Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalk till getter  (läst 1111 gånger)

dvärggeten

  • Inlägg: 74
kalk till getter
« skrivet: 24 apr-08 kl 21:19 »
Hej i vårsolen!Kan någon hjälpa mig var jag kan köpa kalkspruta som ges oralt(dvs. i munnen) vet att många getägare ger det till sina getter som just killat för att förebygga kalkbrist.Och hur gör ni?Ger ni dem kalk i maten eller...Snälla hjälp mig.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: kalk till getter
« Svar #1 skrivet: 24 apr-08 kl 21:31 »
Och hur gör ni?Ger ni dem kalk i maten eller...Snälla hjälp mig.

Det är helt onödigt att ge extra kalk så länge man inte stoppar i sina getter mängder av fosforrikt foder som motverkar kalkupptaget - dvs låter bli att ge dem mängder av spannmål. Spannmål + "gräshö" = för hög andel fosfor i förhållande till kalcium.

Vill man ge ett naturligt kalktillskott innehåller t ex lusern mycket kalcium och getterna tycker dessutom det är gott.

ögonfrid

  • Inlägg: 13
SV: kalk till getter
« Svar #2 skrivet: 26 apr-08 kl 21:26 »
Jag ger mina getter kalkpulver som jag köper hos Alg-Börje, de får dock också luzern så det kanske är onödigt att ge dem den dyra kalken????


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, ärt, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser