Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förhindrar jag att hönsen går till grannen?  (läst 1995 gånger)

Yvoarv

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Hur förhindrar jag att hönsen går till grannen?
« skrivet: 17 aug-16 kl 07:36 »
 Är det någon som har bra tips på hur jag kan förhindra att mina  2 st Rhode island red höns går över till grannen på ena sidan utav trädgården, där dom sandbadar och äter fallfrukt? Jag vill inte stängsla in hela trädgården. Jag har haft hönsen sedan i maj och låter dom gå fritt och det funkar fantastiskt bra för övrigt.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Hur förhindrar jag att hönsen går till grannen?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-16 kl 08:40 »
Jag kan inte komma på något annat sätt än att hägna in hela trädgården alternativt bygga en hönsgård och släppa ut hönsen bara när du har kontroll på dem och kan locka/jaga hem dem igen.
Höns kanske inte är riktig så korkade som vi tror ibland, men att få dem att stanna på en viss plats utan stänge är nog att tro lite för mycket om deras hjärnkapacitet ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur förhindrar jag att hönsen går till grannen?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-16 kl 09:00 »
Uppenbarligen finner de något hos grannen som de annars saknar!

Yvoarv

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Hur förhindrar jag att hönsen går till grannen?
« Svar #3 skrivet: 17 aug-16 kl 13:10 »
Ja nog är det så att deras fallfrukt lockar,. Gränsen till deras tomt är en sluttning som hönsen lätt gå upp för. Skulle det fungera att sätta en eltråd längs med sluttningen tror ni, i avskräckande syfte.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur förhindrar jag att hönsen går till grannen?
« Svar #4 skrivet: 17 aug-16 kl 21:09 »
Ja nog är det så att deras fallfrukt lockar,. Gränsen till deras tomt är en sluttning som hönsen lätt gå upp för. Skulle det fungera att sätta en eltråd längs med sluttningen tror ni, i avskräckande syfte.

En eltråd räcker inte. Tyvärr.
Kanske ett elnät fungerar men dom är inte dummare än att dom kan komma på att det går att flyga över eller gå runt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hur förhindrar jag att hönsen går till grannen?
« Svar #5 skrivet: 20 aug-16 kl 00:18 »
Prova att sätta upp ett lågt hönsnät. Ibland hjälper det.
//Luff

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Hur förhindrar jag att hönsen går till grannen?
« Svar #6 skrivet: 20 aug-16 kl 01:55 »
En eltråd räcker inte. Tyvärr.
Kanske ett elnät fungerar men dom är inte dummare än att dom kan komma på att det går att flyga över eller gå runt.

Elnæt kanske inte passar så bra just hær, det førstår jag, men før øvrigt funkar det. Jag har mina i en elnætshage sen snart tio år. Grejen ær att du kan inte bara slæppa dom rakt ut i den... då flyger dom glatt øver. Du måste gøra en liten hage først och lægga bærnæt øver så att dom inte kan flyga ut. Efter en vecka så tar du bort bærnætet och då har dom hunnit få respekt før elnætet och dessutom så tror dom inte att det går att flyga øver før dom har ju førsøkt... Høns lær sig lætt nya saker men sen sitter det, dom har inte lætt att læra om. Jag har hedemorahøns som ær lætta och alerta och jag tycker dom verkar vara rætt smarta før att vara høns.

Yvoarv

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Hur förhindrar jag att hönsen går till grannen?
« Svar #7 skrivet: 21 aug-16 kl 15:04 »
Jag är tacksam för alla förslag, smart ide det där med att först lära upp hönsen i en hage av eltråd och bärnät.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur förhindrar jag att hönsen går till grannen?
« Svar #8 skrivet: 21 aug-16 kl 15:29 »
Man kan faktiskt träna hönorna i mycket .
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser