Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotpedal till kökskranen?  (läst 3087 gånger)

Holgo

  • Inlägg: 13
    • Skåne
Fotpedal till kökskranen?
« skrivet: 08 jul-16 kl 09:43 »
Jag söker någon slags fotpedal som kan öppna och stänga flödet i en kran, finns det? Det lär ju spara en hel del vatten när man står och ska skölja av tallrikar eller dylikt om kranen stängs av så fort man släpper upp foten.

Är det någon som vet om det finns? Helst en mekanisk variant, men elektroniskt går också.
Förmågan att idag tänka annorlunda ifrån igår, det skiljer den vise ifrån den envise.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-16 kl 09:45 »
Det lär ju finnas för tandläkaren har det :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #2 skrivet: 08 jul-16 kl 10:40 »
Det finns ju vattenkranar som styrs av rörelsecensor, används ju t ex på allmänna toaletter.

Sök efter: Hands-Free water tap

eller om du specifikt vill ha fotkontrollerad:

foot controlled  water tap

https://www.youtube.com/watch?v=Fn0-GpW-Ufw

Rob från Rotterdam

  • Inlägg: 10
  • pensionär
    • -
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #3 skrivet: 08 jul-16 kl 22:36 »
Hej!
Den finns. Jag är Holländare och jag hittade en kran med knä-, och en kran med fotpedal på www.lineum.eu
Sidan E22 (kniebediening 'Linum' och voetbediening 'Encore')
http://www.linum.eu/files/cms1/2014%20catalogi/CC%20-%20VL/Kranen-knie-%20&%20voetbedieningen_CC2014VL.pdf
Mvh. Rob
holländare som semestrar gärna i Sverige.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #4 skrivet: 09 jul-16 kl 07:51 »
Det är ju inget problem att styra kallvattnet med en fotpedal, men hur reglerar man värmen?

Holgo

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #5 skrivet: 09 jul-16 kl 17:46 »
Tack så mycket för tipsen, ja jag är fast besluten att ha en fotkontroll. Sensorer är för mig opålitliga tingestar, det är ok om det är för att sätta igång en lampa. M

Så jag har tittat på selonidventiler/magnetventiler och bestämt mig för att ha två ventiler som öppnar och stänger kall- resp. varmvattnet separat, innan vattnet kommer till en blandare. Men jag blir inte klok på vad "5/2", "3/2" eller "2/2" innebär, som det står i specifikationerna till de flesta. Är det så enkelt att vissa ventilhus har två ingångar och två ut (2/2)?

Till Kurt: Antingen får man köra med ventiler innan en blandare, man får ställa temperaturen innan man släpper på vattnet. Eller så får man skaffa sig två pedaler och köra med två ventiler. Hade en till idé där jag skulle göra om en blandare till fotpedal, man puttar pedalen höger eller vänster för att reglera temperaturen, upp och ner för flödet, men jag gav upp den idén för att den blev väldigt omständig.
Förmågan att idag tänka annorlunda ifrån igår, det skiljer den vise ifrån den envise.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #6 skrivet: 09 jul-16 kl 18:38 »
Det finns en bra knäventil som man använder i resturangen och inom vården.

Har tyvärr ingen koll på vart man köper sådana.
Men om du kollar med dom stora VVS grossisterna.


Edit hittade en leverantör
http://www.vvsagenturer.se/?page=products&id=20
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Holgo

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #7 skrivet: 21 jul-16 kl 16:42 »
Presto verkar bara tillverka ventiler som öppnas i 3-5 sek efter tryck, för att spara på vatten och slippa beräkna hur länge man ska spola vill jag ha en direktverkande. Mjukstängning eller hård kvittar nog i mitt system, har sett en del dämpande ventiler som ska ta upp ev vibrationer.

Ingen som har sett en sån här med R10 el R15 i vardera ände av ventilen, hade ju varit suveränt just nu.
Förmågan att idag tänka annorlunda ifrån igår, det skiljer den vise ifrån den envise.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #8 skrivet: 21 jul-16 kl 22:37 »
Varför inte använda inloppsmagnetventiler från skrotade tvätt- eller diskmaskiner?  Sätt två sådana före en blandare, en för varmvatten och en för kallvatten, och styr dem från samma fotmanövrerade strömbrytare.  Som regel har sådana magnetventiler R15 eller R20 gänga på inloppssidan och slangnippel för ca 10 mm slang på utloppssidan.

Holgo

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #9 skrivet: 28 jul-16 kl 13:43 »
Ha! Genialt Torbjorn, tack! Jag har faktiskt en skrotad tvättmaskin utan en endaste tanke på den. Hade helt hängt upp mig på en gammal vattendricksfontän till kossor, sådana som finns i stallen med en liten skål till.
Förmågan att idag tänka annorlunda ifrån igår, det skiljer den vise ifrån den envise.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #10 skrivet: 28 jul-16 kl 15:41 »
Helt klart coolt med en elektrisk!
Ger dock ingen möjlighet till reglering. Antingen på eller av.
Man borde kunna bygga något enkelt mekaniskt av en kulventil med spak på. Lina därifrån till en fotpedal. Fjäderbelasta spaken så den får en returfunktion. Då har du variabelt flöde.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Holgo

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #11 skrivet: 05 aug-16 kl 08:32 »
@Kackelmann

Jag kommer att ha två blandare inblandade i systemet, en före magnetventilen som jag reglerar blandningen utav varmt och kallt (fungerar även som avstängningsventil). Den andra sitter ihop med avtappningsröret, den kan jag inte reglera värmen med eftersom jag har fått en ledning med blandat vatten, som jag sedan delar upp i två ledningar igen i mindre dimension för anslutning på varmt och kallt röret på blandaren. Men jag kan ju reglera flödet med den sista blandaren iaf.
Förmågan att idag tänka annorlunda ifrån igår, det skiljer den vise ifrån den envise.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #12 skrivet: 05 aug-16 kl 08:43 »
Det är inte lyckat att ha en avstängningsventil (t ex magnetventil) efter en blandare. Då blir ju kall- och varmvattensystemen förbundna med varandra via blandaren. Bättre då att ha dubbla magnetventiler före blandaren, en för kallvatten och en för varmvatten.  En annan möjlighet skulle förstås kunna vara att sätta backventiler på båda ledningarna före blandaren.

Holgo

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Fotpedal till kökskranen?
« Svar #13 skrivet: 06 aug-16 kl 12:07 »
Det sitter backventiler i inloppen till den första blandaren, vilken är en gammal duschblandare.
Förmågan att idag tänka annorlunda ifrån igår, det skiljer den vise ifrån den envise.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser