Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in  (läst 50051 gånger)

Broberg

  • Gäst
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #60 skrivet: 22 jan-14 kl 23:09 »
Nä, nu blev det fel, vi har en kakelugn i ett annat rum, jag vet att det här är en spis   ;D
Såg att det finns spjäll att köpa till annars, hur funkar det "inbyggda"?

Kakelugnen har väl också eget spjäll och eldstäderna ska väl ha egna pipor, antar jag?

Lyckabo

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #61 skrivet: 22 jan-14 kl 23:55 »
Kakelugnen har väl också eget spjäll och eldstäderna ska väl ha egna pipor, antar jag?

Ja, det blir separata skorstenar.
En annan är van att stänga spjället när elden har slocknat, det känns som man släpper ut värme i onödan genom att inte ha något på skorstenen.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #62 skrivet: 23 jan-14 kl 18:42 »
Menar du det inbyggda spjället i Vikingen?? Isåfall har du tre lägen .Start,eldning och stängd.

Magnus 2

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #63 skrivet: 04 feb-14 kl 19:33 »
Hej. Jag har nu eldat i ca en vecka i en ny viking 30 med värmeculit och startspjäll baktill, och det  funkar utan problem.

starslin.se

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #64 skrivet: 04 okt-14 kl 11:12 »
Har precis installerat en Viking 30.
Hade stora problem med dåligt drag och att det rykte in. Jag bor i ett 20-tals hus med kakelugnar och mycket bra drag i alla eldningspipor 140x140 mm, 12st!

Jag tror att jag hittat felet som kanske fler har råkat ut för.
Spisen levererades på en pall. Sockeln var monterat upp och ned, så för att vända den rätt så la vi ner spisen på sidan på golvet medans sockeln vändes rätt.
Nu är sdet så att det finns 2st plåtar (nummer 7 i sprängskissen) - väggarna vid asklådan - som sitter löst i spår. Dessa hade hoppat ur sina spår och lagt sig snett så att sekundärluften inte kunde strömma fram där den ska.

Efter att demonterat täljstenarna, baffelplåten och lyft undan eldstadsbotten, kunde plåtarna åter placeras rätt i sina spår.

Nu funkar spisen mycket bättre !

Någon som har liknande erfarenhet?

Hej alla Vikingägare!

Kan bara konstatera att ovanstående inlägg förändrade allt för mig.
Våran vedspis går nu att elda i utan problem.
Gjorde som inlägget ovan och plockade ner bit för bit och justerade plåtarna.
Plockade ihop allt och inte ens en tillstymmelse till att få in någon som helst rök numera.
Innan så kunde röken "rinna" ur nedersta luckan som en rökmaskin.....

Har ni problem testa detta, bästa tipset i tråden!

Tack till Lars

mvh Henric

Jessica78

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #65 skrivet: 13 okt-14 kl 14:00 »
Hej!
Såg det här forumet först nu och har inte läst igenom allt. Ni kanske redan har skrivit om det jag skriver om nu.  ;D

Jag har iaf en Viking 30 och det har varit problem sedan jag flyttade in. Förra ägaren hade också problem. Sotaren har sagt att det är den sämsta modell av spis man kan ha. Enligt honom så är den konstigt konstruerad. Vägen för röken är liksom som "serpentin"-vägar. Blir dåligt drag.
Jag har jättebra drag i sotluckan, (nästan så jag följer med själv)  :P
Öppnar alltid luckan under (vedluckan) så att så mycket luft som möjligt kommer in.
 
De tips jag fick av sotarn var: Såga upp ett större hål i skivan bak så att mer rök kommer ut. - blev lite bättre, men ändå inte bra. Sedan att sätta på en skorstensförlängning - ännu lite bättre... ;) Och sen att förelda ganska rejlät i sotluckan så skortstenen värms upp.
Nu för bara ett par veckor sedan sa han att jag borde byta ut "rökvändarskivan...." vad det nu heter! Den hade tydligen slagit sig. Och det gör att mer rök kommer in i huset. Ni kanske redan har pratat om den?! Någon som vet något om den skivan?

Mer än det här vet jag inte vad man ska göra! Det går ganska bra (ibland) att elda om det är kallt ute och klart. Men inte om det är lågtryck t.ex. Och då gäller det att börja elda med små stickor och sen väldigt små vedträn - några få i taget. Man får sitta och passa på den hela tiden och fylla på. :-P

//Jessica

Glenn30

  • Inlägg: 9
    • Dalsland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #66 skrivet: 27 dec-15 kl 19:57 »
Hej hur är det med värme neråt mot golvet ifrån spisen,måste man ha nåt värmeskydd på golvet eller behövs det inte.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #67 skrivet: 27 dec-15 kl 20:11 »
Hej hur är det med värme neråt mot golvet ifrån spisen,måste man ha nåt värmeskydd på golvet eller behövs det inte.
Man behöver juh ha något brandsäkert under en kamin då man kan råka ut för att gnistor och glöder ramlar ut.
Det är lämpligt att låta detta gå under sin kamin.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Glenn30

  • Inlägg: 9
    • Dalsland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #68 skrivet: 27 dec-15 kl 20:56 »
Jo jag tänkte mest på brännbart material under spisen,vi har laminatgolv o självklart ska vi ha ett gnistskydd men tänker mest på värmen neråt mot brännbart material

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #69 skrivet: 27 dec-15 kl 21:00 »
Står det inget om den saken i installationsanvisningarna för kaminen?

Rent allmänt brukar det krävas eldsäkert golv under kaminer, vedspisar och liknande eldstäder, med tanke på risken att bottenplåten rostar eller bränns sönder med tiden så att aska eller gnistor kan komma ut under den.

Bökeberga

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #70 skrivet: 14 sep-17 kl 19:56 »
Vänd plåten som sitter i bakre rökkammaren.
Den har tungt att få drag i vissa skorstenar eller är det frlmonterat.
Jag har haft sjuka problem med min tills jag provade allt... plåten som sitter i rökkammaren är skuren å ger bra frånluft uppåner.

 

Job Andersson

  • Inlägg: 12
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #71 skrivet: 21 sep-17 kl 07:48 »
Har en Viking 30 sedan 10 år tillbaka, de senaste 2 åren har draget blivit sämre och sämre. Skorstenen sotas regelbundet varje år av sotaren, samt att jag ibland drar igenom den själv, men ändå blev draget sämre.
I år blev jag irriterad och lade ned 3-4 timmar på att hitta vad som var problemet, kollade skorstenen, provade att tända eld på en tidningssida i sotluckan på skorstenen, den försvann med ett dån = bra drag.

Började kolla mer på spisen och efter en stund konstaterade jag att "rökvändareskivan" i eldstaden låg nästan mot kokplattan, plockade ut stenarna och skivan. Rengjorde i bakkant där skivan ska glida ner, det var inte så mycket sot där.
Hittade en PDF fil där man visade hur man byter stenarna på sidorna, såg då att skivan på deras bilder låg minst 3 cm under kokplattan.

Då gjorde jag något drastiskt - tog fram rondellen och kapade helt sonika bort 1cm på toppen av skivan, återmonterade allt och proveldade.
Spisen blev som ny! Vilket drag, det brinner i hela eldstaden, blir väldigt lite aska kvar i eldstaden och nu får jag använda spjället igen!

Jag vet inte om det är rätt att göra så, men för mig hjälpte det enormt iaf.  ;D

beca

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #72 skrivet: 08 okt-17 kl 15:12 »


Jag är fortfarande överväldigad av gensvaret, härligt! Är sedan några år medlem i en husbilsklubb med tillhörande forum. (Nej, det är ingen dyrgrip utan en gammal Fiat med ett tidigare väldigt fukskadat och ruttet hus på, som jag renoverat i flera år.) I den föreningens forum kan man vänta i månader utan att någon märker att man ställt en fråga, så det är verkligen skillnad!

Ja, spisen var det. Jag har plockat isär allt som går att ta isär utan att spräcka itu det som monterats med pannkitt. Det visade sig att innandömet var ganska slarvigt monterat och roster i botten samt täljstenarna på sidorna var förskjutna åt ett håll. Fick slipa lite på kanten av rostret, där fabriken slipat tidigare men inte tillräckligt, för att kunna montera allt symetriskt och centrerat. Jag tror inte att det hade någon avgörande betydelse men ändå, nu vet jag att allt sitter som det ska.

Har skickat in digitalkameran i både skorsten och spis så långt det går utan att fånga något onormalt på bild. Lånade även en kamera på böjlig axel och har med den nerifrån kunnat överlappa de sektioner som sotaren kunde se uppifrån. Inga fel här, men anslutningen till skorstenspipan är vinklad ca 30 grader uppåt och åt sidan från den raka stosen ur kaminen. Vinklingen går ca 25 cm och hålet blir större mot pipan. Börjar med diameter 150 mm men slutar med ca 250 mm diagonalt. Min granne tror att detta i kombination med ett ganska stort utrymme ner till sotluckan 30 cm lägre åt andra hållet kan bidra till att röken liksom stannar upp när den når det utrymmet. Sotaren hade liknande teorier och har ringt senare och föreslagit att vi skulle montera en rostfri rökslang mellan kaminens utlopp och en bit upp i skorstenen för att se till att rökgaserna "håller farten". Hon tyckte även att vi skulle hacka upp ett hål på skorstenen 1,5 meter upp och montera en kon med lilländan uppåt för att pressa ihop gaserna och öka farten. En alldeles för kostsam och besvärlig åtgärd om man inte med säkerhet vet att det funkar. Och det vet man inte! - Eller?

Det är till synes bra drag i skorstenen via sotluckan, oavsett om man eldar eller inte så känner man draget tydligt med handen. Likaså känner man tydligt hur det kommer in massor av friskluft via ledningen in undertill i spisen och ventilen vid sidan om.

Mineralullen ligger alldeles innanför luckan, bara för att se till att inte det kommer in "tjuvluft" i skorstenen den vägen.  Öpnnar jag luckan och tar bort ullen när det brinner i spisen stannar det av alldeles, så nån extra luft in i skorstenen verkar det inte behövas.

Är det någon som vet hur man gör när man mäter undertryck i spis eller skorsten? Ska det vara kallt, varmt eller rentav brinna samtidigt? Har möjlighet att låna en känslig mätare graderad i pascal men sotaren var lite ovillig att exakt berätta hur de gör när de mäter.

/Anders


Hej.
Funderade själv på en sådan smalspis för en tid sedan och läste på olika forum om liknande problem. Har för mig att en person hade upptäckt att någon plåt var felmonterad, när den vändes fungerade spisen som den skulle.

Postat med Alternativ.nu´s app


thryll22

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #73 skrivet: 25 nov-17 kl 21:14 »
Många intressanta inlägg. Undrar hur det är med de större modellerna Viking 60 o Viking 75. Är det samma problem där? Har de samma konstruktion?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser