Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten med lågt pH- vad göra?  (läst 23344 gånger)

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Vatten med lågt pH- vad göra?
« skrivet: 21 aug-11 kl 16:45 »
På min fäbod finns en gemensam brunn med handpump. Den nygjorda vattenanalysen påvisar att vattnet är surt, pH 5.9. Alkaliniteten har ett värde på 20, det står att ref.värdet är 60. Kommentar till ovanstående är att om vattnet har lågt pH och alkaliniteten är låg så blir vattnet frätande, med risk för skador på metallrör. Nu finns det inga ledningar alls, utan bara en handpump vid brunnen. Man pumpar alltså vattnet direkt till en hink som man sedan bär hem. Det verkar vara få som använder brunnen, ingen var på berget förutom jag på hela veckan jag var där.

Frågor:
- är det farligt att dricka vattnet? Det känns ju som att det borde vara i alla fall inte direkt bra, eftersom vattnet kan fräta på metall som är betydligt hårdare än människor.
- Kan man göra pH lite mer neutralt på något vis?
- vad betyder det där med "alkalinitet" lite mer exakt?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-11 kl 21:52 »
pH 5,9 är något surt, javisst.

Hudens pH ligger någonstans runt 5, och i magsaften ligger det normalt mellan 1 och 2.

Apelsiner mellan 3 och 4. Citron runt 2,5. Tomater runt 4.

Så får du några andra pH att jämföra med.

« Senast ändrad: 21 aug-11 kl 21:58 av Edgar »

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-11 kl 22:07 »
Det är ett rätt normalt vatten i stora delar av Sveriges skogsbygd med morän på urberg.

- är det farligt att dricka vattnet? Det känns ju som att det borde vara i alla fall inte direkt bra, eftersom vattnet kan fräta på metall som är betydligt hårdare än människor.
Det är inte farligt pga pH-värdet. Men ett sådant vatten tyder på en jordart med svag motståndskraft mot surt regn och det betyder att pH har sjunkit de senaste 50 åren och därmed har bundna metaller i jorden börjat röra sig. Den dos man får i sig av att dricka detta vattnet är väldigt låg och i sig ofarlig, men studier har visst visat på något sämre hälsa hos äldre personer som druckit sådant vatten hela livet.
Citera
- Kan man göra pH lite mer neutralt på något vis?
Ja med marmorkross i botten på brunnen höjer pH men det hjälper inte mot det jag beskrivit ovan utan gör det bara mindre frätande på metallrör.

Om man har sådant vatten rekommenderas man inte att installera en varmvattenberedare av koppar utan välja ett annat material. Annars behöver man inte bry sig. Koppar är visserligen giftigt men inte så giftigt för däggdjur som man kanske tror.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #3 skrivet: 21 aug-11 kl 22:27 »
Glömde alkalinitet. Det är ett mått på vattnets buffertkapacitet, alltså hur mycket pH ändras om någon syra tillsätts. Ditt vatten ändrar lätt pH. Varför kan bero på olika saker, vilka salter och hur mycket av dem som finns i vattnet.

Sen kan man inte dra en så enkel slutsats som att är det frätande på rörledningar är det farligt. Om vattnet innehåller löst syre, så överlever fiskarna, men kommer det in i en ångpanna fräter det hål på järn.

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #4 skrivet: 21 aug-11 kl 22:49 »
Tack för spännande svar! Det här måste jag lära mig mer om! För jag får inte alls ihop det. Ibland är det ungefär samma pH i vattnet i Akvariet på mitt jobb(när jag haft semester så ingen bytt vatten på ett tag=). Då dör särskilt malar o andra "hud-djur". Alldeles intill den här brunnen ligger en liten tjärn som nästan måste ha förbindeles med brunnen, där finns enl förra ägaren väldigt mycket grodyngel på våren, och jag har aldrig sett så många olika trollsländor som där. Är det då för lite syreproducerande växter i akvariet?...?...

...och vatten till disk och tvätt värms i en illa förtent koppargryta(varmvattenberedaren;-). Det luktar lite annorlunda när vattnet blivit varmt jämfört med om man hämtar vatten i en hink. Vattnet blir också lite gulaktigare, vilket ju fick mig att tänka att det är järn i vattnet. Men enl analysen är det väldigt lite järn.

hm...
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #5 skrivet: 22 aug-11 kl 08:55 »
Om det finns utrymme kan du hissa ner en "kräftbur" fylld med finkrossad kalksten (från närmaste trädgårdsbutik)  i brunnen. Då får syrorna något att sysselsätta sig med, och vid lågt flöde kan du få upp normalare, mindre aggressivt vatten.

Det där med alkalinitet/aciditet är ett väsentligare begrepp än bara pH. Det är ju skillnad om vattnet neutraliseras av en droppe syra/bas eller en hink dito...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #6 skrivet: 22 aug-11 kl 09:21 »
...Ibland är det ungefär samma pH i vattnet i Akvariet på mitt jobb(när jag haft semester så ingen bytt vatten på ett tag=). Då dör särskilt malar o andra "hud-djur"...
Det brukar inte vara pH värdet direkt utan snarare andra mekanismer som är orsaken, t.ex. höga halter föroreningar.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #7 skrivet: 22 aug-11 kl 09:25 »
Jag tyckte att jag hade lite lågt pH i min brunn. Mätte själv med papper, så det var inte så exakt. Tog två gamla 10-liters plastdunkar och borrade en massa små hål med en borrmaskin och fyllde sedan med kalkstenskross. Köpte ett par säckar på Granngården iohp med grannen. Sedan hängde jag ner dunkarna i ett nylonrep i brunnen. Det höjde pH till strax under 7 efter några dagar.

Grannen köpte också en säck, men han hällde bara ner den i sin brunn.

Borde nog kolla att det är något kvar i dunkarna. Eller att pH fortfarande är hyfsat. Det var två år sedan ...

Nordhina

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #8 skrivet: 24 aug-11 kl 20:45 »
Lågt pH-värde i vattnet och du har ett akvarium. Skaffa Red Crystal räkor! De kommer trivas. Vi brukar sänka pH-värdet i vårt akvarie med CO2 för att de ska trivas.

kepsen

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #9 skrivet: 26 aug-16 kl 11:05 »
Vi är på väg att köpa ett litet hus och har tagit vattenprov, vilket då också visade sig vara ph 5.9. Därutöver järn 1,57mg/l. Järnet kunde vi gissa oss till då vi smakade.. hu.

Vi har en djupborrad brunn och därför är det svårt att få ner kalk eller annat ph-höjande. Jag har läst nånstans att man också kan addera kalk i hydroforen. Någon som har erfarenhet av det?
Annars har jag läst om rekommenderade filter för 18000, vilket är väldigt saftigt för oss..

Någon som vet om kanske ph-värdet har med järnhalten att göra? Att ett järnfilter kanske skulle påverka ph-värdet?


TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #10 skrivet: 26 aug-16 kl 12:06 »
Köp Brunnskalk på granngården Och kik in på winnerhaga vattenteknik han e int ute o seglar
mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #11 skrivet: 26 aug-16 kl 12:13 »
Nej, järnfiltret påverkar inte pH-värdet. Däremot är ett lågt pH en förutsättning för att vattnet ska kunna bära med sig järn i löst form, om vattnet skulle ha haft högt pH hade järnet legat kvar i form av myrmalm eller "rödjord" i marken istället för att följa med vattnet.

Det ska mycket till innan ett måttligt lågt pH påverkar livslängden hos rör mm nämnvärt. Åtminstone om det är en någotsånär modern VVS-installation som är gjord med koppar- eller plaströr och rördelar av mässing (det kan vara värre i en gammal installation med galvade stålrör för kallvatten). Man bör dock inte försumma att titta till ev offeranod i varmvattenberedaren regelbundet (t ex varje år). Se också till att prylar som är anslutna till både vattenledning och någonting annat elektriskt ledande (t ex elnätets skyddsjord) är galvaniskt isolerade från vattenrören med en liten bit plaströr.  I moderna installationer med elektrisk varmvattenberedare finns det t ex alltid ett par decimeterlånga bitar s k PEX-rör mellan varmvattenberedaren och blandningsventilen, av just detta skäl. När det gäller tvätt- och diskmaskiner brukar inloppsnippeln vara av plast så där löser problemet sig självt.
Om man använder en vattenpumpautomat med inbyggt tryckkärl (hydropress) så bör man undvika de allra billigaste kinatillverkade pumpautomaterna. Ev kan det löna sig att betala lite extra för en med rostfritt tryckkärl.

Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #12 skrivet: 26 aug-16 kl 18:27 »
Om du Kepsen har 1,57 mg/l järn i vattnet i huset som du vill köpa, så kanske du skulle låta bli att köpa det. Det är på tok för mycket järn: inte att undra på att det smakar hu. (Vi har 0,36 järn och 0,1 mangan och det tar vårt stora järnfilter bort, lyckligtvis.)
Det finns filter som både tar bort järn och höjer PH-värdet. Det kostar säkert minst 18 tusen, men det kan tillkomma 5 - 8 tusen för installationen. Ett sådant filter skall servas en gång om året av en fackman och man skall fylla på filtermassa 1 - 2 gånger om året. Där ryker ytterligare ett par tusen årligen.
Det positiva är att vattnet då blir så mycket bättre att det blir ett riktigt lyft.
Du får nog pruta ordentligt på huspriset. (Det är egentligen hårresande att säljarna nöjt sig med så dåligt vatten utan att lyfta ett finger.)
Problemet med vattenrening är annars att hitta ett företag som du kan lita på. Det finns mycket bondfångeri i den branschen.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Vatten med lågt pH- vad göra?
« Svar #13 skrivet: 26 aug-16 kl 19:44 »
Jag skulle nog vilja säga att priserna och servicebehovet för järnfilter är tilltagna i överkant.

Själv köpte jag ett järn- och manganfilter i början av sommaren, visserligen dyrt men inte så mycket som 18000 kr. För att inte riskera att bli anklagad för textreklam avstår jag från att nämna var jag köpte det. Installationen bör vem som helst som har lite erfarenhet av VVS-arbeten klara av på en eller ett par timmar - det gäller i princip att kapa lämpligt inkommande vattenrör och ordna lämpliga gängade nipplar så man kan koppla in filtrets anslutningssats i serie med röret. Dräneringsslangen för filtrets backspolning ska dras till avlopp, och det bör finnas ett vägguttag i närheten för elmatningen till filtret.
Regelbunden årlig service klarar man själv med hjälp av medföljande instruktioner - det är i stort sett bara frågan om regelbunden tillsyn och att kolla flödet vid backspolning - stoppa ner dräneringsslangen i en hink, starta backspolning manuellt och mäta tiden det tar för 10 liter att komma genom slangen.
Filtermassan bör under normala förhållanden klara sig minst 5 år mellan bytena, men det beror bl a på vattenkvaliteten. Man är inte bunden vid filtrets leverantör för att köpa ny filtermassa, det är en standardvara som kan köpas säckvis från vilken seriös firma som helst i branschen.

Ett tips är att koppla in ett enkelt mekaniskt filter (typ finmaskig sil, t ex http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Vattenfilter-2000023583/ ) före järnfiltret, så man inte belastar det i onödan med partiklar och grovt skräp som följer med vattnet.
Ett annat tips är att ta ut vatten för mindre nogräknade ändamål (bevattning, biltvätt, grovkök mm) före järnfiltret.

Förr fick många klara sig med tvivelaktigt dricksvatten som ingen skulle vilja befatta sig med idag. Och har man druckit järnhaltigt vatten hela livet och vant sig vid att det ska vara på det sättet, så ser man ju ingen anledning att ändra på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser