Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ligger döden nära?  (läst 899 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Ligger döden nära?
« skrivet: 02 jul-15 kl 14:47 »
Jag har en 7v pekinanka som är krasslig. Pelle som han heter har alltid varit lite klenare och pellen är nu sjuk.

Pelle har haft lite skum i ögonvråna och jag misstänkte ögoninflammation. Ny ändring av badvatten och daglig ögontvätt med koksaltlösning har hållt inflammationen i schack.

Men så för två dagar sedan så hittade jag honom huttrande i dammen halvt apatisk. Han frös trots en gassande sol. Hans fjäderdräkt verkar inte tät än och den ser rätt skabbig ut jämfört med hans likgamla kompanjon. Pelle låg nämligen långt ner i vattnet och när jag drog upp honom så var han dygsur. Pelle var fusen och stel och trillade omkull och hade sig. Nu var det kört tänke jag. Men Pelle torkade och piggnade till. Dock är han inte bra. Han har en onormal kroppshållning. Suger in magen och skjuter rygg. Stjärten håller han ofta på sne och ibland håller han upp ett ben och kliar i luften (kommer förmodligen inte åt det han vill). Hyfsat pigg för övrigt, går, badar, äter osv.

Någon som känner igen detta?

Jag har pratar med en veterinär som säger feber, men som hänvisade mig till en pensionerad veterinär som var kunnig på fåglar. Denna har jag dock inte fått tag på

Njut av värmen
Ramona

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Ligger döden nära?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-15 kl 16:16 »
Jag har tyvärr inget svar, kan inte hjälpa dig. Låter ju som du behandlat ögonen bra. Avsvalnat Kamomillte är ju också annars jättebra för ögoninfammationer/ögonskum.

Jag tänkte bara höra hur det gått? Har Pelle kryat på sig?

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Ligger döden nära?
« Svar #2 skrivet: 03 jul-15 kl 22:43 »
Hej!
Pelle är på bättringsvägar :). Mycket piggare och jag ser knappt något i ögonen längre. Men jag fortsätter med ögontvätt. Bytar till kamomillte istället nu som en underhållsdos ett tag framöver. Men i det hela ser det hoppfullt ut :)

Den märkliga kroppshållningen håller han bara då och då nu och det är mest efter bad. Det verkar som han blir blöt in på skinnet och tung och trött av det. Så det blir bara bad i dammen en liten stund för födosök per dag nu tills han blir tät. Han får hålla tillgodo med sin lilla pool tillsvidare för den orkar han ta sig upp ifrån ialf.

Men den här Pelle kommer nog ständigt oroa oss. Det var den lilla ällingen som gjorde hål i fel ände av ägget och har alltid varit lite efter i utvecklingen. Vi hoppas ju såklart att han får ett långt och lyckligt liv trots sin dåliga start

 

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Ligger döden nära?
« Svar #3 skrivet: 03 jul-15 kl 23:09 »
Han kanske är så gammal att han inte smörjt in sig med det där fettet som håller vatten ute??
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Ligger döden nära?
« Svar #4 skrivet: 04 jul-15 kl 07:54 »
Det kan vara så att han ligger lite efter med den biten med. Den jämnåriga ankan är vattentät sen en tid tillbaka. Hans fjäderdräkt är inte alls vacker nu. Smutsig och ruggig.
Nu sätter jag lite lanolin på näbben så när han putsar sig så fettas fjädrarna in. Får se om det ger resultat


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser