Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sussexhöna blir tupp?  (läst 3330 gånger)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
Sussexhöna blir tupp?
« skrivet: 25 jul-17 kl 19:04 »
Här aldrig haft sussex tidigare och är lite fundersam.  Jag har hela tiden trott att detta va en höna men blir mer och mer tupplik va tror Ni?


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-17 kl 21:19 »
Man behöver se fjädrarna ordentligt, stjärten, stjärttäckarna och halskragen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-17 kl 21:41 »
Här en bild till . Får fota mer imorgon.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-17 kl 21:55 »
Ser ut som en höna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-17 kl 21:55 »
Det tycker jag också att det gör, de är som du säger ganska lika.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #5 skrivet: 25 jul-17 kl 22:02 »
är om inte jag räknar fel 16veckor gammal.
rätt spännande att "hon" börjar utveckla sån kam och slör dom sista veckorna.
dom andra hönorna från samma grupp har inte alls den kammen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #6 skrivet: 25 jul-17 kl 22:35 »
Du kanske kan plåta baksidan av fötterna (samt benen)?

Tupparna får böjda fjädrar när de blir äldre.

(dock tycker jag att huvudet ändå mer liknar en höna).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #7 skrivet: 25 jul-17 kl 22:53 »
Du kanske kan plåta baksidan av fötterna (samt benen)?

Tupparna får böjda fjädrar när de blir äldre.

(dock tycker jag att huvudet ändå mer liknar en höna).

ska försöka göra det .


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #8 skrivet: 25 jul-17 kl 23:43 »
Vid vilken ålder börjar de bete sig olika?  Låta olika?

  (Bland svenska lantrasgetter är det ganska vanligt (≈1%) med tvekönta, vilka hos getterna för det mesta är infertila.  De förblir "mittemellan" hela livet.  Enstaka höns kan väl bli först pappa sen mamma?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #9 skrivet: 26 jul-17 kl 11:42 »
Jag vet inte, men mina började det synas ganska distinkt efter något halvår, men hade också ett par individer som var mycket svåra att könsbestämma...
Oftast är det tuppar annars, men det varierar som sagt. Vet inte hur vanligt tvekönthet är bland sussex, men kan säkert finnas enstaka, rasen i sig har annars normal andel sådant så de skall inte i sig bära på genetiska anlag för detta, i så fall är det normal individvariation. (litet osäker när det gäller raser som Plymoth Rock... De kan hos enstaka individer vara nästan omöjliga att könsbestämma, fast (gul) sussex har inte heller så distinkta könsskillnader annars heller (den helljusa varianten av sussex har jag aldrig sett, men den är tydligen rätt vanlig i södra Europa, men om man får genomslag i form av underliga färger misstänker jag att det är gener från dessa som spökar.). )









Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #10 skrivet: 26 jul-17 kl 18:49 »
Har gul Orpington också ca 10 veckor gamla.  Är extremt osäker på dom.
Här kommer ett par bilder till på sussexen.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #11 skrivet: 26 jul-17 kl 22:21 »
Jag är 80% säker på att detdär är en höna, men håller med om att stjärtfjädrarna verkar skumma...
orpington brukar däremot synas ganska tydligt när de blir äldre då det är mycket större skillnad mellan tupp och höna hos dem, i allafall på svart Australorpington, som jag hade.

Jag blandade ihop dem, tror bara det finns en grundtyp av sussex, men två grundtyper Orpington, dvs "vanlig" och Ausies (Australorpington, som skall vara blanksvart).
Den halmgula har jag ingen erfarenhet av dock då jag aldrig sett den annat än på bild, men såvitt jag förstått så är den något äldre.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #12 skrivet: 26 jul-17 kl 22:24 »
Jag googlade på gula Orpingtons nu, det var tydligen mycket större skillnad mellan dem oac Austrailensarna än jag trodde, Australerna har mycket mer distinkt könsskillnad än de gula och är mycket mer smäckert byggda, inte alls lika tunga och kompakt byggda (även om det också är en stor ras).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #13 skrivet: 26 jul-17 kl 23:00 »
Första gången jag har både sussex och Orpington. Båda är spännande raser med tydliga skillnader i beteenden.
Kommer bli väldigt svårt att slakta Orpington tuppar här framöver dom är ju så otroligt sociala och mysiga.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #14 skrivet: 27 jul-17 kl 07:31 »
Orpington och australorp. är nu  två helt skilda raser. Man kan säga att orp. har extremavlats från en ras som från början såg ut som andra kombinationsraser. Medan australorp behållit den ursprungliga typen. Bruksvarianten skulle man säga om det gällde hundar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #15 skrivet: 27 jul-17 kl 11:03 »
Aha, det förklarar saken.  :)
Jo, jag håller med om att det är svårt att ta bort dem, hade något exemplar (har för mig det var Plymoth, men de verkar ganska lika i beteende, men tror gul Oprparna blir ännu mer sociala, lär tydligen vara bland de mest barnvänliga också vad det sägs...) som var tam som en hund man kunde bära runt på armen eller huvudet när jag var liten, minns det till och med gick att lära dem liknande saker.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #16 skrivet: 27 jul-17 kl 12:24 »
Aha, det förklarar saken.  :)
Jo, jag håller med om att det är svårt att ta bort dem, hade något exemplar (har för mig det var Plymoth, men de verkar ganska lika i beteende, men tror gul Oprparna blir ännu mer sociala, lär tydligen vara bland de mest barnvänliga också vad det sägs...) som var tam som en hund man kunde bära runt på armen eller huvudet när jag var liten, minns det till och med gick att lära dem liknande saker.

Frugan jobbar med hundar och utövar även en del av samma metoder på hönorna , rätt roligt,
klickerträna höns , något jag aldrig skulle få för mig men hon tycker det är kul .

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #17 skrivet: 27 jul-17 kl 12:36 »
Att höns (och får) är dumma är en myt, de är minst lika intelligenta som andra djur, säger mer om de som skapat dessa uttryck...  :)
Det är roligt (och barnvänligt) att lekträna med höns.


  (Bland svenska lantrasgetter är det ganska vanligt (≈1%) med tvekönta, vilka hos getterna för det mesta är infertila.  De förblir "mittemellan" hela livet.  Enstaka höns kan väl bli först pappa sen mamma?)

Har för mig att det är ännu vanligare hos några raser av grisar och att det finns en ärftlig variant hos dem också, så det kan ju mycket väl vara så även bland hönsraser.
Kan bara referera till just mina Sussextuppar, just i den besättningen tyckte jag att det var mer diffust hos Plymotharna när man såg dem sida vid sida.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #18 skrivet: 27 jul-17 kl 17:05 »
Klickerträna höns?  Det tycker jag förtjänar en egen tråd, kan bli många jättetrevliga bilder och filmer!  Länka i så fall även till filmen "Skrutten åker pulka"!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sussexhöna blir tupp?
« Svar #19 skrivet: 27 jul-17 kl 21:54 »
Klickerträna höns?  Det tycker jag förtjänar en egen tråd, kan bli många jättetrevliga bilder och filmer!  Länka i så fall även till filmen "Skrutten åker pulka"!  :D

Det kommer säkert :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser