Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mat till digivande get  (läst 1071 gånger)

cilla 75

  • Inlägg: 26
mat till digivande get
« skrivet: 19 maj-08 kl 12:28 »
Hej!
Undrar lite över hur mycket mer mat en digivande get behöver? Även om dom behöver något annat tillskott.
Har fri tillgång på grovfoder,gräs,sly och mineraler. Under våren har dom faktiskt fått Kraft(hästmat)  :-[ har jag gjort alldeles tokigt?
Det började med att dom alltid försökte sno hästarnas mat...dom gillar det skarpt. Sen tänkte jag att,ja det kan väl inte vara helt fel...
Hörde även att ökade kraftfodergivor kan leda till mjölkstockning,stämmer det?
Dom får ju en rätt varierad kost,fukt,grönt,pasta mm då och då utöver det vanliga.
Har på mina andra djur alltid mer kört "ögonmått" på hullet,men har aldrig haft den stora äran att ha getbarn hemma.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: mat till digivande get
« Svar #1 skrivet: 20 maj-08 kl 08:46 »
Ögon och handmått gäller även för getterna känner jag. Mina får havre uppåt 1,5 kilo när dom mjölkas och lite extra kalk. Men det varierar hemskt mkt. från sort och individ.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser