Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 374179 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3000 skrivet: 22 apr-15 kl 22:01 »
Jag letade upp den här tråden, den får inte glömmas bort! För visst ger hönsen mycket glädje?

Idag släppte jag ut dom i elnätshagen för första gången sedan i oktober. Sen dess har tre nya fina pullor inköpts så dom var lite främmande utomhus. Men det var härligt att se dom gå och picka gräs och lägga sig i krafsgroparna och dammbada. Jag har väntat så här länge med utsläpp bara för att dom förstör gräsmattan totalt annars. Då dom andra gick in så följde två av dom inte med. Jag hämtade ut Arkman tupp för att han skulle visa vägen och då följde Anna med. Men lilla grå Elvy gick av o an och så satt hon sig mitt under husvagnen. Jag tänkte att det här bådar inte gott, jag kanske måste åla mig in där i dammet då det blivit mörkt och hämta henne. Bad en liten bön och då gick hon till ingången och efter att ha suttit och tittat in och samlat mod en stund så hoppade hon in! Tuppen kucklade välkomnande. Men hade han varit en riktig gentleman så tycker jag han inte borde ha satt sig på pinnen förrän alla höns var inne. Men för övrigt så tycker jag han är det. Bjuder på allt gott han hittar och våldtar ingen.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3001 skrivet: 04 maj-15 kl 10:43 »
Jag har 13 små gulliga kycklingar i hönshuset.  Och en ettårig mamma som verkar ha koll att gulla med dem.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3002 skrivet: 24 maj-15 kl 23:29 »
I förrgår la sig Elsi att ruva. Hon ruvade fram en liten kull med bara tuppkycklingar ifjol, hoppas hönsen kommer nu.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3003 skrivet: 12 jun-15 kl 12:22 »
I morse hade det kläckts sju stycken! Fem ägg kvar att hoppas på... Och vilket kön dom har vet jag inte på länge än.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3004 skrivet: 13 jun-15 kl 01:12 »
Då jag kom ut vid sextiden så ruvade hönan, men tyckte hon såg ut att ligga rätt högt. Lyfte försiktigt på henne och det visade sig att hon tippat plastburken med mat så att den hamnat över äggen och så hade hon lagt sig på burken - med de fyra okläckta äggen under! Stackars lilla hönshjärna, kunde du inte plockat bort burken hur lätt som helst?! Kanske tålde äggen det. Åtta kycklingar har jag i alla fall. Underbart  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3005 skrivet: 29 nov-15 kl 04:51 »
Ja, stackars hönshjärna, det är inte lätt ...  ;D

  Men är det verkligen bara Nina W som har glädje av sina höns? ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3006 skrivet: 29 nov-15 kl 09:41 »
Men är det verkligen bara Nina W som har glädje av sina höns? ???

Klart vi andra har det också! Några glädjeämnen:

- Tuppen har slutat mobba Wyandotten. Han gjorde det under lång period, och vi funderade på att nacka honom, men var för blödiga. Ankomsten av fem nya kycklingar verkade dock få honom på andra tankar, för nu får hon vara ifred.
- De fem nya kycklingarna är alla hönor! Hur stor är chansen? (Chansen är 0,03125 om jag har räknat rätt).
- Vi har satt upp en ny sittpinne i hönshuset och två utanför, och samtliga nyttjas!
- De nyttjar även min koja som jag har byggt!
- Alla är tama nog att äta ur handen nu.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3007 skrivet: 02 dec-15 kl 06:57 »
Ja det är rätt räknat.

Min hönsglädje för dagen är att jag fann tre ägg i hönshuset igår som jag inte kände igen. En av unghönorna har börjat värpa tydligen. Små, lite spetsiga, olivgröna ägg.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3008 skrivet: 22 dec-15 kl 12:04 »
En unghöna har lagt sitt första ägg i dag - vintersolståndet!  Hoppas hennes två systrar också kommer igång så är vintern räddad.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3009 skrivet: 22 dec-15 kl 12:09 »
Klart vi andra har det också! Några glädjeämnen:

- Tuppen har slutat mobba Wyandotten. Han gjorde det under lång period, och vi funderade på att nacka honom, men var för blödiga. Ankomsten av fem nya kycklingar verkade dock få honom på andra tankar, för nu får hon vara ifred.
- De fem nya kycklingarna är alla hönor! Hur stor är chansen? (Chansen är 0,03125 om jag har räknat rätt).
- Vi har satt upp en ny sittpinne i hönshuset och två utanför, och samtliga nyttjas!
- De nyttjar även min koja som jag har byggt!
- Alla är tama nog att äta ur handen nu.

Men vad roligt! :) Sådan husse, sådan hund säger man. Det gäller tyvärr inte alltid när det gäller tuppar o höns, men nu har du fått julfrid i flocken och det var roligt att höra.

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3010 skrivet: 06 jan-16 kl 12:03 »
Den här veckan har vårt hönshusbygge från i somras prövats - och det verkar hålla måttet. Utetemperatur -24 hela långa natten. Noll inne i hönshuset på morgonen, vattnet fortfarande drickbart. Mer än så kan man väl inte begära av ett gammalt utedass? Känns bra att värmelampan tycks göra sin grej och att isoleringen räcker till!

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3011 skrivet: 06 jan-16 kl 21:23 »
En unghöna har lagt sitt första ägg i dag - vintersolståndet!  Hoppas hennes två systrar också kommer igång så är vintern räddad.

Minsann - nu är alla tre igång!  En värper ljusbeige, två värper grönturkosa ägg.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3012 skrivet: 07 jan-16 kl 09:10 »
En till höna har börjat värpa igen precis!
Varför nu, ni som vet? Morsan och farsan spekulerar i att det beror på att vi börjat ge dem värpfoder, men jag tvivlar på att det är så det funkar...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3013 skrivet: 07 jan-16 kl 12:58 »
Jag tror det mest beror på ljuset.  Här i Stockholm är dagarna redan 20 min längre, dessutom lyser snön upp sen en vecka tillbaka. Jag har hört att just att dagslängder ökar är viktigt, inte bara hur många timmar det är ljiust. Och de äldre hönorna är väl färdiga med sin ruggning för det mesta.

Johan87

  • Inlägg: 53
    • Västerbotten
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3014 skrivet: 12 jan-16 kl 20:36 »
Den här veckan har vårt hönshusbygge från i somras prövats - och det verkar hålla måttet. Utetemperatur -24 hela långa natten. Noll inne i hönshuset på morgonen, vattnet fortfarande drickbart. Mer än så kan man väl inte begära av ett gammalt utedass? Känns bra att värmelampan tycks göra sin grej och att isoleringen räcker till!
Vårat hönshus har också testats hårt. Vi hade mellan -32 och - 36 i 5 dygn. 150 w värmelampan orkade inte riktigt så när det blev - 12 i hönshuset (har en sån där värmeplatta som hindrar vattnet att frysa) så skruvade jag upp en elektrisk frostvakt och då blev det snabbt -2 så jag är grymt nöjd med den gamla huggarkojjan som stått oanvänd i skogen i över 20 år.

Johan87

  • Inlägg: 53
    • Västerbotten
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #3015 skrivet: 12 jan-16 kl 20:41 »
Jag är också glad över äggen i kläckmaskinen. Mitt första försök med min första kläckare och med ägg från mina första höns! Känns så himmla kul. Det verkar efter 6 dagar som 8 eller 9 ägg av 10 är befruktade och levande.  Superspännande! ;D ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Tångräkan, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser