Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart gar gransen mellan tomtmark och jordbruksfastighet?  (läst 19547 gånger)

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
Hej. En enkel fraga. Vart gar gransen for nar mark klassas som tomtmark och nar det klassas som jordbruksfastighet?

Jag har sett olika siffror och det verkar som att det kommer en forandring i lagen inom kort.

Ar det 4 hektar som galler?

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Vart gar gransen mellan tomtmark och jordbruksfastighet?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-12 kl 09:41 »
Jag har själv forskat i detta och vad jag förstog det som kan all mark som det bedrivs verksamhet på kallas lantbruksfastighet. Alltså finns ingen mindre gräns. Men jag är inte säker på att jag har fattat rätt...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Vart gar gransen mellan tomtmark och jordbruksfastighet?
« Svar #2 skrivet: 16 feb-12 kl 10:53 »
det är väll skatteverket eller någon annan myndighet där man skickar in oma ttd et bedrivs lantbruk på gården som beslutar om det går som lantbruk.
sedan har nog inte storleken så stor betydelse. min mors gård är avstyckad så ladugård och stall och boningshus precis får plats och så är det en liten gårdsplan, men det är ändå en jordbruksfastighet. du måste ju inte ÄGA en massa mark för att bedriva jordbruk, du kan ju arrendera mark eller på annat sätt lösa problemet.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vart gar gransen mellan tomtmark och jordbruksfastighet?
« Svar #3 skrivet: 16 feb-12 kl 11:34 »
Jordbruksföretag kan man ha utan att ha jordbruksfastighet. Fastighetsbeteckningen framgår av taxeringen. En fastighet kan få ändrad beteckning när mark köps till eller säljs, när verksamheten ändras eller andra byggnader byggs.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mig

  • Gäst
SV: Vart gar gransen mellan tomtmark och jordbruksfastighet?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-12 kl 11:45 »
2 ha sa mäklaren då vi köpte i höstas...

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Vart gar gransen mellan tomtmark och jordbruksfastighet?
« Svar #5 skrivet: 17 feb-12 kl 08:22 »
Tack for manga svar. Jag ar medveten om att man kan ha jordbruk pa vilken sorts mark som helst, rent foretagstekniskt, men det verka rada stor skillnad pa byggloven for mark som klassas som jordbruksmark och annan mark. Det skulle vara trist om man kopte en markplatt pa 3,9 hektar och fick hosta upp 40 000kr i bygglovsavgifter varje gang man vill renovera staketet eller bygga om en box i stallet.

Valmet

  • Gäst
SV: Vart gar gransen mellan tomtmark och jordbruksfastighet?
« Svar #6 skrivet: 17 feb-12 kl 08:44 »
Men om man bor ute på landet, med rejält avstånd till grannar
då är det väl inte förbjudet att bygga?

Jag har oxå hört nåt om 2 Ha skulle vara en minsta gräns för lantbruksfastighet

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Vart gar gransen mellan tomtmark och jordbruksfastighet?
« Svar #7 skrivet: 17 feb-12 kl 08:51 »
Tack for manga svar. Jag ar medveten om att man kan ha jordbruk pa vilken sorts mark som helst, rent foretagstekniskt, men det verka rada stor skillnad pa byggloven for mark som klassas som jordbruksmark och annan mark. Det skulle vara trist om man kopte en markplatt pa 3,9 hektar och fick hosta upp 40 000kr i bygglovsavgifter varje gang man vill renovera staketet eller bygga om en box i stallet.

Vi har också en avstyckad tomt mitt i svärfars lilla skogsplätt på 20 hektar. Vi lånar åkern runt huset som är på ca 5 hektar plus ytterligare en åker en bit bort. Men själva huset och alla byggnader(stall, fårhus, hönshus, grishus mm) står på tomten som alltså är avstyckad. Vi behöver bygglovvarje gång vi ska bygga något somhör till vårt företag(vi startade företag istället då i inte fick räkna tomten som en jordbruksfastighet). Men några 40.000 handlar det inte om. Snarar 3000 kr för bygglov till stallet, tror det var 2000 för fårhuset. Sen har vi inte hönsen i företaget så då kunde vi helt utan bygglov bygga ett hönshus. Vi har också byggt en liten gäststuga på ca 20 kvadrat utan att det behövs bygglov. Men ör med din kommun först då det kan vara olika regler.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

pyromanen

  • Gäst
SV: Vart gar gransen mellan tomtmark och jordbruksfastighet?
« Svar #8 skrivet: 17 feb-12 kl 09:45 »
Man kan lyckas med att bli taxerat som jordbruksfastighet även med én hektar om man kan övertyga myndigheterna om att det är ett jordbruk. Då räcker det nog inte med ett potatislanne och en flock höns dock utan nånting mer. Tror att Poze här på forumet lyckades bli jordbruksfastighet med en eller 1,5 hektar eller dylikt och jag känner till något fall till.
Sen har reglerna för bygglov skärpts även på jordbruk i o med nya plan- och bygglagen som trädde i kraft ifjol, så det går inte att tro det är som för 2-3 år sedan, utan kolla upp hur det är nu! 

MagicHands

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vart gar gransen mellan tomtmark och jordbruksfastighet?
« Svar #9 skrivet: 29 feb-12 kl 07:48 »
Hörde mig för om detta i höstas i samband med att Torpinköp var på tal.

EU stöd ska vara 4ha för att du ska kunna söka stöd för det.(åkermark)
Jordbruksfastighet ska vara 2ha.

Detta var i Götene komun. (om det är olika regler i andra komuner vet jag inte)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vart gar gransen mellan tomtmark och jordbruksfastighet?
« Svar #10 skrivet: 17 dec-13 kl 15:30 »
Om man har en fastighet på strax över 2 hektar så kan man få komma med i Aftonbladets lista över dom största tomterna i kommunen..

Om man nu vill kalla gammal sumpmark och halvdöd askdunge för tomt... men alltid retar det någon.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 2 användare
Be, bjurn

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser