Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel  (läst 1266 gånger)

SaLi

  • Inlägg: 16
    • Värmland
Stängsel
« skrivet: 31 mar-14 kl 14:34 »
Hej!
Har tänkt sätta upp ett bra stängsel snart, när tjälen gått ur backen. Det är till mina får och det jag undrar är :
* Stöd finns ej att söka nu eller?
* 4 eller 5 trådar. Vi bor i ett vargområde.
* Vart köper man bra tråd (high tensil antar jag?) stolpar isolatorer m.m till bästa pris.
* Får man använda telefon stolpar i hörnen?

Kommer säkert fler frågor men det är dessa som jag kommer på just nu, TACK för svar ;D

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
SV: Stängsel
« Svar #1 skrivet: 31 mar-14 kl 15:11 »
Enklast är att kontakta Länsstyrelsen då det är de som skall slutbesiktiga din hage innan du kan få bidrag, http://www.lansstyrelsen.se/varmland/Sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/stod-bidrag/utvald-miljo/fast-ersattning/Pages/stangsel_mot_rovdjur.aspx   jag beställde en gång en del broschyrer från dem och där står allt  du behöver veta, men man måste själv betala allt som tråd, stolpar osv och redovisa kvitton innan du kan få ersättning...  För mig blev det aldrig nån ansökan då jag köpt material under flera år och stolpar gör jag själv så det blev mest jobbigt på nått sätt..
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Halte

  • Gäst
SV: Stängsel
« Svar #2 skrivet: 31 mar-14 kl 15:22 »
Enklast är att kontakta Länsstyrelsen då det är de som skall slutbesiktiga din hage innan du kan få bidrag, http://www.lansstyrelsen.se/varmland/Sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/stod-bidrag/utvald-miljo/fast-ersattning/Pages/stangsel_mot_rovdjur.aspx   jag beställde en gång en del broschyrer från dem och där står allt  du behöver veta, men man måste själv betala allt som tråd, stolpar osv och redovisa kvitton innan du kan få ersättning...  För mig blev det aldrig nån ansökan då jag köpt material under flera år och stolpar gör jag själv så det blev mest jobbigt på nått sätt..

Vet inte om det är olika för varje länsstyrelse eller om det är andra regler nu. För vi har byggt de senaste 2 åren och då får man 50 kronor/metern oavsett.. Det är ett bidrag oer meter stängsel och inte för faktiska utlägg. Ena hagen blev riktigt lönsam då den redan hade bra nya stolpar och 2 trådar. Bara komplettera med 3 trådar till och inkassera 22 000. Men man får absolut inte påbörja arbetet innan beslutet är klubbat av LS

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Stängsel
« Svar #3 skrivet: 31 mar-14 kl 15:44 »
Det finns mängder av trådar om att stängsla för får och bidrag för vargsäkring, det är bara att söka, då får du svar på dina frågor ;D
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Stängsel
« Svar #4 skrivet: 31 mar-14 kl 18:25 »
Hej!
Har tänkt sätta upp ett bra stängsel snart, när tjälen gått ur backen. Det är till mina får och det jag undrar är :
* Stöd finns ej att söka nu eller?
* 4 eller 5 trådar. Vi bor i ett vargområde.
* Vart köper man bra tråd (high tensil antar jag?) stolpar isolatorer m.m till bästa pris.
* Får man använda telefon stolpar i hörnen?

Kommer säkert fler frågor men det är dessa som jag kommer på just nu, TACK för svar ;D

Hej, jag bor i Värmland i vargrevir. Kontakta niklas.wahlstrom@lansstyrelsen.se han kan svara på alla dina frågor och skickar de blanketter och information du behöver.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser