Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  libbsticka  (läst 9274 gånger)

Boston Tea Party

  • Gäst
libbsticka
« skrivet: 31 dec-08 kl 16:00 »
såg att man kan använda det i stället för buljongtärning i soppa mm?

Boston Tea Party

  • Gäst
SV: libbsticka
« Svar #1 skrivet: 01 jan-09 kl 13:10 »
funderar på att plantera dylik växt till våren,komentarer?

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: libbsticka
« Svar #2 skrivet: 01 jan-09 kl 15:56 »
Planterade en för ca 15 år sedan som nu är en buske men den har rätt kraftig smak så man använder den inte så ofta. Ger smak åt hela maträtten. Men du kan ju alltid pröva och se om du tycker om den. Tror jag köpte den som planta. Lättskött.

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: libbsticka
« Svar #3 skrivet: 01 jan-09 kl 16:15 »
libbsticka är det bästa som finns att ha i soppor som buljong men man behöver bara lite lite för den ger jättemycke smak har man en planta som trivs så kan man torka den och försörja hela grannskapet mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Boston Tea Party

  • Gäst
SV: libbsticka
« Svar #4 skrivet: 01 jan-09 kl 19:16 »
ja det låter ju bra,,, en planta sa ni? hur ska den stå för att trivas?vadför jord??     vore himmla skönt att slippa dessa tråkiga buljongtärningar tycker jag ;)

Boston Tea Party

  • Gäst
SV: libbsticka
« Svar #5 skrivet: 01 jan-09 kl 19:35 »
ber om ursäkt för min fadäs..ska plantera mina trådar bättre i fortsättningen.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: libbsticka
« Svar #6 skrivet: 02 jan-09 kl 12:15 »
Hej!
Libbstickan har många användningsområden. En del använder även roten till soppor. Den skyddar också huset mot otyg. Verkan är dock lite osäker. Jag bort en planta till en bekant men den visade sig inte hjälpa mot svärmödrar.
MVH
Jan

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: libbsticka
« Svar #7 skrivet: 02 jan-09 kl 13:19 »
Glöm inte bort att använda fröerna. Supergott som brödkrydda (men även i buljongen skulle jag tro). För övrigt har jag mest använt bladen istället för persilja som krydda, men även som grönt i sallader. Även den späda stammen kan användas i sallad. När den blir grövre kan den med fördel användas i långkoken.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: libbsticka
« Svar #8 skrivet: 02 jan-09 kl 13:41 »
Hej!
Libbstickan har många användningsområden. En del använder även roten till soppor. Den skyddar också huset mot otyg. Verkan är dock lite osäker. Jag bort en planta till en bekant men den visade sig inte hjälpa mot svärmödrar.
MVH
Jan

Eftersom libbsticka är bra mot häxor, så är det härmed bevisat att Jans bekants svärmor inte är en häxa.

Imina

  • Inlägg: 288
    • Skåne
SV: libbsticka
« Svar #9 skrivet: 08 jan-09 kl 17:15 »
Har två ståtliga libbstickor utanför ytterdörren. De växer under tak, i söderläge, i ren sand...Torrt och varmt, alltså, men verkar hur nöjda som helst.

Blommorna är superfina som snittblommor (om man klarar av lukten inomhus alltså). Kanske inte det första man tänker på när man ser dem. Och getingarna äääälskar dem! Fick klippa ner dem tillslut, för getingarna ilsknade till när man gick förbi.
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Vimsan

  • Inlägg: 110
  • Sat Nam
    • Jämtland
SV: libbsticka
« Svar #10 skrivet: 11 jan-09 kl 23:45 »
Libbstickan verkar vara en kravlös växt bor i Jämtalnd och har en i trädgården. Den blev så stor (ca 150 cm) att jag grävde upp den och slängde den på komposten :-[ där växer den nu vidare!!!
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: libbsticka
« Svar #11 skrivet: 12 jan-09 kl 16:24 »
Libbstickan verkar vara en kravlös växt bor i Jämtalnd och har en i trädgården. Den blev så stor (ca 150 cm) att jag grävde upp den och slängde den på komposten :-[ där växer den nu vidare!!!


Åh! Går den att dela på månntro? Jag vill nämligen ha libbsticka i min trädgård...

Lite ot till Vimsan: Har du sett "vår" tråd? http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=51140.msg449331#msg449331
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Alissa

  • Inlägg: 71
SV: libbsticka
« Svar #12 skrivet: 18 jan-09 kl 10:20 »
Den går att dela. Jag hämtade min första från en moderplanta i Bohuslän och planterade den i en koloniträdgård med lerjord i Stockholm. Den trivdes hur bra där den stod i en sluttande plantering, i gassande sol, och hann bli rejält stor på några år innan jag lämnade över kolonin till ny odlare.

Jag har en yngre libsticka i en kruka på balkongen där den övervintrar. Eftersom jag älskar den annorlunda smaken, hämtar jag nästan dagligen några blad (högst 2-3 st) som jag finklipper ned i salladen. Smaken kan nog bli alltför dominant om man tar för mycket och en del tycker nog inte alls om den. En växt väl värd att odla och den blir både vacker och stor om den trivs.

Verona Grönjord

  • Inlägg: 38
    • Ångermanland
SV: libbsticka
« Svar #13 skrivet: 30 jul-09 kl 00:38 »
Libbsticka är supergott! Men som många örter och växter förlorar den ju i smak vid torkning. Ämnar du använda den som/till buljong är mitt tips att hacka och salta in den. Saltet konserverar (som bekant), och du har färsk Libbsticka under vintern (frysa är såklart ett annat alternativ till torkning, mer energikrävande - elektricitet - men bra om man är skraj för salt).

Mvh: A
Ett gammalt hus. En kvinna, en hund och en halvgammal Saab

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: libbsticka
« Svar #14 skrivet: 30 jul-09 kl 09:21 »
Hur gör gör du när du saltar in den? Och hur förvarar du den.

Jag sådde libbsticka från frö förra året. De är fortfarande små och ynkliga. Antar att det tar några år innan den växer till sig. Har inte provat att använda den än, men nu blev jag sugen!

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: libbsticka
« Svar #15 skrivet: 30 jul-09 kl 10:22 »
Tack för tips om att använda frö och rot också, det har jag inte gjort förut. Min bjässe till libsticka växer i lerjord och jag ger den "kaningödsel".

Är också nyfiken på insaltad libsticka. recept? proportioner?

Mvh Karin

Verona Grönjord

  • Inlägg: 38
    • Ångermanland
SV: libbsticka
« Svar #16 skrivet: 31 jul-09 kl 02:15 »
Hur gör gör du när du saltar in den? Och hur förvarar du den.

Att salta som inläggningsmetod krå
äver en hel del salt. Jag har inget recept eller mått. Men gör såhär: Hacka libbstickan ordentligt och blanda med rejält med salt. Libbstickan har ju väldigt stark och säregen smak - så man behöver ju inte använda stor mängd insaltad vid matlagningen = inte jättesalt mat.
Förvaring efter förnuft. Lite svalt är väl ändå aldrig fel. En insaltning är ju ganska "tålig".

Mvh: A
Ett gammalt hus. En kvinna, en hund och en halvgammal Saab

Ryggesbo

  • Inlägg: 15
SV: libbsticka
« Svar #17 skrivet: 05 aug-09 kl 22:10 »
Libsticka även kallad flugmota, planterad vid dörren höll den flugorna borta,
Har ibland stött den i mortel och gnidit in hästarna som skydd mot broms,funkade.
Gott i soppor, har haft den i botten på lergrytan med en fläskstek ovanpå smaken blev suverän med bara lite salt.
Använder fröna, bladen och blommorna både färska ock torkade.
Har även använt de torkade bladen som krydda i korv.
En mångsidig ört jag inte vill vara utan. :D

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: libbsticka
« Svar #18 skrivet: 06 aug-09 kl 11:58 »
Testade att salta in hackade blad - det blev jättegott! Hela köket doftade dessutom härligt under tiden. Har nu en burk i kylen. Tack för tips.

//Karin

Verona Grönjord

  • Inlägg: 38
    • Ångermanland
SV: libbsticka
« Svar #19 skrivet: 06 aug-09 kl 23:29 »
Testade att salta in hackade blad - det blev jättegott! Hela köket doftade dessutom härligt under tiden. Har nu en burk i kylen. Tack för tips.

Det gjädjer mig!!!

Hälsar A
Ett gammalt hus. En kvinna, en hund och en halvgammal Saab

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: libbsticka
« Svar #20 skrivet: 06 aug-09 kl 23:59 »
Det gjädjer mig!!!

Hälsar A

Mig också !!!

Har en planta på gång som snart kan tas en bra skörd på.

 :D


Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: libbsticka
« Svar #21 skrivet: 07 aug-09 kl 14:34 »
Min libbsticka vill inte växa alls, den är några år och borde kunna växa sig stor tycker jag, men i år är den bara kanske tjugo trettio centimeter och bara ett par stjälkar. Vad gör jag för fel? Vad vill den ha för betingelser? Den står rätt soligt nu, bra/dåligt? Vad vill den ha för sorts gödsel och när?

Jag minns den som fanns hos min morfar (eller ja den finns väl kvar men huset finns inte längre i familjens ägo) den blev nästan två meter hög och var ett riktigt snår.

Mamma sa alltid att det var ormar den höll borta, inget om häxor, oknytt eller flugor, antingen hade hon missuppfattat det eller så fungerar det mot ormar också. Vi såg iaf aldrig några ormar i trädgården och där var annars väldigt mycket orm, alla huggormar jag sett i mitt liv har jag sett där.

Kuriosa är ju att det var först häromåret jag fick reda på att man kunde äta den... och visst, då kände jag ju att den 'luktade soppa' fast jag har inte testat än.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: libbsticka
« Svar #22 skrivet: 14 aug-09 kl 16:37 »
Har en libbsticka i landet som jag brukar peta ner i soppan, ger mig barndomsminnen :-) Ska testa att frysa in så man kan njuta under vintern oxå.  Funkar det utan salt tro? Att bara hacka ner och frysa in i påse/burk?
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Verona Grönjord

  • Inlägg: 38
    • Ångermanland
SV: libbsticka
« Svar #23 skrivet: 16 aug-09 kl 01:15 »
Ska testa att frysa in så man kan njuta under vintern oxå.  Funkar det utan salt tro? Att bara hacka ner och frysa in i påse/burk?

Det funkar ju lika bra att frysa in hackad libbsticks som det gör med persilja, dill o andra örtkryddor. Frysa är bättre än att torka (för smakens skull). Insaltning är en annan konserveringsmetod. Frys in utan salt!
Hälsar A
Ett gammalt hus. En kvinna, en hund och en halvgammal Saab

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: libbsticka
« Svar #24 skrivet: 15 maj-17 kl 20:08 »
Hej! Väcker en gammal tråd. Jag har provat att salta in libbsticka- vilken suveränt sätt istället för att frysa m.m. (använder helst bara frysen till sådant som MÅSTE frysas). Finns det fler örter som det passar att salta in?
//Dagg

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: libbsticka
« Svar #25 skrivet: 15 maj-17 kl 21:07 »
Hej! Väcker en gammal tråd. Jag har provat att salta in libbsticka- vilken suveränt sätt istället för att frysa m.m. (använder helst bara frysen till sådant som MÅSTE frysas). Finns det fler örter som det passar att salta in?
//Dagg
dill är väldigt gott! kan sedan användas i soppor mm....

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: libbsticka
« Svar #26 skrivet: 15 maj-17 kl 23:33 »
Åh, superbra! Dill odlar vi i massor!
//Dagg

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: libbsticka
« Svar #27 skrivet: 16 maj-17 kl 13:02 »
Jag satte libbsticka som frö för ett bra tag sedan (inne).
Växer väldigt långsamt tycker jag. Gör de det?
Har svårt att se dessa små späda plantor ska bli uppåt 2m höga


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 6 användare
xaelanar, biggelina, bmr, LimJans, ktulo, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser