märkte jag att dessa hade hårda skal. Så kort efter detta när hennes ägg fick tunt skal igen gav jag henne extra kalk i halsen (jag har aldrig sett henne äta av ägg- eller snäckskalen). Jag gav henne av det jag hade hemma: mjölksyrad kalkpulver blandat med vatten.
Äggen fick hårda skal igen, tom så hårda att de flesta kycklingar som hönsen ruvat i sommar, kommer från henne =O)
Och för snart 3 månader sedan började hon ruva själv och fick en son som hon har varit och ÄR en underbar mamma till! Det var sonen som lämnade henne till slut och de håller ihop än idag.
Sara är mycket go! Jag vill gärna lösa detta till hennes fördel!

Jag kan inte se några andra symptom.
Att man kan spruta ner upp till 10 gånger 1 ML vätska (1 ML sprutan är lång nog för att komma ner bredvid luftstrupeöppningen, tyvärr fastnar de större sprutorna uppe vid näbben) varje kväll funkar enbart för att hon är så lätthanterlig! Hur hon står ut med det fattar jag inte!

Näst intill  varje morgon ligger det rester av ett ägg med bara ett skinn eller antydan till papperstunt skal på bajsbrädan.

Finns det mer jag kan göra? Hur stora mängder Kalk handlar det om? Finns det bättre allternativ att få i henne?
Jag har inte vågat ge alla det färdigblandade värpfodret (med tillsatt kalk) pga de unga kycklingarna. Jag vet inte heller i vilken form kalken finns i det fodret. Är det i form av snäckskal - ratar hon ju dem.

Råd?

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!
« Svar #1 skrivet: 02 nov-14 kl 13:40 »
inga direkt råd, men klistrar in ett svar från en gammal tråd om skinnägg

Citera
hittade följande på en engelsk sida ThePoultrySite.com, där finns en sida om skinnägg eller Thin-shelled eggs and shell-less eggs som det heter på engleska

det finns ett antal skäl till detta, jag försöker mig på lite översättningar
* hönan har börjat värpa ägg innan skalkörteln är fullt utvecklad ("Immature shell gland")
* hönan har en defekt skalkörteln ("Defective shell gland")
* hönan har blivit stressad och lagt sitt ägg för tidigt
* för lite näringsämen i maten ("Poor nutrition"), speciellt om det är för lite kalcium och vitamin D3
* salthaltig vatten
* en del sjukdomar kan ge detta symptom, infektiös bronkit (infectious bronchitis) och något som på engelska heter "eggdrop syndrome" (vet ej vad det heter på svenska)


att hon börjat värpa ägg för tidigt kan vi utesluta, även stress (då det sker varje dag), för lite kalk+D3 låter inte heller som ett problem.. salt i vattnet... antar att du inte saltar vattnet åt dem?

så då återstår defekt skalkörtel, ib eller "eggdrop syndrome"... men som sagt, har inga direkta råd om någon av de problemen

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!
« Svar #2 skrivet: 02 nov-14 kl 17:27 »
Med tanke på hönans ålder och "ras" är det snarast förvånande att hon lyckats lägga normala ägg fram till så hög ålder som hon har.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!
« Svar #3 skrivet: 02 nov-14 kl 19:29 »
Ju - och hon är förmodligen hårt driven. Oavsett om det har varit av "natur" eller av ägare så har hon enda tills förra vintern lagt ett ägg om dagen - med nån dags uppehåll ytterst sällan.
Men hade varit kul om hon kunde få ägg igen... Även om jag har fått en hel del höns efter henne nu i sommar.

Vi har egen brunn och enda saltet kommer från koncentratet och bröd.
Funderar lite om hon kan vara en höna som väljer "fel" vid matbordet? Men jag borde kanske bara låta det hela vara och låta äggen trilla ut på nätterna.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!
« Svar #4 skrivet: 02 nov-14 kl 20:57 »
Jag tror inte att det hjälper med tillskott,  skalkörteln fungerar inte  som den ska.
Problemet med skinnägg eller tunna skal är att hönorna lätt kan  få ovanan att äta ägg, en ovana som är fruktansvärt svår att få bort.
Det vore bättre om hon slutade värpa helt över vintern.  En riktigt lång viloperiod kanske kan få äggläggningsorganen att återhämta sig något, så du kan få lite kläckbara ägg till en början till våren. Men ha inget större hopp om att det ska gå i längden.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!
« Svar #5 skrivet: 02 nov-14 kl 21:07 »
Med ett gäng växande kycklingar och unghönor blir det väl svårt att minimera näringen - eller hur?
Det jag kan göra är släcka värmelampan. Efter kvalsterupptäckten har jag haft rätt varmt under saneringen - sen blev det kallare ute ett tag och en del höns började nysa så värmelampan har varit på.
Ljuset är bara tänt när jag behöver det =O)
Finns det mer att göra?

Jag är inte så rädd för att hon ska börja ha sönder andras ägg - under de tre åren har en hel ägg gått sönder i redena när två hönor velat ligga i samma rede - men ännu har ingen haft sönder ägg med vilje - så att säga.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!
« Svar #6 skrivet: 02 nov-14 kl 21:31 »
Risken är väl inte precis att just hönan som lägger skinnägg börjar äta ägg, utan att det är stor risk att en eller flera av hönorna i flocken kommer på att ägg smakar gott genom att äta skinäggen.  Och sen ger sig på även andra ägg.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!
« Svar #7 skrivet: 02 nov-14 kl 22:41 »
Naturligtvis - uttryckte mig illa.  :-[

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!
« Svar #8 skrivet: 03 nov-14 kl 08:39 »
Problem uppstår  ibland med höns,  kan röra hälsa eller beteende.  Många går att lösa på olika sätt.  MEN:  det innebär nästan alltid ett merarbete. Ofta stort. Ett vanligt sätt som kan lösa problem, t.ex. som detta, är avskiljning.  Här kunde nyligen läsas om problem  med att nya hönor inte accepterades av de gamla,  vilket löstes med att bygga en ny avdelning.  Även ditt problem skulle eventuellt kunna lösas genom att ge denna höna ett eget boende,  där hon får sin egen diet, och där de andra hönorna inte riskerar att bli äggätare. Frågan är förstås hur mycket man själv kan/orkar/vill  satsa.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!
« Svar #9 skrivet: 03 nov-14 kl 11:23 »
Tanken har inte slagit mig ens i detta problem. Tål att fundera på.
Tack Sonja!

 

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Hjälp med fler åtgärder mot dagliga skinnägg!!
« Svar #10 skrivet: 20 nov-14 kl 22:04 »
Det verkar som det hela löser sig - svaret på min egen fråga ser ut att vara:
Fosfor!
Jag började blanda kalkpulvret i så lite vatten så att jag kunde forma lillfingernagelstora piller. Strax kom jag på att nu kan jag ju mala äggskal fint och blanda i...
Dagen efter hade hon lagt ett ägg i redet - men det hade gått sönder när en annan höna lagt sitt ägg där även.
Men ytterligare en dag senare och en portion till av kalk och äggskal - ett helt ägg!!!
Den kvällen fanns inga äggskal att tillgå - så jag blandade i snäckskal. Den natten kom ett skinnägg igen.
Dagen efter det - fick hon vila = inga skinnägg, men inga ägg i redet heller.
Ikväll fick hon sina piller igen - vi får se imon =O)

Min slutsats: snäckskal tar längre tid att brytas ner. Det spelar även kanske roll vilken tid på dygnet man ger det. Om det är sent på kvällen eller under eftermiddagen. Hönsen äter själva av kalken på sen eftermiddag till kväll. Skalen bildas på ägget under natten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 5 användare (2 dolda)
Big_Mama_1969, xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser