Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket foder ska mina getter ha?  (läst 6578 gånger)

berglundskan

  • Inlägg: 64
    • Västmanland
    • thelifeinmöklinta
Vilket foder ska mina getter ha?
« skrivet: 25 aug-09 kl 16:04 »
Vi har två getter, en kille och en tjej. Vi ska inte ha några killingar.
Har läst massor med olika råd här om vad dom ska ha för foder.
Nu på sommaren har dom obegränsat med bete (sly m.m.), vatten och en saltsten.
Tar emot tips på vilket foder (gärna något på granngården) och när jag ska börja ge extra.
Maria
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Sandshult

  • Inlägg: 48
    • Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Vilket foder ska mina getter ha?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-09 kl 19:32 »
Dina getter klarar sig på bra grovfoder, alltså hö eller ensilage. Se upp med ensilaget för det blir fort dåligt om det inte äts upp på ett par dagar. Har man bara några få djur hinner de omöjligt äta upp en öppnad ensilagebal innan de blir dålig, och då farlig för dem. Har man dåligt hö kan du ge dem lite lusernpellets, det är gjort på hö och har bra näringsvärde och är inte farligt om de skulle få för mkt. Jag har haft fri tillgång på det ibland till större killingar och de har aldrig blivit dåliga av det, eftersom det innehåller mkt fibrer precis som höet. Havre eller fårpellets kan du ge lite i handen som godis om du vill, men är onödigt annars, eftersom de inte är dräktiga eller har ungar. De ska ha fri tillgång till mineraler i krubba . Lämpligt är standard sorten för nöt. Fårmineralerna innehåller för lite koppar för getter, som har högre kopparbehov en fåren. Självklart en saltsten.
Du kan även ge dem sly och senare i vinter gran och tallris, det brukar de gilla. Om du vill ha lugna getter som inte gapar och skriker så fort de ser någon människa, rekomenderar jag dig att inte ge dem kraftfoder och godis nu och då, det är min erfarenhet iallafall. Bättre klappa och gosa med dem.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilket foder ska mina getter ha?
« Svar #2 skrivet: 29 aug-09 kl 21:39 »
Getter är egentligen buskröjare.  De gnager bark och tuggar löv, och fyller på med att beta på marken.  Så egentligen ska Du ta löv och torka åt dem, men det är väldigt arbetskrävande.  Näst bästa är gott ängshö, och det hittar man väldigt sällan.  Så då är det vanligt hö som gäller, och det köper Du bäst direkt av den bonde som skördat det.  Kolla inne i balarna, att det luktar friskt och inte mögel, innan Du slår till.  Beräkna 2 kg hö per foderdag och get, om de är lantras.  I Mälardalen brukar man räkna med 210 foderdagar om året, i Götaland omkring 200.  Bäst är att fråga Dina vänligt sinnade grannar som har djur.  Resten av året försörjer sig djuren på bete.  Lycka till!


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 2 användare
Be, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser