Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja vaktelägg till affär  (läst 5555 gånger)

tommy f

  • Gäst
Sälja vaktelägg till affär
« skrivet: 21 sep-15 kl 22:00 »
Hejsan!

Försöker reda ut hur vida man får sälja en mindre mängd vaktelägg till en lokal butik som närproducerade ägg?
Vi har idag ett litet företag via vårt lilla lantbruk (f-skatt och moms-reggade) där vi hittills bara sålt ägg vitt till privatpersoner (ingen gårdsbutik).
Vi har bara 13 vaktlar satt kommunen finner ingen anledning till att vi skall registrera vår handel där.
Men hur är det om vi skulle sälja något paket via den lokala butiken?
Enligt: http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/produktion-handel-kontroll/produktion-livsmedel/primarproduktion/forsaljning-av-sma-mangder.-broschyr-livsmedelsverket.pdf

så står det:
"En primärproducent kan sälja eller ge bort små mängder
av sina egenproducerade primärprodukter från
sin egen gård eller anläggning eller genom till exempel
dörrförsäljning, båt- eller bryggförsäljning, lokal torg eller
marknadsförsäljning eller till lokal detaljhandel,
det vill säga butiker eller restauranger som levererar
direkt till konsument."

Medans det även står:
"Hönsägg får bara levereras direkt till konsument och
inte till detaljhandeln. Undantag är om du säljer dina
ägg via egen registrerad gårdsbutik, som ligger på
produktionsenheten."

Gäller detta bara hönsägg? Hur och när är man primärproducent? Vi säljer ju redan primärprodukter till privatpersoner, men är reglerna annorlunda för att vi skall få sälja små mängder vaktelägg via butik? Självklart säljer vi redan nu i märkta förpackningar..

Mvh

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sälja vaktelägg till affär
« Svar #1 skrivet: 21 sep-15 kl 22:14 »
Jag är nästan helt säker på att det även gäller vaktlar.
Dock är ägg lite intressant, för det är flera instanser som har lagstiftning som man skall följa.
Jordbruksverket.
Sedan har man Livsmedelsverket
En till tror jag det var oxå men minns inte vem det var.

Det bästa är att du skriver till Jordbruksverket med din fråga och så gör du samma sak med miljö och hälsa i din kommun och om affären finns i en annan kommun så får du skriva till deras miljö och hälsa.

Anledningen att du skall skriva är att dom har tolkningsföreträde och det i första hand är deras tolkningar som skall gälla om det blir tvist i ärendet och har du gjort som dom skrivit så är det tjänstemannen som får ta en hel del av smällen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Sälja vaktelägg till affär
« Svar #2 skrivet: 21 sep-15 kl 22:48 »
Vakteln är ju en hönsfågel, så de kanske tolkar det så.

Men mina ankor är inte höns, så det är kanske dags att kränga några i affär´n ;D

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Sälja vaktelägg till affär
« Svar #3 skrivet: 22 sep-15 kl 15:17 »
Vakteln är ju en hönsfågel, så de kanske tolkar det så.


Och samtidigt räknas de väl som vilt(?) för man ska få sälja nackade vaktlar till restaurang, förutsatt att man inte tar ur eller plockar dem.

Fråga kommunen så får du raka svar, förhoppningsvis...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Sälja vaktelägg till affär
« Svar #4 skrivet: 22 sep-15 kl 15:37 »
Försöker reda ut hur vida man får sälja en mindre mängd vaktelägg till en lokal butik som närproducerade ägg?


http://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/primarproduktion/forsaljning-av-honsagg/

Citera
Vaktelägg och andra ägg
Andra ägg än hönsägg, till exempel ägg från vaktlar, gäss, änder, pärlhöns, kalkoner och rapphöns, får man dessutom leverera i små mängder till lokal detaljhandel. Läs mer om vilka regler som gäller vid försäljning av små mängder primärprodukter i Livsmedelsverkets broschyr.


broschyren som det hänvisas till är samma länk som den du angav i första inlägget.


återstår då bara frågan om vad som är "små mängder" och i broschyren står det följande

Citera
Nya regler om små mängder
Nya regler om små mängder primärprodukter beräknas
bli klara i slutet av 2012. Där kommer bland annat
att definieras hur mycket små mängder är


jag hittar dock inte de nya reglerna som de skriver om så de kanske inte är klara än :)

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Sälja vaktelägg till affär
« Svar #5 skrivet: 22 sep-15 kl 16:04 »
Självklart säljer vi redan nu i märkta förpackningar..

Bara lite nyfiken på vad du skriver på förpackningen :) . Tänk på att du inte får vara för detaljerad när du inte har ett godkänt packeri..
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

tommy f

  • Gäst
SV: Sälja vaktelägg till affär
« Svar #6 skrivet: 22 sep-15 kl 19:07 »
Tackar för svar :) Jag har ringt och fått samma svar som ovan.




« Senast ändrad: 22 sep-15 kl 21:43 av tommy f »

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: Sälja vaktelägg till affär
« Svar #7 skrivet: 05 okt-15 kl 12:28 »
Hej,
Jag har under en längre tid läst det mesta om regelverken för vaktlar. Det är tillåtet att sälja mindre mängder vaktelägg till butik/restaurang, men inte hönsägg. Du får också sälja ankägg, fasanägg, gåsägg m.m. till butik, men inte hönsägg. Så ser regelverket ut.  (:)
Vaktelägg klassas inte som hönsägg (även om det är en hönsfågel, även om någon kommunal tjänsteman kanske har gissat att så är fallet).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare
von tratt, Jenny Donai Manitski

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser