Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorburen slåtterbalk  (läst 8461 gånger)

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
Traktorburen slåtterbalk
« skrivet: 06 feb-16 kl 21:00 »
Någon som vet om sådana fortfarande säljes nya?
Minns att jag sett för ett par år sedan men minns inte var.

Ska ha till vår blygsamma spannmålsodling

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #1 skrivet: 07 feb-16 kl 09:21 »
Nu får detta stå kvar, eftersom det verkar som om du efterfrågar köpråd och inte annonserar.
Varför måste det vara en ny slåtterbalk? Du borde väl kunna få tag på en begagnad? (*host* Annars har vi en gammal enkelkniv ståendes som du kan få köpa billigt, men den behöver lite TLC, nya knivar och så. Den står under tak, så den är inte fastvuxen i gräset och upprostad.) Enkelkniv betyder att det är en kniv som rör sig, och dubbelkniv att det är två knivar som rör sig mot varann. Nya knivar och nitar för att sätta dit dem går att köpa som reservdelar hos maskinhandlare.
Busatis is the shit vad gäller dubbelknivar, åtminstone.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #2 skrivet: 07 feb-16 kl 10:07 »
Måste ju finnas hur många som helst stående. Vi har en gammal Tive SVA enkelkniv.   Tror inte ens polackerna har samlat ihop alla, så det borde vara gott om.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

karen

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #3 skrivet: 07 feb-16 kl 11:31 »
Hej! Det hänger en på en trasig traktor som står på min gård.
Jag och min förra sambo använde den ända tills traktorn havererade och nu är vi inte ihop längre och jag är ingen maskinmänniska. Så den lär inte komma till användning mera.
Hälsning Karin



Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #4 skrivet: 07 feb-16 kl 12:32 »
Tjaa, tråden var inte menad som en annons men förslag på lämpliga objekt är givetvis välkomna.
Jag tycker ändå det är intressant att jämföra nytillverkat med gammalt, fast beg oftast blir mest ekonomiskt.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #5 skrivet: 09 feb-16 kl 07:53 »
Typ Kellfri har väl nya slåtterbalkar? Du kan besöka deras webshop www.billigskit.se ;) .
Jag tror att en beg. är det bästa, och frågar du säljaren lite snällt kanske hen har några reservknivblad liggandes också! Eftersom du beskriver odlingen som "blygsam", är låga inköpskostnader att föredra, annars blir det dyr spannmål! Slår du vall också?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #6 skrivet: 09 feb-16 kl 14:33 »
Hö Hööh.. billigt mög är inte ett alternativ.
Vi slår hö oxå ja men då används en trumslåtter.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #7 skrivet: 13 feb-16 kl 08:49 »
Tive SVA är helt överlägsen andra knivbalk maskiner. den är lätt att koppla och håller bättre än andra modeller som vi prövade
vevstaken är en klen punkt på alla maskiner, bra att ha en i reserv så man inte blir stående.
fjäderbladet som man spänner kulkopplingen mot kniven är det bra att säkra på något sätt så du slipper leta i det nyslagna

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #8 skrivet: 15 feb-16 kl 12:14 »
Hittar ingen på svenska marknaden.
Det byggs fortfarande sådana, italienska maskiner finns det från Sitrex och Gribaldi & Salvia. Hittade dem men letade efter något annat märke jag inte kommer på nu.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #9 skrivet: 15 feb-16 kl 21:29 »
Hittar ingen på svenska marknaden.
Det byggs fortfarande sådana, italienska maskiner finns det från Sitrex och Gribaldi & Salvia. Hittade dem men letade efter något annat märke jag inte kommer på nu.


Finns visst!

Exempel: http://www.narlant.se/product/bcs-duplex-gold

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #10 skrivet: 28 feb-16 kl 08:58 »
Tackar för tipsen, nu blev det affär på en begnagad iallafall!
Vi hade tur och snubblade över ett riktigt fynd med ca 100år på nacken.
Blir en del pyssel men det är lyckligtvis långt till skördetid ännu.

Självavläggare ;D


Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #11 skrivet: 01 mar-16 kl 11:10 »
Tackar för tipsen, nu blev det affär på en begnagad iallafall!
Vi hade tur och snubblade över ett riktigt fynd med ca 100år på nacken.
Blir en del pyssel men det är lyckligtvis långt till skördetid ännu.

Självavläggare ;D
Var du ironisk om åldern?
Blev lite nyfiken. På wikipedia står det att slåtterbalkar blev vanliga på 1860-talet (uppfunnen tidigare, har inte refernsboken tillgänglig just nu så jag kan kolla), så de har ju funnits länge. Men samtidigt, en 100-åring finns ju inte som traktorburen om det inte i efterhand är modifierad. att göra om en bogserad är ju enklare men nackdelen med hästdragna är ju att de inte har lika stor arbetsbredd som de för traktorer. BCS hos Närlant står det inte arbetsbredd men ska vi gissa att modellnamnet är bredden cm. 242:an måste se enorm ut...


Tack för Närlantlänken, BCS är italienskt, de verkar finnas marknad där för dessa maskiner.

Nordsson

  • Inlägg: 1
    • Närke
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #12 skrivet: 21 apr-17 kl 02:15 »
« Senast ändrad: 21 apr-17 kl 02:22 av Nordsson »

 

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Traktorburen slåtterbalk
« Svar #13 skrivet: 22 apr-17 kl 08:26 »
Vissligen finns det nya slåtterbjälk - sök på Ebay efter Mähbalken. Den teknik förbrukar bara 10% av energin som klassiska slåtter. Även 14 meter mammut maskiner av typen "Alpenschmetterling" tar in till Sverige. EMS (Enbeppetaler Schneidetechnik) är överlägsen störst i tillverkning av nya kniver och bjälker som sitter i förvanadsvärd många maskiner. Det har bra bilder på sin webbsidan som förklara uppbyggnad. Det flest maskiner som säljs nya har inte som mål att ger lätt skötbara gröder utan att håller vegitationen i schack.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser