Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen är på plats så nu kommer frågorna  (läst 1915 gånger)

Bränntorparn

  • Inlägg: 45
    • Östergötland
Hönsen är på plats så nu kommer frågorna
« skrivet: 03 maj-16 kl 20:35 »
Nu har vi haft hönsen i några dagar och nu kommer frågorna i samma takt som äggen.
Hur/huroffta tar ni andra hand om bajs, under sittpinnen på golvet inne och ute. Vill ju ha hönsgödslet till köksträdgården.
 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hönsen är på plats så nu kommer frågorna
« Svar #1 skrivet: 03 maj-16 kl 22:00 »
Det beror på mängden höns.. Jag städar en gång i veckan..eller om sågspånet blivit fuktigt... Höns vill ha det torrt,dragfritt,dammfritt och utan ammoniak- stank.. Redena bör rensas ofta så äggen blir rena och fina..vissa höns envisas med att bajsa i redet.
Fjäderfän och kaniner

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Hönsen är på plats så nu kommer frågorna
« Svar #2 skrivet: 04 maj-16 kl 16:55 »
Städar varje dag inne hos hönsen. Det vill säga rensar bajsbrädor, kollar reden samt plockar det bajs som jag ser på golvet. Stör Stalosan på bajsbrädorna. Ute har de ett stort häng så där gör inget. Storstädning varje höst och vår.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hönsen är på plats så nu kommer frågorna
« Svar #3 skrivet: 04 maj-16 kl 18:21 »
Rensar skitbrädan var 14e dag, städar golvet en gång i veckan. Jag lägger dit en skyffel sand efter var städning.
kretslopp

Gilbert

  • Gäst
SV: Hönsen är på plats så nu kommer frågorna
« Svar #4 skrivet: 04 maj-16 kl 19:57 »
Vi kanske skall meddela nya att höns är bra på att skita på andra ställen än brädan som husse/matte så vill att de skall lägga allt på.
Det blir 5-10 cm skit på ett halvår över hela hönshuset. Det blir ett par mm damm på allt som ligger i samma lokal som hönsen, de dammar kolossalt. Efter en tid märks säkert att ventilationen behöver förbättras när man knappt kan andas i hönshuset pga alla ammoniakgaser.

Det finns ingen bra patentlösning för höns och bajjet men det är tjockast under sittpinnarna.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Hönsen är på plats så nu kommer frågorna
« Svar #5 skrivet: 04 maj-16 kl 20:09 »
Jag har baljor med torv i under sittpinnarna. Städar ut det en gång i veckan, och lägger i pallkragar. Nu på våren tömmer jag pallkragarna och lägger i rabatterna. Torkar av sittpinnarna varje dag om de har bajat på dem. Plus plockar upp det största från golvet varje dag. Har 7 hönor + tupp. Luktar inget hos dem. Storstädar och målar om 2 gånger om året.
//Torry

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hönsen är på plats så nu kommer frågorna
« Svar #6 skrivet: 04 maj-16 kl 21:39 »
Jag städar ur i snitt kanske var 6e vecka (har ej bajsbräda) under tiden fram till städning slänger jag bara in mer spån över skiten.

Under vintern städar jag oftare men då är det också fuktigare i hönshuset.

Bränntorparn

  • Inlägg: 45
    • Östergötland
SV: Hönsen är på plats så nu kommer frågorna
« Svar #7 skrivet: 04 maj-16 kl 21:51 »
Då förstår jag att vi överarbetat det hela lite. Vi rensar brädan varje dag + det vi hittar inne och ute.
Tack för alla svar

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hönsen är på plats så nu kommer frågorna
« Svar #8 skrivet: 05 maj-16 kl 18:54 »
Jag städar också varje dag.  Tycker inte hönsen ska gå in i ett hus som luktar skit på kvällen.  Har bara brädor att skrapa av, inte lådor med galler över till mängdförvaring.  3 normalstora hönor, 4 dvärghönor,  4 sexveckors kycklingar.

JullaniKberg

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Hönsen är på plats så nu kommer frågorna
« Svar #9 skrivet: 16 jun-16 kl 09:13 »
Då förstår jag att vi överarbetat det hela lite. Vi rensar brädan varje dag + det vi hittar inne och ute.
Tack för alla svar

Hej, nu vet jag att du ställde frågan för ett tag sedan. Men jag vill också gärna rekommendera dig att fortsätta med din dagliga rengöring, om du/ni orkar. Vet inte hur många höns ni har, men om du städar dagligen är ju även kvaliteten på luft och miljö för djuren jämnt god. Istället för att vara rent och snyggt i två-tre dagar, sedan skitigt i två veckor tills nästa städ. Nej, jag förespråkar samma stallskötsel som till större djur, med en daglig genomgång och storrengöring med skurning, ev ommålning osv 1-2 ggr per år. Må gott!

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Hönsen är på plats så nu kommer frågorna
« Svar #10 skrivet: 29 jul-16 kl 13:49 »
Vi städar reden vid behov (vissa hönor bajsar där). Bajsbrädan nån gång i veckan, och utrensning av allt material på golvet vid behov. De går mycket ute delar av året, så behovet av rensa golvet varierar.

Det kanske ska tilläggas att det är ungefär 10-12m2 hönshus på 7 hönor o en tupp just nu, så det är ganska mycket yta per höna. Ett mindre hönshus hade haft större behov av rengöring helt klart.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser