Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla ramslök  (läst 20338 gånger)

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
Odla ramslök
« skrivet: 28 jul-11 kl 19:49 »
Jag har köpt frö och ryddat land bakom huset. Drömmen är at det skal växa ramslök där nästa sommar!

Men hur gör jag? Jag har ingen aning om vilken jord jag ska använda (måste fylla på)? Och behövs kalk och/eller gödsel? Annat?
När bör fröerna i jorden?  :-[

Bilder på "landet", der är ca 5 m2


Det är mest skugge, men lite sol om ettermiddagen.
« Senast ändrad: 28 jul-11 kl 19:51 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Odla ramslök
« Svar #1 skrivet: 30 jul-11 kl 12:30 »
De vill ha god näring o mylla o gärna fuktigt. Växer ju naturligt i bäckraviner o under lövträd.

Jag skulle så i höst eftersom fröna ska utsättas för "vinter" för att gro.

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Odla ramslök
« Svar #2 skrivet: 02 aug-11 kl 18:04 »
Tack for svar  :D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Odla ramslök
« Svar #3 skrivet: 05 aug-11 kl 21:56 »
Bli inte alltför besviken om inget kommer upp - jag har försökt så ramslök flera gånger men inget händer, trots att jag sår på hösten. Tydligen förlorar fröna sin grobarhet mycket snabbt. Till sist skickade jag efter lökar och nu har jag i alla fall de plantorna och de verkar trivas. Vi får se om de lyckas föröka sig också. Notera att ramslök som så många andra lökväxter vissnar ner någon gång i juni så du kanske vill ha något annat i din rabatt också.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Odla ramslök
« Svar #4 skrivet: 05 aug-11 kl 22:49 »
Bli inte alltför besviken om inget kommer upp - jag har försökt så ramslök flera gånger men inget händer, trots att jag sår på hösten. Tydligen förlorar fröna sin grobarhet mycket snabbt. Till sist skickade jag efter lökar och nu har jag i alla fall de plantorna och de verkar trivas. Vi får se om de lyckas föröka sig också. Notera att ramslök som så många andra lökväxter vissnar ner någon gång i juni så du kanske vill ha något annat i din rabatt också.

Jag sådde i fönsteret i vår -och blev mycket besviken  :'( ...

Beställde nya fröpåsar och forsöker igjen  :P

Var skickade du efter lökar (om jag skulle behöva det)?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Marlean

  • Inlägg: 34
    • Västergötland
SV: Odla ramslök
« Svar #5 skrivet: 11 okt-12 kl 00:17 »
Blev det någon ramslök?

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Odla ramslök
« Svar #6 skrivet: 08 dec-12 kl 18:15 »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Odla ramslök
« Svar #7 skrivet: 08 dec-12 kl 18:19 »
Är det inte så att ramslök kräver kalkhaltig jord?

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla ramslök
« Svar #8 skrivet: 14 dec-12 kl 20:19 »
Är det inte så att ramslök kräver kalkhaltig jord?
Troligen. Har löksått uppe vid Bolmen, rullstensås, och efter två säsonger kom där inte upp något alls. Här hemma vid kalkbrottet växer det som ogräs.

Ljung

  • Inlägg: 50
SV: Odla ramslök
« Svar #9 skrivet: 08 jan-13 kl 18:10 »
Betyder det att de inte kan växa under mina bokar? Om inte, VAD växer under bokar?

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Odla ramslök
« Svar #10 skrivet: 10 jan-13 kl 13:28 »
Betyder det att de inte kan växa under mina bokar? Om inte, VAD växer under bokar?
Hänger mycket på jorden.. Rams kräver nästan mycket kalk men försöker man inte får man ju aldrig veta...
-Jag växte upp på Gotland och där tog sig Ramslöken nästan för bra. Vi använde den inte alls utan den kallades "JÄVLAR OGRÄS" på den tiden.. Men den verkade trivas extremt bra i askan från pannan (om det kan vara ett tips eller villospår vet jag faktiskt inte)...
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Odla ramslök
« Svar #11 skrivet: 10 jan-13 kl 13:40 »
Jag fick några plantor för några år sen och de mår bra och föröker sig, norra Skåne zon 3 i kanten mellan gräsmatta och en stengärdsgård under en ask. Ganska skuggigt, jag vattnade mycket första året. Min jord är INTE kalkhaltig utan sur och mager, jag har inte kalkat heller.

VAD växer under bokar?
vitsippor :)

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Odla ramslök
« Svar #12 skrivet: 10 jan-13 kl 13:47 »
Jag fick några plantor för några år sen och de mår bra och föröker sig, norra Skåne zon 3 i kanten mellan gräsmatta och en stengärdsgård under en ask. Ganska skuggigt, jag vattnade mycket första året. Min jord är INTE kalkhaltig utan sur och mager, jag har inte kalkat heller.
vitsippor :)
Vitsippor ja ;)
-Ja se där hade du inte satt Ramsen så hade vi inte fått veta det ;D
Men när man läser om den så ska det vara kalkigt. Men som allt annat: Provar man inget så går inget 8)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Odla ramslök
« Svar #13 skrivet: 10 jan-13 kl 13:59 »
Vid mitt föräldrahem växer det som ogräs, och i min ungdum roade jag mej ibland med att avverka ca hundra kvadratmeter med ramslök med hjälp av en pinne, det blev en spännande doft i denna bäckravin.

Men nu har jag infört ramslök på min egna tomt, och då tagit några plantor och tryckt ner i marken  och det verkar ta sig bra. Så mitt tips är att flytta lite plantor.
Det är aldrig för sent att ge upp.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Odla ramslök
« Svar #14 skrivet: 17 maj-13 kl 14:31 »
Jag och en kollega hittade ramslök igår när vi var ute i skogen med barnen (jobbar som fsklärare). Vi blev så glada, dagens riktiga snackis! Idag så tog vi några barn med oss och "gick på utflykt" igen.  :P  Plockade en massa blad + lite ogräs för barnen hjälpte till. I kväll blir det ramslökspesto till det grillade!

Jag skulle vilja gräva upp några plantor men det får man nog inte egentligen. Men det hade varit häftigt att ha ramslök i trädgården.
Höns, stickning och pelargoner

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Odla ramslök
« Svar #15 skrivet: 01 maj-14 kl 16:52 »
Jag väcker tråden igen.
Jag har plockat hem och skolat om 5 st ramslök i kruka inne och har nu 3 st som växt enastående och kommer att klara sig.
Vi har en skogsbacke som kommer att få utplanterad ramslök när den vuxit till sig och man kan klona den.
Ramslöken trivs bäst på kalkhaltig, fuktig och myllrik mark och det finns här i backen.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Odla ramslök
« Svar #16 skrivet: 01 maj-14 kl 18:13 »
Någon som vet var man kan köpa ramslöksplantor på nätet?

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Odla ramslök
« Svar #17 skrivet: 03 maj-14 kl 12:19 »
Blommande Ramslök.


Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Odla ramslök
« Svar #18 skrivet: 04 maj-14 kl 15:52 »
Nu blommar alla 3 plantorna!!!


Gathron

  • Inlägg: 1
  • Kolloniägande växtentusiast
    • Södermanland
SV: Odla ramslök
« Svar #19 skrivet: 18 jan-15 kl 14:52 »
klostra.se säljer plantor.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla ramslök
« Svar #20 skrivet: 18 jan-15 kl 15:44 »
Det finns plantor tidigt på handelsträdgårdarna. Det är ofta Danska plantor och de på bilderna ovan är delvis köpta på Zetas söder om Stockholm. Gustavshill på Ekerö hade också ramslök.

sten sax påse

  • Inlägg: 8
  • Välkommen att fråga mig om vad som helst,,,
    • Västergötland
    • DRAKEN DRUM N BLUES SESSIONS   - MYSPACE
SV: Odla ramslök
« Svar #21 skrivet: 01 apr-17 kl 21:58 »
Hej tråden

Du som har dem inomhus,  har du lyckats övervintra dem? Eller du kanske satte ut dem på hösten?

Mina vilda oplanerade plantor får sniglar eller något insekt på bladen 😓, kanske bättre ha dem inne tills juli kommer?

Eller på bilden verkar du ha dem på altanen?


Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Odla ramslök
« Svar #22 skrivet: 03 apr-17 kl 10:04 »
Jag köpte tre plantor ifjol på en plantskola och satte dem i så lik biotop till hur de växer i naturen som jag kunde hitta på tomten och alla tre har kommit fint i år också. (och sedan om ett tag efter jag tagit färdigt av dem så växer fänrikshjärtanen upp över dem )

Ska nog kika efter några plantor till på samma plantskola och få ned några till för nästa år.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser