Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skarpa valpfunderingar...  (läst 18068 gånger)

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
skarpa valpfunderingar...
« skrivet: 18 apr-11 kl 21:08 »
har en rakryggad schäfertik utan papper, hon fyller sex år i september. hon är den ultimata familjehunden, och har ett otroligt bra lynne. hon är mycket vacker att se på, även enligt andra, inklusive polis/försvarsgubbar ::).
jag vill ha en valp efter henne, där är mitt skäl till allt bryderi.
nu har jag hittat en hane, rakryggad, stor, lugn och trevlig. (haley är den...eh...pigga typen.. :-[)
MEN, är jag galen om jag avlar på min tik? med en hane utan papper? och vad kommer kalaset egentligen att kosta mig i slutändan? den ekonomiska biten borde jag ha frågat hanhundsägaren om, men jag glömde bort det i allt pladder..
jag har hört att ägaren till pappan ska ha språngavgiftenXantalet valpar vid tre veckors ålder? blir det då tio valpar så ska jag alltså hosta upp femtontusen?! jag säger väl inget om det, men kan man förhandla sig fram till att få betala när valparna är sålda tror ni? jag är förvirrad och lite rädd, har aldrig fått valpar innan... :-\ :-[
förresten, hur många valpar är vanligt på schäfer första gången? finns det något snitt?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 22:39 »

Att hunden i dina ögon har bra lynne och är en bra familjhund är inte tillräckligt för att sätta en schäferkull till världen.
Det registreras 2000-3000 schäfervalpar per år, MED papper..

Varför säljs en renrasig hund utan papper från första början? ...för att "uppfödaren" inte följer SKK´s regler?

Och en tik på 6 år som inte fött några valpar tidigare är för gammal...

Vill man hålla på med uppfödning av hund bör man börja i rätt ända och först skaffa en hund som lämpar sig för avel...
Funderar du på att skaffa ytterligare en hund så är tillfället perfekt, leta upp en bra uppfödare som följer spelreglerna och registrerar sina kullar  :)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 22:41 »
har en rakryggad schäfertik utan papper, hon fyller sex år i september. hon är den ultimata familjehunden, och har ett otroligt bra lynne. hon är mycket vacker att se på, även enligt andra, inklusive polis/försvarsgubbar ::).
jag vill ha en valp efter henne, där är mitt skäl till allt bryderi.
nu har jag hittat en hane, rakryggad, stor, lugn och trevlig. (haley är den...eh...pigga typen.. :-[)
MEN, är jag galen om jag avlar på min tik? med en hane utan papper? och vad kommer kalaset egentligen att kosta mig i slutändan? den ekonomiska biten borde jag ha frågat hanhundsägaren om, men jag glömde bort det i allt pladder..
jag har hört att ägaren till pappan ska ha språngavgiftenXantalet valpar vid tre veckors ålder? blir det då tio valpar så ska jag alltså hosta upp femtontusen?! jag säger väl inget om det, men kan man förhandla sig fram till att få betala när valparna är sålda tror ni? jag är förvirrad och lite rädd, har aldrig fått valpar innan... :-\ :-[
förresten, hur många valpar är vanligt på schäfer första gången? finns det något snitt?
1, hon är för gammal .
2, Jag skulle inte betala mer än en tusenlapp för en sån papperslösparning .Dom valparna blir värdelösa rent ekonomiskt så du vet .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

i myllan

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 08:34 »
Hon är absolut för gammal för att få sin första kull. Tänk om det blir komplikationer i samband med dräktighet/valpning pga av hennes ålder och att du kanske riskerar förlorar tiken. Bättre är att köpa en valp (registrerad givetvis)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #4 skrivet: 19 apr-11 kl 08:53 »
Hej
Som de andra redan påpekat så är din tik för gammal för att få en första kull.
Till skillnad från föregående skrivare så ser inte jag något hinder till att avla på en papperslös hund då jag själv är för blandisar :)
En hund med papper är långt ifrån en garanti att hunden är bra i psyke och kommer leva frisk i många år snarare tvärs om. Den sk seriösa hundvärden där bl a Skk är inblandad är så full av skit (ursäkta språket) så det skulle aldrig falla mig in att betal dyrt för en registrerad hund bara för att jag får en lunta papper med valpen.
En oreggad hund som är uppfödd i ett kärleksfullt hem utan krav på "fina bedömda" föräldrar o en pengavinst för uppfödaren är mer värt för mig.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Existens?

  • Gäst
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #5 skrivet: 19 apr-11 kl 09:23 »
Men hanhundsägaren lever väl i det blå??  En hane utan papper..3000 för hela kullen, inte en spänn mer skulle jag betala. Om det ens hade varit aktuellt.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #6 skrivet: 19 apr-11 kl 09:39 »
Praxis inom blandras-världen är att ta priset för en valp i språng. Tar du 5000 för en valp är det hanen ska ha.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #7 skrivet: 19 apr-11 kl 09:51 »
Vad gör du om du får 10 valpar? Hur hittar du bra hem till 10 blandsrasvalpar?

Är hundarna röntgade? Är kullsyskonen friska? Det kan finnas höftledsproblem, klåda mm bakåt som du inte har en aning om.

Bara för att din tik är så snäll och fin är det inte säkert att hennes valpar blir det.
Sen tycker jag inte att schäfer är enbart en familjehund utan en bruks/tjänstehund.

Det föds flera riktigt bra schäferkullar varje år efter friska, mentalt bra och mycket arbetsvilliga schäfrar. Som är rakryggade.
Stöd inte blandras aveln ännu mer!!

Sen är hon för gammal också nu. Skulle du förlåta dig själv om något hände med tiken?
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #8 skrivet: 19 apr-11 kl 09:58 »
Mixtra inget själv utan gå till Veterinär det första du gör,

Vet. kan omgående efter undersökning,
 tala om för dig om tiken är lämplig för avel.
Du har ett STORT ansvar som valuppfödare och med vad detta innebär.
Hoppas att du är en klok person som tänker dig för
 och tar till dig råd som är i all välmening både för tiken och dig.
Är det fel på ngn valp kan du bli ersättningskyldig i slutänden .
Tiken kanske behöver snittas
ja det finns mycket som kan hända som man kanske inte har tänkt sig.
Hedemorahöns

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #9 skrivet: 19 apr-11 kl 12:20 »
Jag tycker inte ens att man behöver gå in i diskussionen om huruvida tiken och hanen är reggade eller inte. Tiken är tyvärr för gammal. Fyra år är normalt gränsen för hur gammal en tik får vara när man tar första kullen på henne, och den gränsen är ju passerad med råge här.
Jag är ledsen saint, men du får ta chansen på en helt ny hund sen istället. Du skulle utsätta din fina tik för alldeles för mycket risker om du parade henne nu. Njut istället av dom år ni har kvar tillsammans (förhoppningsvis är det många år :) ) och sikta sen in dig på en ny hund när känslan är rätt.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

  • Gäst
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #10 skrivet: 19 apr-11 kl 12:32 »
Vet inte om reglerna har ändrats men vad ja vet så får man inte ta valpar på såna som är äldre än 7årej häller yngre än två år men ja kan ha fel  har inte koll på sånt längre och va som är ok eller inte det behåller ja för mig skälv

Staaf

  • Gäst
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #11 skrivet: 19 apr-11 kl 12:41 »
Vet inte om reglerna har ändrats men vad ja vet så får man inte ta valpar på såna som är äldre än 7årej häller yngre än två år men ja kan ha fel  har inte koll på sånt längre och va som är ok eller inte det behåller ja för mig skälv
Nä, du har rätt men 7 år gäller på tikar som fått valpar tidigare. På en tik som aldrig fått valpar förut är det 4 eller 5 år som gäller, minns inte vilket.

pålle

  • Gäst
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #12 skrivet: 19 apr-11 kl 12:50 »
Nä, du har rätt men 7 år gäller på tikar som fått valpar tidigare. På en tik som aldrig fått valpar förut är det 4 eller 5 år som gäller, minns inte vilket.
Ok fast de har aldrig hört talas om förstås .

Staaf

  • Gäst
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #13 skrivet: 19 apr-11 kl 13:31 »
Ok fast de har aldrig hört talas om förstås .
Det står i SKKs grundregler som finns att hitta på deras hemsida, vad som står i lagen vet jag inte :)

pålle

  • Gäst
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #14 skrivet: 19 apr-11 kl 13:36 »
Det står i SKKs grundregler som finns att hitta på deras hemsida, vad som står i lagen vet jag inte :)
Oki  :)

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #15 skrivet: 19 apr-11 kl 14:57 »
Tänkte bara att det kunde vara på sin plats att förklara VARFÖR tiken inte får vara för gammal för sin första kull. Annars blir det lätt mycket tyckande hit och dit och folk som skiter i "reglerna" eftersom de tror att det är någon siffra som bara har satts hur som helst. Vad jag har hört så stelnar höfterna på tiken med tiden, så en första kull bör tas när hon är ung. Då stelnar den inte för smalt i bäckenet. Om man inte tar en valpkull som ung utan istället väntar tills hon är gammal så blir hon stel och kan få en väldigt svår förlossning eftersom bäckenet inte kan vidgas som det ska, man riskerar både tiken och valparna. Dessutom kan det bli dyrt med veterinärvård, akut kejsarsnitt och rehabilitering. Jag skulle själv inte ta en första kull senare än att tiken är 3-4 år.

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #16 skrivet: 19 apr-11 kl 15:15 »
är ju samma sak på människor.. både graviditet och förlossningar brukar bnli besvärligare om man är en äldre förstföderska :-\
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #17 skrivet: 19 apr-11 kl 19:58 »
många svar, tack för de konstruktiva svaren, och allt annat om att stödja köksavel och liknande har jag hört fler gånger än ni kan ana. därför tog jag ingen kull när hon var tre, som jag hade velat. dumt av mig, och nu är det försent.

det är märkligt att man blir klassad som idiot och oansvarig om man vill avla på en hund utan papper. men det är klart, det är ju bara inom pappersaveln man får bra individer utan problem, mentalt och fysiskt. har du ett papper på din hund så är den bra, om den råkar käka upp grannens unge spelar ingen roll, för den har ett fint papper och den kostade massor med pengar.
ursäkat mig, men jag är så trött på att höra att min hund är skit, bara för att hon saknar papper!
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #18 skrivet: 19 apr-11 kl 20:18 »
ursäkat mig, men jag är så trött på att höra att min hund är skit, bara för att hon saknar papper!

Självklart är inte din hund skit bara för att hon inte har papper.  :-* Men hundavel är ju ett otroligt laddat ämne, och det verkar inte som att det går att göra rätt, hur man än försöker. Hur man än vänder sig har man rumpan bak!  ;D

Var glad över att du har en frisk och mentalt stabil hund och njut av henne så länge du kan. Själv har jag en vovve med papper, men det hjälpte ju inte direkt. Dampig som få och magproblem, plus stoooor cancerrisk inom rasen. Samtidigt har en del vänner blandraser som även dom är sjuka med diverse åkommor, så där blev det ju inte heller bra...
Som sagt, hur man än vänder sig har man rumpan bak. ;)

/Sara

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

  • Gäst
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #19 skrivet: 19 apr-11 kl 20:20 »
många svar, tack för de konstruktiva svaren, och allt annat om att stödja köksavel och liknande har jag hört fler gånger än ni kan ana. därför tog jag ingen kull när hon var tre, som jag hade velat. dumt av mig, och nu är det försent.

det är märkligt att man blir klassad som idiot och oansvarig om man vill avla på en hund utan papper. men det är klart, det är ju bara inom pappersaveln man får bra individer utan problem, mentalt och fysiskt. har du ett papper på din hund så är den bra, om den råkar käka upp grannens unge spelar ingen roll, för den har ett fint papper och den kostade massor med pengar.
ursäkat mig, men jag är så trött på att höra att min hund är skit, bara för att hon saknar papper!
Inget fel på din hund och ingen hund blir bättre bara för den har ett papper  ja fick inte tävla på högre nivå en gång i tiden för ja hade en bladis som slog det mesta den hund var det ja som var begränsningen vill bara du ska veta att så tycker dom om många skit i folk se till vilken fin hund du har i stället 

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #20 skrivet: 19 apr-11 kl 21:19 »
det är märkligt att man blir klassad som idiot och oansvarig om man vill avla på en hund utan papper. men det är klart, det är ju bara inom pappersaveln man får bra individer utan problem, mentalt och fysiskt. har du ett papper på din hund så är den bra, om den råkar käka upp grannens unge spelar ingen roll, för den har ett fint papper och den kostade massor med pengar.
ursäkat mig, men jag är så trött på att höra att min hund är skit, bara för att hon saknar papper!

Att jag tog upp hundar med och utan papper handlar inte om hundens värde, det handlar om att om att man inte är ensam om att avla fram hundar och att det finns en begränsad marknad. Alla hundar, oavsett ursprung och ras behöver bra hem och det är inte alltid lika lätt att hitta....åtminstone inte hem där hunden får vara kvar, även om den kanske inte utvecklas precis så som ägaren hade förväntat sig.

Jag antar dock att om du önskat en diskussion ang. "blandras kontra renras" så hade du valt en annan rubrik, så varför försöka vinkla det dithän?
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #21 skrivet: 19 apr-11 kl 21:44 »
jag är faktiskt väl medveten om att det inte är superenkelt att hitta bra hem till hundar. också en anledning till att jag har velat hit och dit om haley.  och nej jag ville inte alls starta ännu en tråd om papper och papperlösa (blandras) hundar. det finns det gott om innan.
jag bara menade att det kändes lite jobbigt att ännu en gång bli idiotförklarad för att jag ville ha en valp efter min hund. eftersom jag har velat hit och dit så pass länge att hunden är förgammal, så har jag givetvis vägt för och nackdelar mååånga gånger. och är således medveten om dom.
hem till valparna var mitt minsta bekymmer, då jag hade många hundraprocentiga köpare och några sugna. men som sagt, det spelar ingen roll, för det blir inga valpar.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

hejhopp

  • Inlägg: 76
    • Skåne
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #22 skrivet: 26 apr-11 kl 15:16 »
Vilken bedömning fick din tik och hanen på höft- och armbågsröntgen  ???
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #23 skrivet: 08 jun-11 kl 19:30 »
Hejsan!
Jag förstår den situation du sitter i, det är inte lätt när man har en fin hund som man gärna vill ha något efter, men som egentligen kanske inte lever upp till de krav man bör ställa som uppfödare. Oavsett om din hund har papper eller inte har du som uppfödare ett ansvar mot dina valpköpare att göra ditt bästa att leverera friska och sunda valpar och detta är du säkert insatt i. Det är inte roligt den dagen man inser att ens eget slarv orsakat andra människor och hundar lidande. Mitt främsta tips till dig som kanske blivande uppfödare är att lägga stor vikt vid att se till att du avlar på friska individer, med papper eller utan. Det innebär att du måste veta hur det ser ut med syskon och föräldrar minst 3 generationer tillbaka i tiden och då främst på de sjukdomar som gäller inom din ras eller de raser du blandar. För schäfer gäller främst höftdysplasi som är vanligt inom rasen och även att röntga armbågar. Säg att du vill avla på nästa hund du skaffar och vi säger att det är en schäfer. Då får du räkna med att höft- och armbågsröntga hunden vid 1,5 års ålder och det kostar ca 1400-2000 kr beroende på klinik. Du bör även se till att hunden är frå från exsem och mag problem som också är vanliga. Det är alltså först vid ca 1,5 års ålder och gärna något halvår år till som du ens vet om hunden är lämplig till avel. Tyvärr räcker inte ett bra psyke som garant för att valparna blir bra, det har jag själv sur erfarenhet ifrån. Du bör även Mentalhundtesta din hund och det kan vara svårt att få till utan kontakter. Detta är grundreglerna för att du tex skall få regga valparna i SKK och dessa kan vara bra att ha som mall även om man ingte planerar att regga valparna. Väljer man att avla regestrerat har man en lång kvar innan man kan avla, iallafall om man vill kunna sälja valparna till bra hem till ett hyggligt pris. Du bör meritera din hund för att inte bli en i mängden av uppfödare som inte kan lämna några indikationer på hur valparna kommer att bli. Det kräver mycket tid från dig och du bör tävla. Schäfer är en svår ras att sticka ut inom.
För att ta en annan ras, t ex samojed så krävs ca 3-10 utställningar samt ett till ett par dragprov för att visa valpköparna att detta blir bra valpar, om du inte redan har ett namn och bra rykte. Det kostar ca 400 kr för varjue meriteringstillfälle, så vid avlesbar ålder har du säkert lagt en 2000-4000 kr bara för att att visa din tik är bra. Samojed skall även ögonlysas för ca 500 kr. Sen kostar parningen ca 3000-4000 kr och man väljer självklart en så bra hane som möjligt. Sen kosttar det ungefär 1500 kr per valp som når 3 veeckors ålder. När valparna växer äter de en hel del och det kostar ca 500 kr att vaccinera och besktiga varje valp vilken man måste göra även som oreggad uppfödare. 10 st valpar skoatr däför 5000 kr bara i veterinärkostnader vid ca 8 veckors ålder. Sen krävs avmaskningsmedel och en riktigt bra förs'krning. Jag räknar på att behöva ha ca 10 000-20 000 kr på kontot dagen då parningen sker för att vara säker. Man brukar räkna att en valp går i kostand till uppfödaren. Jag kan sen sälja valparna för 11 000 kr, det kan man glömma vid blnadrasvale, och hoppas därmed att någrea valkpar skall betla för själv kosdtanden att ta kullen. Ett par valpar kommer att gå till nästa års försäkringar och hundmat och de valpar jag kan sälja utöver de ca 4-5 valparna som bara kommer att gå till kostander kan jag lägga på hundgårdar, köpa nya hundar, prylar och sparade pengar till sjukräkningar. Som regetserard uppfödare kan du ta ut ett skäligt pris för valparna, att sälja bblandrasvalpar på ett seriöst sätt är alltså ett sätt att sätta sig själv i skuld. Enda sätter att få någon form av omsättning på blnadraser är antingen att man skiter i alla utgifter, alltså fixar billig hane utan några krav på friskhet och mentalitet ochg att man skiter i avmaskningsmnedel och besiktning samt vaccinering och ger valparna skitmnat. Tyvärr finns det uppfödare som gör så och dessa svärtar ner hela blandrasvalen.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #24 skrivet: 08 jun-11 kl 19:52 »
din hund e för gammal.. tyvärr.. du har nog väntat för länge.. dumt att riskera din älsklings hälsa.. det är jobbit att få valpar..
sen ska du inte lyssna så mycke på gnällisarna.. bara hane och hona inte är släkt.. bra lynne och sen förstå att det är svårt för stora hundar att få nya hem. 
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Partax

  • Inlägg: 29
    • Västergötland
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #25 skrivet: 15 jun-11 kl 11:08 »
Håller med, vi andra kan tycka vad vi vill om blandras avel, men som uppfödare av rashund måste jag följa regler, på schäfer gäller ju både ad samt hd och reglerna kring ålder handlar om djurskydd!!!!! Det borde blandis eller något liknande oxå ha regler om. 5år så får ej de debutera som mor. 7 år måste ha vet utlåtande, men då MÅSTE tiken sedan innan haft valpar. Jag blir nervös bara tiken närmar sig 4 år.... men det är bara jag som nojjar... har suttit med egna tikar och andras där det är fruktansvärt när en tik vrålar av smärta..... blodet isar..... Jag vill göra allt i min makt för att valpningen skall bli bra för tiken!!! Och ur etiskt perspektiv borde det vara rent olagligt att ta valpar på tik över 5 år 1 a gången (:)

Kista

  • Gäst
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #26 skrivet: 15 jun-11 kl 11:55 »
Äh, strunta i alla bitterfi**or som bara ska klaga helatiden på folk med blandraser eller hundar utan papper.
men din hund är helt klart förgammal! :/

Köp en ny schäfer och leta fram en fin hane, helst av annan ras, och utan papper. För att reta alla "pappersfreaks"...

nunnunn

  • Inlägg: 68
    • Bohuslän
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #27 skrivet: 15 jun-11 kl 12:43 »
Vilken bedömning fick din tik och hanen på höft- och armbågsröntgen  ???

Man får väl förmoda att det rör sig om A- eller B-höfter och 0 (ua) armbågar, men avel verkar ju inte längre vara aktuellt, så det spelar ju ingen roll?
Man måste skynda sig medan man har lust

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #28 skrivet: 17 jul-11 kl 00:18 »
Äh, strunta i alla bitterfi**or som bara ska klaga helatiden på folk med blandraser eller hundar utan papper.
men din hund är helt klart förgammal! :/

Köp en ny schäfer och leta fram en fin hane, helst av annan ras, och utan papper. För att reta alla "pappersfreaks"...
Du - gå in på blocket och läs alla annonser där unghundar av större raser säljs/bortskänkes - bitterfittorna kanske vill förhindra att ännu fler hundar hamnar i hem som inte klarar av dom. Blandrashundar säljs oftare (nej inte alltid) till hem som egentligen inte har erfarenhet att ta hand om dessa djur - och så slutar det med en blocketannons.
Jag skiter fullständigt i om hundar är blandras eller ej - men stora raser bör vara röntgade och avlade med någon form av plan för hur valparna ska få ägare som vet vad dom köper.
//Luff

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #29 skrivet: 11 sep-11 kl 22:29 »
Ja Du skrev att hon är 7 år. Vet att andra har skrivit, men här är en kille som vet hur det är med uppfödninf. Kan säga att dom flesta av mina vänner är hunduppfödare, hästuppfödare, kattuppfödare m.m.

Enligt Svenska Kennel Klubbens rekommendationer ska man inte ta valpar på någon yngre än 2 år & absolut inte ta en första kull på en hund över 4 år då bäckenent har stelnat & chansen att hunden kommer att få komplicationer vid en graviditet är i stort sett 95 %.

Är mycket påläst just inom hunduppfödning & då spelar det ingen roll om det är renrasigt eller blandras, en sådan gammal hund ska absolut inte ha en valpkull för tikens bästa, kan sluta med henne & valparnas död.

Tycker att en ny hund är en bättre ide om man vill syssla med avel även om jag är emot en viss del blandrasavel om det inte gynnar hundarnas syfte om vad man ska ha dom till?!
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #30 skrivet: 11 sep-11 kl 22:57 »
Enligt Svenska Kennel Klubbens rekommendationer ska man inte ta valpar på någon yngre än 2 år & absolut inte ta en första kull på en hund över 4 år då bäckenent har stelnat & chansen att hunden kommer att få komplicationer vid en graviditet är i stort sett 95 %.

Var hittar du dessa rekommendationer hos SKK?

I grundreglerna finns följande som berör avelstikars ålder:

3:3 att inte i avel använda hanhund/tik förrän
vid den ålder då hunden uppvisar en vuxen
individs fysiska mognad och beteende.

att inte para en tik vid för hög ålder. Här
bör rasspecifika hänsyn tas.

3:5 att alltid veterinärbesiktiga tik över 7 år före
parning och bifoga intyget till registreringsansökan.
Av intyget ska framgå att tiken är
i sådan kondition att hon utan risk för sin
hälsa kan få en valpkull. Tik över 7 år får
inte användas i avel om den inte tidigare
haft en valpkull.


Varifrån kommer statistiken som säger att 95% av förstföderskor över 4 år får komplikationer?

I bland andra min ras, whippet, är det inte alls ovanligt att tikar får sin första kull när de är 4-5 år. 
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #31 skrivet: 11 sep-11 kl 23:38 »
Var hittar du dessa rekommendationer hos SKK?

I grundreglerna finns följande som berör avelstikars ålder:

3:3 att inte i avel använda hanhund/tik förrän
vid den ålder då hunden uppvisar en vuxen
individs fysiska mognad och beteende.

att inte para en tik vid för hög ålder. Här
bör rasspecifika hänsyn tas.

3:5 att alltid veterinärbesiktiga tik över 7 år före
parning och bifoga intyget till registreringsansökan.
Av intyget ska framgå att tiken är
i sådan kondition att hon utan risk för sin
hälsa kan få en valpkull. Tik över 7 år får
inte användas i avel om den inte tidigare
haft en valpkull.


Varifrån kommer statistiken som säger att 95% av förstföderskor över 4 år får komplikationer?

I bland andra min ras, whippet, är det inte alls ovanligt att tikar får sin första kull när de är 4-5 år.

Ja det är en rekommendation att inte ta en valpkull innan 2 års ålder. Vilket jag tycker är bra för ingen hund är vuxen för vid 2-3 år ålder ibland ännu senare. Mina äldsta som är snart 6 år hon hade inte blivit vuxen i sitt psyke sedan hon var 5 år.

Jag minns inte exakt vart jag hade läst detta om att det är så stor risk med äldre tikar som förstföderskor. Vad jag vet så har vinthundar mycket extremt lite problem över huvudtaget. Det finns olika undantag på olika raser, men tänk på att en Whippet blir betydligt många fler år än en Schäfer med & har en helt annan typ av höft som är mer elastisk än en schäfers.

Här står jag fast i mina ord för har flera vänner som är uppfödare av många olika typer av hundar från Whippet, Afghan, Italiensk Vinthund, Chinese Crested, Pudel av olika storlek, Siberian husky, Grand Danios m.m. Jag vet vad som rekommenderas & vad som inte är lämpligt då jag själv eventuellt vill bli uppfödare en dag & har läst en massa naturvetenskapliga kurser inom just hunddjur.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #32 skrivet: 12 sep-11 kl 09:48 »
Ja det är en rekommendation att inte ta en valpkull innan 2 års ålder. Vilket jag tycker är bra för ingen hund är vuxen för vid 2-3 år ålder ibland ännu senare. Mina äldsta som är snart 6 år hon hade inte blivit vuxen i sitt psyke sedan hon var 5 år.

Jag minns inte exakt vart jag hade läst detta om att det är så stor risk med äldre tikar som förstföderskor. Vad jag vet så har vinthundar mycket extremt lite problem över huvudtaget. Det finns olika undantag på olika raser, men tänk på att en Whippet blir betydligt många fler år än en Schäfer med & har en helt annan typ av höft som är mer elastisk än en schäfers.

Här står jag fast i mina ord för har flera vänner som är uppfödare av många olika typer av hundar från Whippet, Afghan, Italiensk Vinthund, Chinese Crested, Pudel av olika storlek, Siberian husky, Grand Danios m.m. Jag vet vad som rekommenderas & vad som inte är lämpligt då jag själv eventuellt vill bli uppfödare en dag & har läst en massa naturvetenskapliga kurser inom just hunddjur.

Att du står fast vid ditt ord är ju en sak och att hävda att dina åsikter är SKKs rekommendationer en annan...

En snabb koll på SKKs Avelsdata visar att hos schäfer, som du tog som exempel, är det inte heller ovanligt mer förstföderskor över 4 år.  2010 var 40 av 159 (25%) tikar som fick sin första kull mellan 4 och 6 år gamla. 2009 var siffran 60 av 176 (34%).

Tittar man på jämthund var 67 av 147 (46%) förstföderskor över 4 år 2010. 2009 var det 75 av 125 (60%).

Afghanhundens siffror ser ut så här: 2010 var 5 av 9 (55%) över 4 år. 2009 2 av 8 (25%).

Att det inom i princip alla raser utom dvärghundarna är vanligt förekommande att tikar får sin första kull vid 4 år eller senare är ett faktum!

På vilket sätt skiljer sig schäferns höfter från whippetens avseende elasticiteten?! Var är whippetens höft mer elastisk och hur påverkar detta dräktighet och valpning?

Att hundar med stora huvuden och smala bäcken, såsom många dvärghundar, bör paras innan de är helt färdigväxta i kroppen, dvs innan fogarna i bäckenet helt växt samman, visste jag, men det här med höfterna var nyheter för mig!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #33 skrivet: 13 sep-11 kl 13:27 »
Att du står fast vid ditt ord är ju en sak och att hävda att dina åsikter är SKKs rekommendationer en annan...

En snabb koll på SKKs Avelsdata visar att hos schäfer, som du tog som exempel, är det inte heller ovanligt mer förstföderskor över 4 år.  2010 var 40 av 159 (25%) tikar som fick sin första kull mellan 4 och 6 år gamla. 2009 var siffran 60 av 176 (34%).

Tittar man på jämthund var 67 av 147 (46%) förstföderskor över 4 år 2010. 2009 var det 75 av 125 (60%).

Afghanhundens siffror ser ut så här: 2010 var 5 av 9 (55%) över 4 år. 2009 2 av 8 (25%).

Att det inom i princip alla raser utom dvärghundarna är vanligt förekommande att tikar får sin första kull vid 4 år eller senare är ett faktum!

På vilket sätt skiljer sig schäferns höfter från whippetens avseende elasticiteten?! Var är whippetens höft mer elastisk och hur påverkar detta dräktighet och valpning?

Att hundar med stora huvuden och smala bäcken, såsom många dvärghundar, bör paras innan de är helt färdigväxta i kroppen, dvs innan fogarna i bäckenet helt växt samman, visste jag, men det här med höfterna var nyheter för mig!

När jag tänker efter så det där du skrev att ta det vid 4 års ålder har jag nu läst någonstans, men absolut inte efter 6 års ålder som förstföderska. Ja men sedan säger Du procenten & som du ser att av 100 % så är den ganska liten. Fruktbarheten på tiken sjunker ju även ju äldre tiken blir.

Ja större hundar brukar i allmänhet få valpar senare i livet än 2 år, där brukar man vänta till 3- 4 år, men inte så sent som 6 år, för det kan vara farligt både för hunden & valparna.

Whippeten har en mer elastisk ryggrad & höft pga att dom är tävlingshundar avlade för löpning, det är inte schäfer som exempelutan är en mer vakt & vallhund, mest vakthund.  Om man kollar på hur olika hundar är i skelettet så ser man distinkta skillnader på deras uppbyggnad på tex. Whippet & Schäfers kroppsben. Bäcken & höftpartiet är väldigt olika på dessa hundar.

Ja småhundar ska man helst avla påtidigare men även här inte tidigare än 2 år, men inte heller för sent pga eventuella komplicationer.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #34 skrivet: 13 sep-11 kl 13:52 »
Whippeten har en mer elastisk ryggrad & höft pga att dom är tävlingshundar avlade för löpning, det är inte schäfer som exempelutan är en mer vakt & vallhund, mest vakthund.  Om man kollar på hur olika hundar är i skelettet så ser man distinkta skillnader på deras uppbyggnad på tex. Whippet & Schäfers kroppsben. Bäcken & höftpartiet är väldigt olika på dessa hundar.

Jo, att whippetens ryggrad är väldigt böjlig på grund av deras bakgrund/arbetsområde är ju ett faktum som jag är medveten om. Hur ryggradens utformning påverkar dräktighet och valpning begriper jag dock inte.

Du skrev redan i ditt förra inlägg att att höfterna (jag antar att du menar bäckenet) är olika på olika hundar och jag undrade då vad det är för olikheter du menar och hur dessa inverkar på en tiks förmåga att bära och föda valpar.

Jag blev inte mycket klokare av ditt senaste inlägg, eftersom du konstaterade varför whippetens och schäferns ryggrad ser olika dan ut och åter igen slog fast att bäcken och höft skiljer sig mellan dessa två exempelraser. På vilket sätt och höft/bäcken är olika och hur det påverkar avelstiken har du såvitt jag kan se inte klargjort.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #35 skrivet: 13 sep-11 kl 14:09 »
Låter i mina öron som ett rent idiotprojekt................att avla på ett par papperslösa hundar. Och vid den åldern, tillåtet eller inte. Finns bra hundar där förfäderna är registrerade/ röntgade och dokumenterat felfria. Marknaden har ett överskott så det finns ganska väldokumenterade bra hundar att få för 5-6 000.
Observera att vad man ser i annonser är vad säljaren vill ha, INTE vad han får.
Att föda upp en kull på t.ex. 6 valpar är inte billigt heller, de blir inte värda den kostnaden och nästan omöjliga att bli av med.

Mitt tips är att bli fodervärd åt Försvaret. Bara 20-30% av deras hundar klarar L-testet och som fodervärd har du första tjing att få en (oftast) riktigt bra hund till ett OK pris. Vi "släppte" vår eftersom hon kom in för tidigt i våra liv. Vi har ju Zassy som bör hålla i många år till.
Svarta schäfrar, hela kullen röntgade felfria.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: skarpa valpfunderingar...
« Svar #36 skrivet: 13 sep-11 kl 14:16 »
Jo, att whippetens ryggrad är väldigt böjlig på grund av deras bakgrund/arbetsområde är ju ett faktum som jag är medveten om. Hur ryggradens utformning påverkar dräktighet och valpning begriper jag dock inte.

Du skrev redan i ditt förra inlägg att att höfterna (jag antar att du menar bäckenet) är olika på olika hundar och jag undrade då vad det är för olikheter du menar och hur dessa inverkar på en tiks förmåga att bära och föda valpar.

Jag blev inte mycket klokare av ditt senaste inlägg, eftersom du konstaterade varför whippetens och schäferns ryggrad ser olika dan ut och åter igen slog fast att bäcken och höft skiljer sig mellan dessa två exempelraser. På vilket sätt och höft/bäcken är olika och hur det påverkar avelstiken har du såvitt jag kan se inte klargjort.

Nej, men det som påverkar är hundens typ att föda fram valpar. Visa hundraser har helt enkelt det lättare att föda fram valpar än andra raser & detta är pga deras kroppsbyggnad & en vinthunds bäcken är mer lämpad för födsel än en schäfers. Allt beror på hur bäckenet är konstruerat & hur hunden är konstruerad i sin kroppsbyggnad. Jag tror inte på att det är lämpligt att avla på en så stor hund i den åldern. Schäfrar blir ju sällan speciellt gamla i dagens tid då dom är extremt sönderavlade & detta påverkar kropp & hälsa.

Jag tänkte mest på hennes hunds bästa, inte något annat.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Hardis, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser