Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?  (läst 7821 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« skrivet: 23 jul-14 kl 22:13 »
Hej. Jag vill få vallen plöjd. Någon jag pratade med sa att jag kan ta hö först, och sen plöja för att få nån skörd överhuvudtaget i år.
Nu växer det bara ogräs och ingen i det här hushållet kommer äta det där, så jag undrar om man kan plöja direkt, dvs nu,  eller om man måste slå ned det först?
Det är ganska glest, mest maskrosblad på 2dm och några långa strån i knähöjd och midjehöjd, plus lite rödklöver och tistlar.

Jag ska hyra in nån som kan plöja men det är ju inte lätt eftersom ingen vill.
« Senast ändrad: 23 jul-14 kl 23:09 av olivia.k »

Xoot

  • Gäst
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-14 kl 22:56 »
Beror på vad man har för maskiner.
Jag själv hade kört några vändor med kultivatorn och sen plöjt jorden. :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #2 skrivet: 23 jul-14 kl 23:11 »
ok, tack.

Gör det nån skillnad om man slår först och sen plöjer fast ogräset ligger kvar? Jag menar, det är ju lika mycket gräs som ska plöjas ned i jorden. Jag vill inte ta reda på "höet"/ogräset. Det är alltså bättre om jag slår först?

Vad är bra väder för att plöja, måste det regna? Marken är nog inte plöjd på minst 10 år så det är nog hårt.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #3 skrivet: 23 jul-14 kl 23:23 »
Nej, slå för allt i världen inte av gräset och låt det ligga! Då blir det sju resor värre att plöja.

Ett par vändor med kultivator eller tallriksharv är ju inte fel, men det kan nog behövas rejäla grejer, för det är väldigt torrt och hårt i år.
Men lite beroende på vad för plog man har, så kan även en kultivering ställa till ett elände, så du bör inte göra nåt innan det är bestämt vem som ska plöja, och vad denne tycker.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #4 skrivet: 23 jul-14 kl 23:26 »
Det är inte bra att plöja ned mycket färskt organiskt material. Det kan bli syrebrist i jorden t.ex. och materialet kanske inte omsätts på rätt sätt. Det är bättre att först göra åtminstone endera av att slå det (så det sönderdelas) eller att köra med kultivator, tallriksharv el dyl. Sen låta det ligga några veckor och sen plöja ned det.

Nu växer det inte så mycket säger du (kan du bedöma det?), men om det inte är plöjt på länge finns mycket organiskt material i rotfilten. Talar för kultivator eller dylikt men mindre behov av att slå.

Det är ingen fördel med regn när man plöjer, men det är en fördel om jorden är lagom fuktig. Vad för slags jord är det?

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #5 skrivet: 23 jul-14 kl 23:49 »
Men lite beroende på vad för plog man har, så kan även en kultivering ställa till ett elände, så du bör inte göra nåt innan det är bestämt vem som ska plöja, och vad denne tycker.

Jag hade hit en bonde i juni som tyckte att eftersom det redan börjat växa gräs kunde jag lika gärna vänta och slå det, för att få en skörd, och sen skulle han plöja i juli. Jag sa ok, men ångrar mig nu eftersom det växer ännu sämre nu än förra året. Då kom det åtminstone lite vanliga breda grässtrån, som man brukar se på vallodlingar, men jag har bara en massa hårda långa strån i år, (svingel?)
Så vad han tycker vet jag inte. Han kanske inte vill plöja längre, det är ju finväder. Snart är det aug. Eftersom det bara är ogräs och inget jag vill ha så har jag inte anlitat någon att slå heller, för jag tycker det är att slänga pengarna i sjön så jag slår med lie. I värsta fall får jag väl hitta någon som kan plöja till hösten.


Det är inte bra att plöja ned mycket färskt organiskt material. Det kan bli syrebrist i jorden t.ex. och materialet kanske inte omsätts på rätt sätt. Det är bättre att först göra åtminstone endera av att slå det (så det sönderdelas) eller att köra med kultivator, tallriksharv el dyl. Sen låta det ligga några veckor och sen plöja ned det.

Nu växer det inte så mycket säger du (kan du bedöma det?), men om det inte är plöjt på länge finns mycket organiskt material i rotfilten. Talar för kultivator eller dylikt men mindre behov av att slå.

Det är ingen fördel med regn när man plöjer, men det är en fördel om jorden är lagom fuktig. Vad för slags jord är det?
Det där lät dyrt. Kultivator, plöja, harva, välta, så, välta.. lär ju gå på tio tusen för en hektar och då får jag plocka sten själv också.
Nej det växer inte mycket alls. Jag har slagit med lie och har kommit halvvägs, och plockat in mycket hö och det är nästan inget hö alls. Man krattar ihop det på nolltid. Den förra arrendatorn plöjde aldrig. Kanske inte ens är plöjt här på 20 år. Ingen gödsel heller. Jorden antar jag är lerjord? Ligger strax utanför Östersund. Ett alt är förstås att kratta ihop det och köra på tippen.

Tack för svaren.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #6 skrivet: 24 jul-14 kl 09:28 »
Betesputs. Sen plöj fast är det så lite som du beskriver borde det gå att plöja direkt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #7 skrivet: 24 jul-14 kl 11:02 »
Betesputs. Sen plöj fast är det så lite som du beskriver borde det gå att plöja direkt.

Absolut, vore det bästa. Tyvärr kostar en sån 12 000kr till min ATV, och jag gick och frågade en person ung 500m härifrån om han kunde betesputsa 1hektar mot betalning men han ville inte. Han tyckte jag skulle fråga en person som kan slå, och att det skulle bli lika dyrt. Och så kanske det är? Att en person med traktor och betesputs ska ha lika mycket betalt som en person med traktor och såtterkross? Förra året betalade jag 1200kr för att slå här, 2 hektar, och jag tror jag var snål så han vill nog inte komma tillbaka. I år tycker jag inte det är värt det, därför slår jag med lie. På vissa ställen växer det endast maskrosblad, dvs vallen är 2 dm hög.

Jag önskar det fanns någonstans i Östersund där man kunde hyra en sån där betesputs från kellfri att sätta på fyrhjulingen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #8 skrivet: 24 jul-14 kl 11:17 »
Lerjord talar för sönderdelning före nedplöjning, eftersom lerjord är tätare än annan jord.

Sälj fyrhjulingsleksaken och köp en jordbrukstraktor.

Om du inte har jordbrukstraktor eller möjligen lämpligt slåtteraggregat till fyrhjulingen, så kostar inte en självgående slåtterbalk så himla mycket. Den är mycket effektivare än lie om det handlar om så relativt mycket som 1 ha. Jag slår själv ca 1 ha per år med självgående slåtterbalk. (Mest småbitar som inte lämpar sig för jordbrukstraktor.) Det stora jobbet är dock att räfsa ihop det för hand.
« Senast ändrad: 24 jul-14 kl 11:26 av Anders S »

andtol

  • Gäst
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #9 skrivet: 24 jul-14 kl 12:12 »
Vad har du för självgående slåtterbalk, Anders?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #10 skrivet: 24 jul-14 kl 12:40 »

Sälj fyrhjulingsleksaken och köp en jordbrukstraktor.

Om du inte har jordbrukstraktor eller möjligen lämpligt slåtteraggregat till fyrhjulingen, så kostar inte en självgående slåtterbalk så himla mycket. 

Ja, tanken har slagit mig. Jag har en traktor men den behöver nya däck tror jag, vilket kostar lika mycket som hela traktorn. Och en traktor får man väl inte för under 80 000kr om det ska vara nåt att ha?
En ATV är dessutom väldigt lätt att köra, liksom bara att gasa. Hade jag förstått mig på hur en traktor fungerar, hur man mekar och fixar med den hade jag köpt en traktor för länge sen.
Vad menar du med slåtteraggregat för fyrhjuling? Det enda som finns till fyrhjuling är väl slaghack, dvs betesputs eller klippare som kellfri kallar dem? Något som mal ner gräset som en gräsklippare.
Vad är det för självgående slåtterbalk du har? En sådan har jag också funderat på att köpa. Har du något tips på en bra sådan?

Har tagit kort på min fina ogräs-åker.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #11 skrivet: 24 jul-14 kl 12:51 »
Du kan ju alltid dra en gammal traktordragen  eller hästdriven slåttermaskin . Det ska ju funka till ATV  påstås det .Men glöm inte att smörja och slipa så det skär bra och att inte köra för fort  :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #12 skrivet: 24 jul-14 kl 13:14 »
Du kan ju alltid dra en gammal traktordragen  eller hästdriven slåttermaskin . Det ska ju funka till ATV  påstås det .Men glöm inte att smörja och slipa så det skär bra och att inte köra för fort  :)

Jo, jag har en sån också. Men för 2 hästar och jag vill inte direkt förstöra den och ta bort den där långa stören som sitter fast längst fram. Det ska va en häst på varje sida.
Sen har jag ingen susning om hur slåttermaskinen funkar, det är så många spakar överallt. Men om det dök upp en slåttermaskin för häst som redan är servad och inkörd och modifierad till ATV så skulle jag gärna köpa den. Skulle va perfekt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #13 skrivet: 24 jul-14 kl 13:40 »
Jag har ingen märkvärdig slåtterbalk. F.n. kör jag mest med en liten Partner. Den heter Pony nånting och är väl OK men lite för liten och klen för mina behov. Jag har just "trimmat" den lite. Ställde transmissionen lite aggresivt så den inte slirar. Men då går den knappt att frikoppla. Jämför man med en annan vanligt förekommande budgetvariant, ALKOs slåtterbalk (finns även under andra namn) så är ALKOs maskin kraftfullare men skakar mer och riskerar enligt proffstyckare att skaka sönder rätt snabbt. Nypris för båda dessa maskiner är ca 8000 kr. (7 år gamla uppgifter!)

Har även en f.n. knappt fungerande 25 år gammal Honda F 560 tvähjulstraktor med Tielbürger-slåtterbalk till. Den sämre varianten där balken inte ledar mot marken. Bra maskiner i grunden (förutom att balken inte ledar) men i behov av mycket service som jag får se om jag vill kosta på, när den stunden kommer. Bredder är ca 75 resp 95 cm. Man behöver inte så brett tycker jag. Huvudsaken är att maskinen jobbar bra och att man har vettig lösning för räfsningen.

Annars tittar jag lite på ny Tielbürger (ren slåtterbalk, inte tillbehör till 2-hjulstraktor):
Kostar ungefär dubbelt mot Partnern eller ALKO och är förhoppningsvis värd det.
http://www.tielbuerger.de/main/de/produkte/balkenmaeher/

Men framför allt siktar jag på jordbrukstraktor med slåtterbalk och sidräfsa för de större ängsbitarna. Ska troligen snart börja sköta lite större bitar och då kommer det behövas.

Tvähjulstraktor tycker jag är sisådär. Tar lite för lång tid att koppla om. Ofta dyra som begagnade. Måttligt slitstarka verkar de vara också. Då verkar renodlad självgående slåtterbalk bättre.

Jag använder slåtterbalk till "allt". Jag har slutat använda gräsklippare (=gräs- och insektsmosare). Jag har slutat använda jordfräs utan täckodlar i stället med det slagna gräset.

Det jag sa om slåtteraggregat till ATV var bara en allmän kommentar. Jag är inte insatt i ATV-grejor. Jag tycker ATV verkar vara 50% MC, 25% traktor, 100% leksak och 100% dyrt i förhållande till kapaciteten. Den enda vettiga användning jag känner till där ATV är bättre än jordbrukstraktor är plogning av vinterväg på sjöis.

Kan man inte få användbara äldre jordbrukstraktorer för 20-40000 kr?

(Jag ändrade detta eftersom jag missförstått:)
Du tror att traktorn behöver nya däck? Säkert? Till plöjning i våt jord kanske. till slåtter kanske inte.
« Senast ändrad: 24 jul-14 kl 14:33 av Anders S »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #14 skrivet: 24 jul-14 kl 14:12 »
Mitt tips är att jobba vidare med den den slåttermaskinen du har.
Den borde gå att få fason på med enkla medel.
För att snabbt åtgärda ängen är att slå gräset för hand, lien funkar bra och sedan kompostera det du har samlat. Alternativ två är att investera i en bättre grästrimmer/ röjsåg för sisådär 5000:- Husqvarna eller jonsered är att föredra.
Röj hela ängen med tanke på att finfördela gräset så noga som möjligt vilket innebär att man klipper stålet flera gånger. Då får du glädje av gröngödslingen och får ner atålängden precis så mycket som du vill.

Slåttermakapären börjar du med att smörja upp på alla möjliga ställen där det ser ut att behövas och sedan se till att inget sitter fast.
Stången bytar du till en dragstång med för din ATV lämplig koppling med dessa åtgärder så har du en fungerande slåtter och en röjsåg till de ytor som slåttermaskinen ej lämpar sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #15 skrivet: 24 jul-14 kl 14:20 »
Jo, jag har en sån också. Men för 2 hästar och jag vill inte direkt förstöra den och ta bort den där långa stören som sitter fast längst fram. Det ska va en häst på varje sida.
Sen har jag ingen susning om hur slåttermaskinen funkar, det är så många spakar överallt. Men om det dök upp en slåttermaskin för häst som redan är servad och inkörd och modifierad till ATV så skulle jag gärna köpa den. Skulle va perfekt.
Ja det förstår ja skulle inte ja häller gjort .  Men du kan skruva den stången  och sätta dit en kortare stång men glöm inte att montera ryckutjämnaren . Annars är det som du säger skaffa en annan som redan är klar för traktor eler ATV. Brukar stå i gamla lador sånna där maskiner lite varstans .

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #16 skrivet: 24 jul-14 kl 17:03 »
Vad händer om man putsar ner det hela och gödslar ??

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #17 skrivet: 24 jul-14 kl 17:23 »
Vad händer om man putsar ner det hela och gödslar ??

Om det går riktigt riktigt bra kanske man kan förnya vallen utan att bryta den. Jag var inne på den tanken förut, men kom inte till att nämna det. Man får nog räkna med att putsa mer än en gång. Och det bör vara bra gödsel. Själv förordar jag välbrunnen komposterad gödsel, med smulig konsistens. Jag har beskrivit lämpligt förfarande nånstans på forumet. Kan letas fram. Hellre mindre givor då och då än mycket på en gång - tror jag.

Har man inte lämplig gödsel så kan man nog komma en bit genom att bara putsa också.

Man ska förstås putsa hårdast där det är mycket ogräs och vid tidpunkter då de är känsliga. Hundkäx ska t.ex. slås tidigt, på knoppstadiet.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #18 skrivet: 24 jul-14 kl 17:53 »

Det jag sa om slåtteraggregat till ATV var bara en allmän kommentar. Jag är inte insatt i ATV-grejor. Jag tycker ATV verkar vara 50% MC, 25% traktor, 100% leksak och 100% dyrt i förhållande till kapaciteten. Den enda vettiga användning jag känner till där ATV är bättre än jordbrukstraktor är plogning av vinterväg på sjöis.

Kan man inte få användbara äldre jordbrukstraktorer för 20-40000 kr?

(Jag ändrade detta eftersom jag missförstått:)
Du tror att traktorn behöver nya däck? Säkert? Till plöjning i våt jord kanske. till slåtter kanske inte.

Jo, den är en leksak men jag använder den lite som traktor. Idag har jag hämtat stormfällt timmer i skogen som jag kört ut med fyrhjulingen. Den är väldigt smidig.
Jag såg en traktor för 80000kr på blocket som såg vettig ut. När jag är så dålig på meka osv vill jag ha något som inte pajar i första taget. Traktorn min (från -57) har nog  stått för länge och däcken har spruckit. Med nya däck hade jag använt den för slåtter. Tack för tipsen ang slåtterbalk.


För att snabbt åtgärda ängen är att slå gräset för hand, lien funkar bra och sedan kompostera det du har samlat. Alternativ två är att investera i en bättre grästrimmer/ röjsåg för sisådär 5000:- Husqvarna eller jonsered är att föredra.
Har inte tänkt på röjsågen, men jag köpte en ny röjsåg, husqvarna 345, för tre år sedan som jag använder i skogen, och det följde ju med någon slags grästrimmer där som jag aldrig har använt. Jag har bara använt sågklingan som satt på. Den kanske jag kan slå ned ogräset på åkern med lite fortare än lien. Jag ska ta och leta reda på den där grästrimmern och se om det funkar och hur långsamt det går Tack för tipset.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Kan man plöja utan att ha slagit ogräset?
« Svar #19 skrivet: 24 jul-14 kl 18:17 »
Om det ändå bara ska stå ett tag tills du bestämt så kanske de går att ha lite djur där?  Jag tror att betesputsen är bättre än lien och röjsågen då det blir finhackat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser