Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pump orkar inte upp i tryck  (läst 15282 gånger)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
pump orkar inte upp i tryck
« skrivet: 19 jul-13 kl 17:54 »
Hej, tänkt bara slänga ut en fråga- har idag en 20 liters hydropress ( ska byta till 60 liters) när jag spolat 15 liter drar pumpen igång. Inga konstigheter med det, men jag har rätt lågt tryck, ungerfär 3-3,5. Och problemet är att det tar lång tid innan pumpen går upp i maxtryck och slår av- ibland gör den inte det utan går tills man stänger av kranen. Detta är när jag använder vattenslangen vars uttag är precis där pumpen står. Så det blir som ingen lång väg för vattnet att passera om ni förstår. Kan det här problemet lösas genom att bara byta till en större hydropress?

hånung

  • Gäst
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #1 skrivet: 19 jul-13 kl 17:56 »
Vad har du för luft tryck när du tappat ur allt vatten ? stäng av och mät

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #2 skrivet: 19 jul-13 kl 18:03 »
Jag skulle tro att det beror att pumpen ej klarar av att få fram tillräckligt med vatten.

Orsakerna kan ligga i klämd matarledning, igensatt bottenventil, eller sliten impeller i pumpen. kan nog finnas andra anledningar oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

  • Gäst
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #3 skrivet: 19 jul-13 kl 18:22 »
Jag skulle tro att det beror att pumpen ej klarar av att få fram tillräckligt med vatten.

Orsakerna kan ligga i klämd matarledning, igensatt bottenventil, eller sliten impeller i pumpen. kan nog finnas andra anledningar oxå.
Vist kan det va så bara en så simpel grej som att  givaren är igen satt  av klegg.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #4 skrivet: 19 jul-13 kl 18:26 »
"skyggen"   har en poäng där osse.  :D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #5 skrivet: 19 jul-13 kl 19:45 »
Pumpen är helt ny, så den är det inget fel på. Bytte i våras- låter krångligt om det skulle vara bottenventil eller annat nere i brunnen.....

hånung

  • Gäst
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #6 skrivet: 19 jul-13 kl 19:48 »
Pumpen är helt ny, så den är det inget fel på. Bytte i våras- låter krångligt om det skulle vara bottenventil eller annat nere i brunnen.....
Prova då och kontrollera  lufttrycket i blåsan .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #7 skrivet: 19 jul-13 kl 21:04 »
Pumpen är helt ny, så den är det inget fel på. Bytte i våras- låter krångligt om det skulle vara bottenventil eller annat nere i brunnen.....

I värsta fall så är det en stenjävel som vandrat och trycker på röret och därför ställer till det.. 
Men som sagt kolla blåsan först.   

Sen får du kolla vidare om inte felet låg där.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #8 skrivet: 19 jul-13 kl 22:57 »
Kan det inte helt enkelt vara så att när du spolar för fullt med vattenslangen så tar du ut ett lika stort flöde som pumpen klarar att ge vid aktuellt tryck? Det bör finnas ett diagram i papperen som följde med pumpen, ibland står det till och med på pumpens typskylt. Jämför flödesvärdet där med vad du verkligen får ut för flöde ur vattenslangen (det kan du ju räkna ut genom att t ex mäta tiden det tar att fylla en 10-litershink).

Var mäter du trycket? Sitter manometern direkt på hydropressen eller en bra bit därifrån? Fladdrar den kraftigt så snart det blir minsta ändring i vattenflödet eller ger den någotsånär stabilt utslag?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #9 skrivet: 19 jul-13 kl 23:33 »
Om pumpen drar igång efter 15 liter så lär det knappast vara fel på trycket i hydropressen. Det är nog som torbjörn skriver att pumpen inte hinner med helt enkelt. Och en större hydropress behöver du bara om du momentant skall ta ut större mängd vatten än vad pumpen hinner ge.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #10 skrivet: 25 jul-14 kl 20:47 »
Visst slängt ut frågan tidigare  ??? kommer dock inte ihåg hur jag då löste det hela.
Men om det är som torbjörn skriver hur löser jag det hela på bästa sätt?
På pumpen står det att den klarar 70 liter/ min.

Det tar lång tid innan pumpen drar igång och när trycket gått ner till 1,6 drar pumpen igång.Så så långt är allt bra. Sen tar det lång tid innan den kommer upp i 3,6 vilket också är bra. Frånslaget är 3,8 men pumpen fastnar gärna på 3,6 och står där och skräller tills kranen stängs av.

Det är egentligen ingen stort grej för det är sällan vi har kranen igång mer än max 10 minuter per gång- men känns inte helt bra att pumpen inte slår av.
Värt att nämna är att pumpen klarar upp till 3,8. När kranen väl stängs av så går pumpen någon halv minut till- och då upp till 3,8 och slår då av.

Går det att lösa med mer snålspolande strålar?
Eller bör jag sänka frånslag till 3,6 och isåfall måste jag då justera starttrycket också?
Eller är det bara att låta det vara- är det så att vattnet forsar för fort- hur löser man det isåfall?


« Senast ändrad: 25 jul-14 kl 21:14 av Snowy »

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #11 skrivet: 27 jul-14 kl 11:27 »
45 sek tar det att fylla 10 liter...med stallkranen
2,5 minut för att fylla 10 liter i köket
Så det ska ju inte vara några problem för pumpen som ska klara 70 liter på en minut.

notera: jag har idag en 60 liters hydropress

« Senast ändrad: 27 jul-14 kl 14:12 av Snowy »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #12 skrivet: 27 jul-14 kl 20:00 »
Till köket har du för klena/långa rör, om inte huset ligger 20 meter högre upp i backen än stallet. De kan givetvis vara igensatta också.

Om du med lång tid för pumpen att fylla hydropressen menar flera minuter, så har du nog som skogsvilden säger något som bromsar vattnet innan hydropressen.

Och du bör sänka frånslagstrycket åtminstone till 3,6. Gärna några tiondelar till.


 

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #13 skrivet: 27 jul-14 kl 23:09 »
Grejen är att det bromsar bara när kranen är på.... så fort jag stänger av kranen så går pumpen vidare från 3,6 till rätt tryck 3,8 och slår av.
Likaså om jag inte spolar med maxhastighet på...
Så att det bromsar låter konstigt när pumpen kan gå upp i rätt tryck- bara att den verkar inte vilja göra det samtidigt som en kran går på max.

Huset ligger en bit ifrån stallet- och det är energispolning på kökskranen. Därav den längre tiden misstänker jag.. Inget jag har problem med- tycker det är bra tryck i kökskranen.
I stallet är det vattenslang rakt ut från kranen- ingen energispolande strålsamlare. Någon som vet var jag kan köpa en mer energisnål  vattenbesparande vattenslang?
« Senast ändrad: 28 jul-14 kl 00:02 av Snowy »

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #14 skrivet: 28 jul-14 kl 09:07 »
Men det kvittar väl vad du har för slang? Vill du ha uppspolat 20 liter vatten så är det ju det du ska ha och det är 20 liter oavsett vad du använder för slang.
Kökskranarna har ju ofta en sil som blandar vattnet med luft vilket gör att det tar evigheter att fylla en hink.
De 70 literna som pumpen ska ge kan du bara kolla om du kopplar bort alla rör direkt vid pumpen och låter den köra ut vattnet fritt.
Jag skulle tro du har nån igensättning innan pumpen så den inte får tag i vatten tillräckligt fort, om det då skulle visa sig att den inte heller vid fritt flöde klarar att komma upp i kapacitet.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #15 skrivet: 28 jul-14 kl 09:50 »
När du har kranen öppen så kommer givetvis inte pumpen upp i sitt maxtryck. Och har du bryttrycket för nära ställt pumpens maxtryck, så kommer pumpen aldrig att stänga av när den blir lite sliten. Och då får du hög elräkning och en pump som bara håller några år.

Det enklaste om du vill ha det att rinna sakta ur slangen är att bara öppna lite på kranen ;)

Om det är så att det springer barn och använder vattnet hej vilt, och du därför vill begränsa flödet där, så borra ett litet hål i en plugg som du stoppar in i slangen.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #16 skrivet: 28 jul-14 kl 10:57 »
Är det normalt alltså att pumpen inte kan gå upp i maxtryck om en kran är öppen?  :-\
Förutom har den ju slagit av och på med jämna mellanrum....
Om jag sänker frånslaget till 3,2 istället måste jag då justera tillslaget något eller kan det vara kvar på 1,6?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #17 skrivet: 28 jul-14 kl 12:55 »
Japp!

Om du inte har någon kran öppen och pumpen startar med jämna mellanrum, så är det läck någonstans. Det första jag skulle kolla då är backventilen.

Tillslaget kan du ha kvar på 1,6 (men jag skulle höja det för att få ett jämnare tryck i systemet, frun här i huset gillar inte när trycket blir lågt i dushen ;D). Skall man vara extremt snäll mot utrustning och ekonomin, är stor spännvidd på trycket bra, men det är på marginalen.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: pump orkar inte upp i tryck
« Svar #18 skrivet: 28 jul-14 kl 16:44 »
Nej har inget läckage för den är inte igång om inte någon kran är stängd. Utan den slår bara inte av med kran öppen utan fastnar på 3,2 och sen när kranen stängs så går den upp tilll 3,8 och stängs av.





Japp!

Om du inte har någon kran öppen och pumpen startar med jämna mellanrum, så är det läck någonstans. Det första jag skulle kolla då är backventilen.

Tillslaget kan du ha kvar på 1,6 (men jag skulle höja det för att få ett jämnare tryck i systemet, frun här i huset gillar inte när trycket blir lågt i dushen ;D). Skall man vara extremt snäll mot utrustning och ekonomin, är stor spännvidd på trycket bra, men det är på marginalen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser