Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chabo  (läst 570 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Chabo
« skrivet: 10 feb-10 kl 21:24 »
Det är inte hämskare än chabo!! Chabona är ju framavlade att ha så små ben som möjligt...så de knappt kan gå..............................................dessa är ju bara fjäderlösa  :P  de lider ju knappast förutom att de inte klarar av att para varandra :-\

Jag är tyvärr inte benägen att hålla med dig om att Chabon lider av sina korta ben. Jag har haft Chabo och det var pigga och friska fåglar. Just det kortbenta är faktiskt en mutation som dyker upp då och då. En lantras från ett av våra grannländer har faktiskt precis samma kortbenthet och det är en mycket vital och robust höna precis som de flesta lantraser. Läs mer om Luttehöns här:
http://www.danskelandhoens.dk/luttehoens.htm

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Chabo
« Svar #1 skrivet: 10 feb-10 kl 21:26 »
Har de inte tänkt på att fjäderdräkten skyddar mot t.ex. sol och annat?  :-\ Detta skydd försvinner ju då... Fast de kanske inte får vistas ute i solen så mycket ändå. >.<

Kan inte eller hålla med om det där med Chabon föresten. De pinnar på som bara den med sina små ben, sprätter och är som vilken höna som helst, härdiga och friska är de också har jag märkt som ett litet plus i kanten och visar inga tecken alls till att lida.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Chabo
« Svar #2 skrivet: 11 feb-10 kl 08:35 »
Jag menade de som finns på bilder.....................som depå din sida sandra....den svarta tuppen....jag tror nte riktigt den har jättelätt att gå.!....haha............jag har själv chabo och de pinnar på men de kan även snubbla lätt om de försöker springa iväg + att det med att de inte lika lätt kommer ut ur äggen......den där dödliga factorn eller vad det kallas  :-\  ...............................................................................................OJ jag tänkte inte på att fjädrarna har ju skydd mot solen och sjukdommar och sånt! :-[ :-X
Genen som ger kortbenheten på Chabo kallas "the Creeper gene" och betäcknas Cp. De embryo som blir homozygota (Cp/Cp) dör  oftast redan dag 3-5 under ruvningen, om du lyser äggen efter en vecka så sorterar du bort dem redan då. Ibland händer det att ett homozygot embryo klarar sig längre och men då är det kraftigt underutvecklat och dör som regel innan dag 18. Homosygota creepers kommer aldrig så långt att dom försöker ta sig ur ägget. Så har du problem med att chabokycklingar har svårt att kläcka så har det någon annan orsak än creeper genen. Tänk på att 25% av kycklingar efter två kortbenta föräldrar helt saknar creeper genen och därför kläcker och är precis som vilken annan kyckling som helst. :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Chabo
« Svar #3 skrivet: 11 feb-10 kl 09:33 »
Jag menade de som finns på bilder.....................som depå din sida sandra....den svarta tuppen....jag tror nte riktigt den har jättelätt att gå.!....haha............jag har själv chabo och de pinnar på men de kan även snubbla lätt om de försöker springa iväg + att det med att de inte lika lätt kommer ut ur äggen......den där dödliga factorn eller vad det kallas  :-\  ...............................................................................................OJ jag tänkte inte på att fjädrarna har ju skydd mot solen och sjukdommar och sånt! :-[ :-X


Njura, eftersom du inte äger någon sådan Chabo själv utan endast chabso med längre ben så kan inte du anta hur de kortbenta mår. Denna tupp rör sig och mår bra finfint precis som en annan tupp. Han snubblar aldrig eller något. Han springer omkring (FORT kan han springa också när han vill det, som t.ex. när han skaschasa andra tuppar ::) ), sprätter, betäcker hönorna, galer, han lider kort sagt INTE av sina korta ben. Då är hundrasen tax precis likadan isf. Båda raserna inom arten är "taxbenta". Och de taxar jag träffat på hitills (har hundpensionat så rätt många taxar handlar det om) är precis som vilken hund som helst med sina korta små ben. 

Bild på honom i somras när han var liten ute i det gröna... Han skuttade och lekte och sprang som en galning med de andra långbenta "syskonen" som bestod av brahmor! Och han sprang nästan LIKA snabbt som dem. Jäklar vad benen gick. :O Söt som f*n! ;D

« Senast ändrad: 11 feb-10 kl 09:40 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Chabo
« Svar #4 skrivet: 11 feb-10 kl 16:10 »
Haha...jag ska nog vara tyst nu hihi.... :-[  jag ville bara verka smart! haha..........kände verkligen för att skydda saker dessa dagar (stå på deras sida) haha................likadant med den hemdska djuraffären >:D  hihi........................................bara för att.............Linkoso......: Jag äger faktiskt 5 st av 8 chabo som är kortbenta  ;D       Men som sagt.........jag ska vara tyst när jag inte vet hihi...... ;D

// Njura ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Chabo
« Svar #5 skrivet: 11 feb-10 kl 16:28 »
Med enkel okulärbesiktning, under en dag, ser man att chabo mår aldeles utmärkt och har inga problem med sina ben. Dvärgstridshöns, som då skulle kunna vara motsatsen, klarar sitt liv även de.

Taxen som hane (och korta ben) kan ha problem i trappan, men chabotuppen är lite annorlunda utrustad, och kan om problem uppstår flyga.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: Chabo
« Svar #6 skrivet: 11 feb-10 kl 19:09 »
Chabo är jag inte alls bekymrad över, deras något korta ben verkar inte bekomma dem de minsta  ::)  :-[  Däremot för Broilers... Det är fruktansvärt vad människor kan ta sig till  :-\  :'(
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Chabo
« Svar #7 skrivet: 11 feb-10 kl 19:47 »
Haha...jag ska nog vara tyst nu hihi.... :-[  jag ville bara verka smart! haha..........kände verkligen för att skydda saker dessa dagar (stå på deras sida) haha................likadant med den hemdska djuraffären >:D  hihi........................................bara för att.............Linkoso......: Jag äger faktiskt 5 st av 8 chabo som är kortbenta  ;D       Men som sagt.........jag ska vara tyst när jag inte vet hihi...... ;D

// Njura ;D

Hihi. ;D ;D ;D Men den där pärlgrå tuppen som jag tyckte hade långa ben, han tyckte ju du hade korta ben så man undrar ju lite HUR korta ben din har, om de är lika som Emils höns och tupp (så gott som ett par fötter nästan  ::)).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Chabo
« Svar #8 skrivet: 11 feb-10 kl 19:55 »
Hihi. ;D ;D ;D Men den där pärlgrå tuppen som jag tyckte hade långa ben, han tyckte ju du hade korta ben så man undrar ju lite HUR korta ben din har, om de är lika som Emils höns och tupp (så gott som ett par fötter nästan  ::)).
just den pärlgrå samt en vit har långa ben..........................men min vita lilla höna släper ju nästa hela kroppen i marken---- ;D 

Med den svarta tuppen menade jag den bilden på den helsvarta tuppen på dina raser-----chabo  ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Chabo
« Svar #9 skrivet: 11 feb-10 kl 20:00 »
Ja, det är Chabo på bilden ovan i gräset. ;D Det är samma tupp, fast han var ung där. ;D
Här har du en till bild på raringen som för övrigt kommer med Emil och hälsar på i helgen (Emil törs inte lämna honom hemma när han åker bort, så rädd är vi om denna lilla tupp!! >.< :-[)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Chabo
« Svar #10 skrivet: 11 feb-10 kl 20:03 »
Ja, det är Chabo på bilden ovan i gräset. ;D Det är samma tupp, fast han var ung där. ;D
Här har du en till bild på raringen som för övrigt kommer med Emil och hälsar på i helgen (Emil törs inte lämna honom hemma när han åker bort, så rädd är vi om denna lilla tupp!! >.< :-[)



Jag menar den svarta tuppen som inte är din------------den som liger ner med ett ben fram och ett bak!
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser