Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt som tar med sig möss in  (läst 33252 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #20 skrivet: 15 jun-17 kl 01:40 »
Det här är tydligen en väldigt gammal tråd och jag ser att jag har skrivit om gamla goa Såfin 2010! Hon dog 2013, 19 år gammal. Eftersom jag är borta o jobbar i Norge till o från så kunde jag inte skaffa kattunge. Hittade Vessla, en ljuvlig mjuk och yvig röd-rödbelgie hona på ett katthem. Tyvärr så tar hon inte jakt på allvar. Hon kniper en mus då o då för att den är en jättekul leksak och förut så tog hon med sig dom in och ibland lyckades den gömma sig. Då satt hon på lur ett tag men oftast somnade hon och musen slapp undan... På så vis fick jag fler möss i huset än innan jag skaffade henne! Året därpå så började jag leta efter en riktig råttjägare och fick tag på Spezzi, oäkta Norsk skogkatt. Hon gör det bra, tar i stort sett bara med sig sitt byte in om det är något som hon är extra stolt och glad åt - stora mullsorkar är tydligen en sådan delikatess! Fast om hon har ungar så måste ju dom ha mat... Precis som Såfin så tar hon inte många fåglar. (Vessla tar aldrig den minsta pippi!) Jag tror att inte bara jaktlust är medfött utan även lusten att jaga fåglar.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Katt som tar med sig möss in
« Svar #21 skrivet: 25 jun-17 kl 11:01 »
... katten har tagit in mängder av levande o döda näbbmöss genom kattluckan som hon tyckte skulle släppas i min säng.
Det är nog en vängåva!  Det finns en gammal tråd någonstans på det här forumet som heter "Vad får ni för mat?" om katter m fl som hjälper till i hushållet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser