Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man kalla detta konst?  (läst 6410 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #20 skrivet: 19 okt-14 kl 00:06 »
utan fler sidor så kan man tyda meningen på flera sätt.

En ölälskare som hade gjort revulution om inte ölen faktiskt var så billig som den var.

Eller så dricker han för mycket- därför att det är så billigt att berusa sig-  så han orkar inte göra revolt mot - ja det är frågan....

Nu var det nog ingen som förstod vad jag menade- knappt jag själv. ::)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #21 skrivet: 19 okt-14 kl 09:11 »
Hej!
Kalla det för konst kan man visst, men vissa tavlors värde borde kunna diskuteras, eller i varje fall borde  man ifrågasätta ett konstverk, eller fråga : "Hur kan det komma sig att just denna tavla blivit så dyyyyyr?"

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #22 skrivet: 19 okt-14 kl 13:44 »
Kul med konst! Vad fint ni gör!

Jag ritar och konstar lite ibland. Ritade ett zine om marknadsekonomin och den här bilden var med då.


Tänker att man dränker sorgerna istället för att ta tag i problemen.
Tur man inte har den böjelsen.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #23 skrivet: 19 okt-14 kl 14:16 »
Rofylld bild  :D Får en att fundera på livet.


Gjorde den till mej, tanken var att jag skulle skriva ut den på fotopapper och ha den som meditation  :).
Har aldrig blivit utskriven, den är STOR och det kostar, men kanske en dag  :).

Hej!
Kalla det för konst kan man visst, men vissa tavlors värde borde kunna diskuteras, eller i varje fall borde  man ifrågasätta ett konstverk, eller fråga : "Hur kan det komma sig att just denna tavla blivit så dyyyyyr?"

G S

Digital konst kostar att trycka upp, men inte så mycket som dom bilder jag såg i länken innan, men jag antar att konstnären vill ha betalt för sitt verk med.

Jag ser arbetet med bilder många gånger som ett inre arbete som man gör för sig själv eller bearbetar på sitt eget vis.




Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #24 skrivet: 19 okt-14 kl 14:52 »
Vad är konst?
Enligt min erfarenhet beror det helt på vem som har satt sitt namn på verket, som upphovsman/kvinna.
Jag höll på att skriva "gjort",  men det behöver inte vara "gjort" av konstnären,  det kan vara en grej hen köpt, eller flera, som arrangerats på något sätt, men som hen satt ett ,ofta abstrakt, namn på,  och vips blir det konst och beröms på kultursidorna.
 Om det är rätt  upphovsperson alltså.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #25 skrivet: 19 okt-14 kl 15:34 »
Vad är konst?
Enligt min erfarenhet beror det helt på vem som har satt sitt namn på verket, som upphovsman/kvinna.
Jag höll på att skriva "gjort",  men det behöver inte vara "gjort" av konstnären,  det kan vara en grej hen köpt, eller flera, som arrangerats på något sätt, men som hen satt ett ,ofta abstrakt, namn på,  och vips blir det konst och beröms på kultursidorna.
 Om det är rätt  upphovsperson alltså.
I vanliga människors medvetande finns en flexibel gräns vad som kan betecknas som konst i motsats till nedskräpning.  Det underlättar om folk ställt ut nånstans.  Tidigare i den här byn hade man utställningar i naturen i en park med olika sorters träd som klarar det här klimatet.  Där gjorde en konstgrupp i vardande små installationer typ mellan trädrötterna religiöst blandat med allt möjligt. Konstgruppen blev portade och hänvisade till en betydligt trevligare hage. Där har jag varit med under tre år men den konstgruppen självdog och nu är vi inne på tredje året utan konstveckor.  Det blev konkurrens med en utställning inomhus.

Så för mig återstår trädgården men jag själv får balansera på den lianen för att inte få ett så kan det inte få se ut i en bruksträdgård.  Jag gillar Vilks installationer med naturen som grund men också den utmaning han gjorde med  rondellhundar med vem det nu vara månde.  Sen så "rullar" jag sten vid stranden och folk kommer dit och inspekterar vad som hänt.  Många människor har ingen känsla för "modern konst dvs icke föreställande konst" och de känner ofta ett behov att känna gemenskap med andra i det de inte kan relatera till och då nedvärderar de gärna det de inte förstår.   Status kan gälla allt från bilar, kläder och just vad man uppskattar i konst. 

Är man inte känd får man arbeta för att ha mandat att få uttrycka sig.  Rom byggdes inte på en dag  o:)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #26 skrivet: 19 okt-14 kl 17:50 »
Jag kan se mycket som konst men alla får ju inte status som konstnär där gör jag skillnad. All "konst" tilltalar inte mej, men konst kan ses överallt  :)
Oavsett så är det skoj när den inre skapande kraften blir något för någon annan att betrakta.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #27 skrivet: 19 okt-14 kl 20:38 »
utan fler sidor så kan man tyda meningen på flera sätt.

En ölälskare som hade gjort revulution om inte ölen faktiskt var så billig som den var.

Eller så dricker han för mycket- därför att det är så billigt att berusa sig-  så han orkar inte göra revolt mot - ja det är frågan....

Nu var det nog ingen som förstod vad jag menade- knappt jag själv. ::)

Tror jag förstår vad du menar. Det jag menar med bilden är att vi blir passiviserade av alkohol och släpper ut våran frustration över våran situation med hjälp av alkohol istället för att göra något åt situationen :) Du va ju lite inne på det.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #28 skrivet: 20 okt-14 kl 20:10 »
Tror jag förstår vad du menar. Det jag menar med bilden är att vi blir passiviserade av alkohol och släpper ut våran frustration över våran situation med hjälp av alkohol istället för att göra något åt situationen :) Du va ju lite inne på det.

undrar vad som hände med grabbarna på bilden om man tog bort all alkohol?  ::)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #29 skrivet: 20 okt-14 kl 23:13 »
De kanske hade börjat läsa en bok om bankväsendet eller lärt sig odla potatis? Man kan ju hoppas :P
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #30 skrivet: 21 okt-14 kl 08:50 »
Hej!

"Det ljugs, när porträtterat grus
får namn av konst och fägring."

Gustaf Fröding

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #31 skrivet: 21 okt-14 kl 10:01 »
De kanske hade börjat läsa en bok om bankväsendet eller lärt sig odla potatis? Man kan ju hoppas :P
Eller en önskan att förmedla känslan, tanken, reflexionen eller varför inte nån association .  Men är inte alla dessa olika tolkningar vi får av nåt just "konst"
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #32 skrivet: 21 okt-14 kl 18:06 »
Jag är säker på att det finns många som är konstnärliga men de vågar inte visa fram sina alster just för att de blir beskådade av folk o folk har åsikter. Det kanske är för invasivt att visa fram sin insida så andra kan se den.


 

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Kan man kalla detta konst?
« Svar #33 skrivet: 21 okt-14 kl 18:12 »
Jag är säker på att det finns många som är konstnärliga men de vågar inte visa fram sina alster just för att de blir beskådade av folk o folk har åsikter. Det kanske är för invasivt att visa fram sin insida så andra kan se den.

Jag kan uppleva det så ibland. Speciellt om det blir väldigt abstrakt.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser