Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?  (läst 7381 gånger)

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
Har ett förråd som ska byggas om till vinterbostad åt hönsen. Jag har fått många bra tips från gamla trådar här på forumet och har tänkt göra ett gödselbinge under sittpinnen(arna), detta går inte i sommarhönshuset där hönsen sitter i takbjälkarna o sover  ::)
Men en fundering har jag: om jag ska ha gödselbinge så måste sittpinnen vara en bra bit upp för att underlätta rengöring och ge extra golvutrymme. Då måste jag ha nån slags stege upp för de tunga hönsen (brahma). Men om jag sätter dit en stege kan jag nästan garantera att ett gäng höns kommer sitta i stegen och sova, och då går ju hela idén om gödselbinge om intet om ni förstår hur jag menar. Tips? Tror inte de tunga klumpiga hönsen tar sig upp på en såndär "trapp-bräda" som jag sett på vissa bilder från era hönshus.
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-12 kl 11:27 »
Nu vet jag inte riktigt på vilken höjd du har tänkt ha sittpinnarna, men jag har stora brahmor och en sittpinne på 80 cm höjd. De hoppar upp där utan problem. Men vill man ha en hönstrappa som de inte sitter och sover på kan man ta två-tre brädor på längden som man skruvar ihop med bräd bitar på tvärs hela vägen. En sån där "klassisk" hönstrappa :)
Det tog ett tag för mina att vänja sig vid den, men nu använder de den utan problem när du går in och ut ur hönshuset och ingen sover i den. Kan infoga en bild på hur det ser ut i mitt hönshus.
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #2 skrivet: 30 okt-12 kl 22:18 »
De stora tunga raser som jag har eller har haft (Stor Kochin, Brahma, O Shamo, Jersey Jätte) har alla hoppar upp på nattpinnen 1 meter över marken utan stege. De flesta Cou-Nu har också gjort det men jag har haft några Tuppklumpar som inte ens vill sitta på pinne om dom får stege upp.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #3 skrivet: 31 okt-12 kl 10:36 »
Vi har en brahmadam på 2 år som inte ens kommit på hur man gör när man hoppar. Hon vill gärna upp på pinnen, går under den och tittar längtansfullt, men har aldrig ens försökt hoppa upp. Lyfter vi upp henne är hon jättenöjd, men hon verkar inte komma på tanken att försöka själv.  ::)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #4 skrivet: 31 okt-12 kl 10:40 »
Vi har en brahmadam på 2 år som inte ens kommit på hur man gör när man hoppar. Hon vill gärna upp på pinnen, går under den och tittar längtansfullt, men har aldrig ens försökt hoppa upp. Lyfter vi upp henne är hon jättenöjd, men hon verkar inte komma på tanken att försöka själv.  ::)

Lilla gumman  :-* vad rart!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #5 skrivet: 31 okt-12 kl 11:09 »
Vi har satt upp gammal stolp under taket i ute gården,där sover våra stora fåglar... dom flyger inte annars normalt på gården.. men på kvällen flyger dom upp på pinnarna..... det finns plats inne i höns huset för dom.. men dom väljer att sova ute fortfarande.
Det är cröll? kalkon och broncekalkon och så stor orpington...( på bilden syns nån mindre  fågel oxå)
Dom pluppar rakt ner på marken där... men eftersom det är  lätt att kratta där ute så känns inte städ problemet så stort... inne har vi dock satt upp *bajs skivor* som det är metall på så inte hönsen ska gilla att gå där,dom sitter i lagom städ höjd så jag kan bara *raka* ner det i skottkärran....under den håller sig halmen torr så dom har någe att sprätta i.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #6 skrivet: 31 okt-12 kl 11:25 »
Vilken toppen lösning.Gillar att de kan välja om de ska vara ute eller inne,men fortfarande skyddade mot andra djur.Jag ska försöka hitta på en sådan lösning.Tack för den inspirationen jag nu fick  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

itajon

  • Inlägg: 22
    • -
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #7 skrivet: 31 okt-12 kl 13:18 »
Bajjamajja

itajon

  • Inlägg: 22
    • -
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #8 skrivet: 31 okt-12 kl 13:24 »
Bajjamajja
Bara öppna luckan och skrapa ut skiten

hånung

  • Gäst
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #9 skrivet: 31 okt-12 kl 13:34 »
Bajjamajja
Såg väldigt bra ut .Tack för tipps  :)

itajon

  • Inlägg: 22
    • -
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #10 skrivet: 31 okt-12 kl 18:06 »
Man kan väl ta en gammal bokhylla så är den ju nästan färdig ;D

Valmet

  • Gäst
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #11 skrivet: 06 nov-12 kl 11:30 »
Så här kan man enkelt ta tillvara gödseln på ett hygieniskt sätt.
Strör på aska så blir det ingen stark lukt.
Löstagbara ramar som man kränger sopsäckar över.
Delar sedan ut gödselsäckarna till odlings-intresserade vänner.

Hönsen gillar den, även min feta Broiler-tupp kommer upp utan stege.
« Senast ändrad: 06 nov-12 kl 11:39 av Valmet »

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #12 skrivet: 06 nov-12 kl 11:39 »
Så här kan man enkelt ta tillvara gödseln på ett hygieniskt sätt.
Strör på aska så blir det ingen stark lukt.
Löstagbara ramar som man kränger sopsäckar över.
Delar sedan ut gödselsäckarna till odlings-intresserade vänner.

Hönsen gillar den, även min feta Broiler-tupp kommer upp utan stege.

Åh, vad fiffigt! :D Då blir det ju mycket enklare med rengöring också, man slipper skrapa gödselbordet flera gånger i veckan!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Valmet

  • Gäst
SV: hur fixa med sittpinne o gödselbinge för tunga raser?
« Svar #13 skrivet: 06 nov-12 kl 11:49 »
Ja det har fungerat bra, säckarna blir naturligtvis inte fyllda.
Så pass mkt skiter ju inte dom höns som får plats där.

Har byggt en till nu, som även kalkonerna använder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 2 användare
Hans Hultén, ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser