Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.  (läst 6934 gånger)

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #20 skrivet: 06 dec-14 kl 17:19 »
Blir det bara spårsnö kan du försöka lokalisera var gryten finns. Numera är det ju fullt lagligt att skuta valpar på våren och sommarn, så om man hittar gryten kan man sätta sig på pass när de börjar lämna grytet.

Det är ju egentigen det bästa på alla sätt, att knäppa valparna, för då sparar man mycket vilt också.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #21 skrivet: 25 dec-14 kl 21:48 »
Jag fick en utmärkt film till julklapp av frun ; "Rävlock, rätt läte på rätt plats" av Ulf Lindroth och Andreas Norin. Rekommenderas för alla som vill hålla rävstammen nere  ;D
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #22 skrivet: 08 jan-15 kl 19:54 »
Jag fick en utmärkt film till julklapp av frun ; "Rävlock, rätt läte på rätt plats" av Ulf Lindroth och Andreas Norin. Rekommenderas för alla som vill hålla rävstammen nere  ;D
Får jag nog titta på ,här har inte hänt ett skit ,inte ens några spår ,när snö har kommit .
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #23 skrivet: 09 jan-15 kl 08:42 »
Får jag nog titta på ,här har inte hänt ett skit ,inte ens några spår ,när snö har kommit .
Lars

Finns det inga spår så hjälper det nog inte med en lockpipa!

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #24 skrivet: 11 jan-15 kl 16:35 »
Spår finns men inte vid fällan eller gäss,kalkonhus,tror att ev fåren i sin vinterhage kanske stör de "nya" rävar.
Begriper inte varför de inte går i fällan ,har en lång genomgångsfälla åtlad med surstömming,slaktavfall av fågel.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #25 skrivet: 30 jan-15 kl 11:58 »
Rävar är smarta djur..det är det som gör jakten så spännande.. Fällfångst på räv kan vara lätt, men också ohyggligt svårt. Gamla rävar går sällan i fällan.. Har du spår av räv så sätt dig ute och passa på den..en utmaning i att sitta still och orörlig..samt tålamodsprövande.. Locka med muspip brukar fungera bra också..
Fjäderfän och kaniner

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #26 skrivet: 13 jun-15 kl 23:15 »
Hur många rävar kan det vara på samma mark.

Mina fällor funkar dåligt,men gås och kalkonantalet sjunker varje vecka .Trots att jag har suttit ute och skjutit 3 rävar .Idag kom nästa och nöp 5 höns och skrämde 70 avelsgäss ner i den stora ån.
När fan tar de slut ,jag måste ju ha fåglarna ute ,visst ungar men mitt på dan borde de inte komma....
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #27 skrivet: 13 jun-15 kl 23:48 »
Det finns många marker där det inte jagas räv. Blir ett revir tomt kommer det snabbt nya. Jag har tagit 6 rävar i trädgården nu på ett år. Normalt sett brukar det bli 2-3st per år men de milda vintrarna har gjort att stammen ökat.
Skabben börjar få fäste här och där igen. Har räven väl hittat mat så kommer den åter..bäst är då att lägga en matbit som den kan ta istället för höns mm..försvinner maten var dag så sätter man sig pä pass.. rävvalparna är snart självständiga. .och snart kommer även de...
Fjäderfän och kaniner

Gilbert

  • Gäst
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #28 skrivet: 14 jun-15 kl 07:42 »
Man kan hänga typ en död höna på en pinne typ 60m från rävluckan, han kommer!


Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #29 skrivet: 20 jun-15 kl 10:49 »
För en timme sen sparka jag en räv så han lyfte och for iväg tre meter. Hade jag träffat han i skallen tror jag han blivit kvar. Men han hade en anka i käften så...Så numera anser jag fällor och skjutvapen vara lite b.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #30 skrivet: 20 aug-15 kl 07:26 »
Jag tog två rävar tidigt i våras, sedan dess har det varit lugnt tills igår.

Räven tog en 12 v gässling men gav sig inte på de vuxna gässen. Jag hann inte ut i tid.

Rävpasset 3:50 -7:15 var kallt! Burr!! Men ingen räv. Han kommer tillbaka och alla tillslag här har varit tidig morgon. Bara att prova igen i morgon med mera kläder. Kalla mornar!

Såg väl 5-6 dov passera medan jag satt där, de flesta hornbärande.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #31 skrivet: 20 aug-15 kl 20:51 »
Såg väl 5-6 dov passera medan jag satt där, de flesta hornbärande.
Skruva på ljuddämparen och smussla med en hjort hem

Gilbert

  • Gäst
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #32 skrivet: 20 aug-15 kl 21:06 »
Jag väntar till 1 september. Här går några råbockar som är bara skinn och ben, tänker inte ta någon sådan heller trots att de är lovliga här.

Jag håller mig till lagliga tider.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #33 skrivet: 21 aug-15 kl 06:03 »
Ca 70m bort har jag hängt upp en död tupp som varit död en vecka med flugor och skit. En stängselstolpe, ett snöre och en tupp. Tanken var att räven skulle stanna till och kolla och då skulle han ryka.

Har min Norma inskjutningstavla 3m höger om den. Räven skulle vara chanslös.
5:15 gick jag in en sväng (frusen + kaffe) och då hördes gässen igen och tupoen och stolpen var borta. Missade med någon minut. Såg fjädrar en bit upp i skogen och där låg stolpen. Räven tog ett "kadaver".
Bättre det än en gås!

Det här är en runt 5 räv. Han kommer tebax!


Gilbert

  • Gäst
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #34 skrivet: 21 aug-15 kl 11:42 »
Eftersom de här rävarna tar kadaver så skulle en fälla längre upp fungera.

Någon som vet om Hyltes "Lotin" gör jobbet?

Runt hönsen & gässen vill jag ha rävfritt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #35 skrivet: 20 sep-15 kl 10:28 »
Satt och kollade hjort, hind och kalvar hela tiden nu på förmiddagen, helt orädda.

Inget hornbärande på hyggena. Skulle packa ihop och då kommer räven nere på det nyslagna och är på väg mot gässen. 85 meter, borta, han flög en meter. Skabbräv som grävs ner.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Rävjakt och nya tvåbenta Rovdjur.
« Svar #36 skrivet: 20 sep-15 kl 13:33 »
Fångat 10rävar i trädgården på en period av 14månader..och då har fällan ändå inte varit gillrad hela tiden..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser