Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tunnor för regnvatten - vattenutkastare - tips efterfrågas  (läst 2201 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Vi i flera hus med ca  10-30 tal stuprännor behöver utvärdera vettig lösning för att samla regnvatten till bevattning av växter samtidigt som vi pga av fukt i husgrunden måste avleda regnvattnet från stuprören längre ut från husgrunderna.  Mest är det fritidsboende, vilket innebär att vi inte har möjlighet att själva ändra förutsättningarna när vi inte är där.   

 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tunnor för regnvatten - vattenutkastare - tips efterfrågas
« Svar #1 skrivet: 13 jul-16 kl 08:26 »
Problemet med tunnor är ju att de fort blir fulla om det regnar mycket, speciellt om man inte heller är där. Beroende på vad det är som skall bevattnas, så kan man ju gräva en brunn (kostar inte så mycket), om man behöver vatten för bevattning, så kan man bara leda bort regnvattnet i stället.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Tunnor för regnvatten - vattenutkastare - tips efterfrågas
« Svar #2 skrivet: 13 jul-16 kl 09:52 »
Om man ställer en tunna under stupröret och borrar ett tvåtums hål en decimeter från toppen så kan man med 2 st 90 graders krökar och några meter 2" avloppsrör leda bort överskottsvattnet från husgrunden. 

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Tunnor för regnvatten - vattenutkastare - tips efterfrågas
« Svar #3 skrivet: 08 aug-16 kl 10:45 »
Så här långt blev det en simpel plastnippel inköpt på Bauhaus gjord för just vattentunnor.  Håltagning för nippeln högt upp vid tunnan och så en 4-metersvattenslang ut till gräsmattan. Det funkar bra utom  vid spöregn då det forsar över tunnkanten.  Bauhaus hade ett bra sortiment även på slangar.

När det är flera hus med många "tyckare" som i vårt fall kan det vara bra att se hur det funkar. Hur många vill tex ha regnvatten till bevattning? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tunnor för regnvatten - vattenutkastare - tips efterfrågas
« Svar #4 skrivet: 08 aug-16 kl 12:01 »
Det finns många bra lösningar på problemet att leda bort vatten från den omedelbara närheten av ett hus.
Och en lösning som fungerar sisådär är bättre än ingen lösning alls.
Ett system som jag sett är att leda vattnet till en stor tank. Då pratar jag massvis av kubiker och använda detta vatten till bevattning och att skölja ut fekalierna i vattenklosetten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Assint

  • Inlägg: 26
    • Övriga världen
SV: Tunnor för regnvatten - vattenutkastare - tips efterfrågas
« Svar #5 skrivet: 09 aug-16 kl 10:05 »
Utkastare på stupröret?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser