Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla svamp  (läst 12046 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Odla svamp
« skrivet: 21 jan-06 kl 12:37 »
Jag har odlat champinjoner i låda under sängen, kanska kul, men det är inte tillräckligt.

Dessutom skulle jag vilja odla en mindre ovanlig kryddig sort, gärna på halmsubstrat.

Jag har hitta en del böcker om svampodling, på halmbalar eller halm i säck.

Jag har däremot inte hittat var jag kan få tag på mycel, någon som vet?

Mitt behov är ca 20 kg svamp/år.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
« Senast ändrad: 21 jan-06 kl 13:38 av Bo »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Odla svamp
« Svar #2 skrivet: 21 jan-06 kl 13:45 »
Tack Bo

Jag sökte en svampmycel till en svamp som odlas i halm utomhus, ostronskivling t.ex kräver ca 20 grader.

Ska finnas svampar som kan ympas i halm på hösten eller tidig vår, och sedan skördas under sommaren utan klimatanläggning och pasturisering.

Jag har inte svampboken här nu, så jag kan inte säga sorten.
« Senast ändrad: 21 jan-06 kl 13:55 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pontus

  • Inlägg: 32
Re:Odla svamp
« Svar #3 skrivet: 28 feb-06 kl 23:26 »
Citera
Ska finnas svampar som kan ympas i halm på hösten eller tidig vår, och sedan skördas under sommaren utan klimatanläggning och pasturisering.
Låter väldigt intressant, vad kan de vara för sort?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Odla svamp
« Svar #4 skrivet: 28 feb-06 kl 23:54 »
Finns det ingen "vild" svamp man kan lura in i sin egen trädgård ? Och hur skulle man då göra ... ?

En kompis till mig hade häxringar av den delikata nejikbroskskivlingen i sin gräsmatta. Dom var dock så vitt jag vet inte inplanterade utan mer att betrakta som "ogräs".

http://hem.passagen.se/piami/svamp/nejlik.htm
« Senast ändrad: 28 feb-06 kl 23:55 av Vitis »

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Odla svamp
« Svar #5 skrivet: 01 mar-06 kl 08:57 »
Vi brukar slänga svamprenset från kantareller och murklor i närheten och de brukar oftast växa upp där igen. Ett eller 2 år senare. Men se till att "plantera" det på en plats där svampen skulle trivas.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Odla svamp
« Svar #6 skrivet: 01 mar-06 kl 11:39 »
Det var intressant, just kantareller har jag hört skall vara mycket svårt att odla annars. Men det är klart, har man en mlijö där dom skulle kunna trivas naturligt kan man ju prova att sprida renset och hoppas att några sporer får fäste. Är det inte så att kantareller lever i symbios med vissa trädrötter och endast kan växa där dessa träd finns ?? I min trädgård finns det bara björk att välja på.

Vill man odla tryffel vet jag att man kan köpa "färdigympade" träd där rötterna redan har med sig tryffelmycel som sprider sig allt eftersom trädets rotsystem växer. kommer inte ihåg vad det var för träd dock.
Såg ett reportage om försöksodling på just detta sätt på Gotland, tryffelträden kom från Frankrike men arbet pågick för att anpassa dem till Gotländska förhållanden.

Det hade ju inte varit fel att ha lite kantareller hemma i trädgården. Jag ska absolut prova att sprida ut renset i min trädgård näst jag får tag på lite kantareller och se var dom kan tänkas trivas.

Tryffel verkar omständigt att skörda om man inte har en hundnos till hjälp ... eller en väldresserad gris.  

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Odla svamp
« Svar #7 skrivet: 01 mar-06 kl 18:43 »
Det är björk kantareller trivs med om jag kommer ihåg rätt så det är bara att köra på ;P
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Odla svamp
« Svar #8 skrivet: 03 mar-06 kl 12:14 »
Jag har också för mig att det var björk. Ska verkligen prova det här. Har mest retat mig på björkarna hittils för att dom skuggar min grönsaksland, nu kan dom få göra lite nytta istället.
« Senast ändrad: 03 mar-06 kl 12:15 av Vitis »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Odla svamp
« Svar #9 skrivet: 03 mar-06 kl 12:26 »
Skytten : För att återgå till ursprungsfrågan, jag minns att jag läste om svampodling i Anna-majs bok ("Självhushållning på kvinnligt vis") och mycket riktigt, där finns lite info om svamodling i halmbalar, faktiskt just just ostronskivlig som det skrivs om. Ingen detaljerad beskrivning men det kanske kan ge nån ledtråd.

Kolla sidan 19 i boken. För mer info går det nog att kontakta författaren, jag har fått för mig att hon är en mycket hjälpsam och trevlig människa.

Boken kan man ladda ner gratis här :
http://www.alternativ.nu/annamajsbok.pdf

PS : Om du kommer fram till nåt så skriv gärna om det i tråden, jag skulle också gärna ha lite svampodling här i trädgårn om det var möjligt på ett enkelt och billigt vis. DS
« Senast ändrad: 03 mar-06 kl 13:26 av Vitis »

Spikklubba

  • Inlägg: 42
    • -
Re:Odla svamp
« Svar #10 skrivet: 25 jun-06 kl 16:13 »
på öland trivs kantarellerna runt hasselbuskar
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

Vattenhand

  • Gäst
Re:Odla svamp
« Svar #11 skrivet: 25 jun-06 kl 17:56 »
Kantarell kan leva i symbios med flera olika trädslag. Hemma hos mina föräldrar finns en tallbacke där det växer fullt av kantareller.

Googlade lite och det har tydligen utvecklats en metod för odlig av kantareller även om det är komplicerat.
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatradgard/pdf96/Tr.96-11.pdf

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Odla svamp
« Svar #12 skrivet: 21 okt-14 kl 21:54 »
Ostronskivlingen är relativt lättodlad. Jag odlade först mycel genom att ta växtdelar från köpt ostronskivling, varva små bitar med blöt wellpapp i glasslåda. Sedan fick det stå varmt och fuktigt ovanpå frysen i 3 veckor. 2 halvpallkragar fylldes med kaffesump som jag fått från jobbet och wellpappbitarna med mycel på fördelades i kaffesumpen. Detta skedde på försommaren. Sommaren var ganska torr och jag vattnade ibland. Efter 7 veckor började jag spana. Efter ca 8 veckor började svamparna komma upp och hittils i höst har jag skördat ca 7 kg. Det fortsätter att komma så vi får väl se var det slutar. :-)

 

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Odla svamp
« Svar #13 skrivet: 22 okt-14 kl 00:13 »
Skulle gärna prova att odla ostronskivling, det låter ju inte så svårt. Måste det vara just kaffe, eller kan man ta något annat? Kan man odla annan svamp på ditt sätt, champinjoner t.ex.?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Odla svamp
« Svar #14 skrivet: 22 okt-14 kl 15:57 »
Ostronskivlingen är relativt lättodlad. Jag odlade först mycel genom att ta växtdelar från köpt ostronskivling, varva små bitar med blöt wellpapp i glasslåda. Sedan fick det stå varmt och fuktigt ovanpå frysen i 3 veckor. 2 halvpallkragar fylldes med kaffesump som jag fått från jobbet och wellpappbitarna med mycel på fördelades i kaffesumpen. Detta skedde på försommaren. Sommaren var ganska torr och jag vattnade ibland. Efter 7 veckor började jag spana. Efter ca 8 veckor började svamparna komma upp och hittils i höst har jag skördat ca 7 kg. Det fortsätter att komma så vi får väl se var det slutar. :-)
Oj så skoj... Grattis!! Å tack för infon.
Pallkragarna ställdes alltså ute ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Odla svamp
« Svar #15 skrivet: 07 nov-14 kl 20:55 »
Pallkragarna står ute. Får se hur de klarar vintern. De gillar cellulosa, träflis borde funka,en del odlar dem på stock och en del på gamla toarullar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 4 användare
von tratt, peterm, ärt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser