Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästmjölk  (läst 16728 gånger)

sinya

  • Inlägg: 20
    • Blekinge
Hästmjölk
« skrivet: 12 mar-07 kl 20:31 »
Varför används aldrig hästmjölk till mejeri-produkter?
Någon som provat att göra någon mejeri-produkt av hästmjölk?

Berätta gärna!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Hästmjölk
« Svar #1 skrivet: 12 mar-07 kl 21:53 »
Hästmjölk som är jäst blev jag bjuden på i Iran, när jag var där på 70-talet. Helt OK och faktiskt inget för helnykterister, det är som folköl i styrka, men det brydde man sig inte om trots att man inte ansåg att alkohol var tillåtet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Hästmjölk
« Svar #2 skrivet: 12 mar-07 kl 22:04 »
Tydligen gör mongolerna en sorts yoghurt av den, om jag inte minns fel. Nån som vet vad den heter? Men jag förstår inte riktigt hur, för hästmjölk liknar inte alls ko-, get- eller fårmjölk. Hästmjölk är väldigt söt och liksom mindre cremig eller mjölkaktig ;)
Jag vet, för jag har druckit det många gånger. Brukar passa på att mjölka ur lite när jag har ett digivande sto. :)

Kanske är det därför att mjölken är så söt att den inte lämpar sig för att tillverka mejeriprodukter av. En annan anledning kan vara är att den är dyr att producera, för ett sto ger väldigt lite mjölk jämfört med en kossa. Och hästar måste handmjölkas flera gånger om dagen, om det ska bli något av det...

Men hästmjölk sägs vara oerhört nyttigt och vara bra mot de flesta sjukdomar och åkommor ;)
Jag vet att det finns haflingerstuterier i  Österrike där hästarna föds upp enbart för mjölkens skull. Hästmjölken säljs i frysta småförpackningar till bland annat hälsohem, antagligen för hutlösa belopp...  8)
Why be normal when you can be yourself?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Hästmjölk
« Svar #3 skrivet: 12 mar-07 kl 22:22 »
Minns inte vad de kallade den KUMUS eller nåt i den vägen, om det nu inte betydde skål, min persiska tolk förstod inte detta nomadfolks språk.  Denna dryck var snarast sur, men att hästmjölk är sött färsk förklarar då att den jästa är alkoholhaltig så man märker det efter en liter-
« Senast ändrad: 12 mar-07 kl 22:27 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kraxa

  • Inlägg: 71
    • -
Re:Hästmjölk
« Svar #4 skrivet: 14 apr-07 kl 21:42 »
Minns inte vad de kallade den KUMUS eller nåt i den vägen, om det nu inte betydde skål, min persiska tolk förstod inte detta nomadfolks språk.  Denna dryck var snarast sur, men att hästmjölk är sött färsk förklarar då att den jästa är alkoholhaltig så man märker det efter en liter-

Japp, du har rätt, kymuss heter det (osäker på stavningen). Skulle jag gärna prova, låter intressant  ;)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hästmjölk
« Svar #5 skrivet: 15 apr-07 kl 01:11 »
Hm, någonstans här har jag skrivit ned ett recept på koumuss <---<<< Titta, en stavningsvariant till!  ;D

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
Re:Hästmjölk
« Svar #6 skrivet: 08 jun-07 kl 19:03 »
När jag var i östra delen av gamla Västtyskland (Hartz) tog vi en liten tur med de vi hälsade på. Andra sidan gamla gränsen fanns ett stort häststall med mjölkproduktion. De hästar som hade blivit övertaliga från skogsbruket/jordbruket när öst och väst förenades köptes upp av en man som startade mjölkeriet. Verkade vara bra business med ganska mycket hemlighetsmakeri. Precis i min anda!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Hästmjölk
« Svar #7 skrivet: 22 jun-10 kl 22:52 »
Hej!

Jag är just p8 g8ng att starta häst-mjölk-produktion i Sverige!
Hästmjölk är mycket nyttigt (mot m8nga olika hälsoproblem) och inneh8ller mycket mindre fet än komjölk men mera socker och m8nga nyttiga mineraler/vitaminer.
Smaken: Tänk p8 vanlig mjölk i te med honung i - ungefär s8...

själv har hästmjölken räddat mig ifr8n ett hemskt hudsjukdom (jag kommer inte p8 namnet p8 svenska just nu - p8 tyska heter det "Neurodermitis")

Nu producerar jag själv och söker efter folk med alla möjliga hälso-problem som har lust att prov-testa mjölken och dess helande effekt.
Ni f8r mjölken gratis (men ska betala portot själva eller kommer förbi och hämtar mjölken hos mig) om ni skickar bild/beskrivning av era hälsoproblem och lovar att berätta sedan om hästmjölken har haft effekt (efter en kur).

Hör av er dem som är interesserade!
Hälsningar Kerstin
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Lyssa

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Hästmjölk
« Svar #8 skrivet: 17 dec-11 kl 01:16 »
Mongolerna kallar sin jästa mjölk för Airag (Ajraag)
Jag och min man var där för några sommrar sedan och åkte runt en månad. Vi blev bjudna på flera olika Airag gjord av häst, ko och kamelmjölk.

Vi blev även bjudna på hemdestillerad sprit gjort av kamel-airag upphettad över en eld bestående av torkat kodynga som barnen i giren (tältet) samlat. Detta gjordes när vi var med.

En annan kul mejeriprodukt är vad vi kallade för mjölkskinnskakor.
Vad de hette på mongoliska lärde vi oss aldrig men man skummade av mjölkskinn och torkade i solen. Syrliga smuliga kakor blev det, hyfsat goda.

En annan mejeriprodukt är det man gör av det som blir över när man destillerat airag till sprit. Man torkar det som blir över till en hård kaka, den är jättesyrlig (å jag som gillar söta saker), som tur är är de iaf frikostiga med sockret på sin hemmagjorda yogurt. Vi fick en som var helt underbart god.

Resa till mongoliget rekomenderas varmt!
 Vi hade det underbart.
De är väldigt väldigr gästvänliga och det finns så mycket häftift att se och uppleva!
MVH
Linda

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hästmjölk
« Svar #9 skrivet: 17 dec-11 kl 01:26 »
Vilken spännande tråd!

Litet OT:
Hästmjölk används i hårvård i många traditioner. Själv har jag provat, både att göra hårsaker utav det och att använda färdigköpta produkter där hästmjölk ingår. Ofta är det ekologiska produkter som inte innehåller sulfater och silikoner, vilket är jättebra.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hästmjölk
« Svar #10 skrivet: 17 dec-11 kl 17:35 »
Jag har provat att mjölka ur lite när vårt sto har föl, hon är snäll och verkar inte bry sig om att man tar lite.
Det är väldigt gott att dricka!  ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Hästmjölk
« Svar #11 skrivet: 18 dec-11 kl 14:45 »
Är det den där snabeln som hänger under hästen man ska suga på?
Anledningen till att det inte finns mjölkhästraser skulle nog kunna vara att en ko ger mer mjölk per kg gräs den äter, för att kossan är en idisslare och bättre tar till vara på energin i gräset.
Samma sak borde gälla när man plöjer en åker med oxe i stället för häst, oxen drar mindre bränsle.

Av den anledningen kommer hästmjölk aldrig kunna konkurera ut komjölk i mängd, däremot möjligen i smak och kvalitet..?
« Senast ändrad: 18 dec-11 kl 14:49 av Bisson »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Neiklot

  • Gäst
SV: Hästmjölk
« Svar #12 skrivet: 18 dec-11 kl 14:54 »
Är det den där snabeln som hänger under hästen man ska suga på?

Nu är det ju stona man mjölkar och inget annat!


Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Hästmjölk
« Svar #13 skrivet: 18 dec-11 kl 15:28 »
Nu är det ju stona man mjölkar och inget annat!

De klart. ;)

Får AnimalMediators (Kerstin) ut det till försäljning ska jag köpa.
Är man sjuk tror jag det kan vara rätta botet med hästmjölk, som hon säger.
Bara hålla tummarna att det går vägen, för idén verkar vara vettig.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Hästmjölk
« Svar #14 skrivet: 18 dec-11 kl 16:02 »
Och även det klockrena varumärket för hästmjölk.
"Två ormar som möts över en sol"
http://fc07.deviantart.net/fs70/f/2010/084/8/8/Thulsa_Doom_Conan_cultist_prop_by_vonmeer.jpg

Way of the flesh.
Går att modifiera märket utan att behöva oroa sej för copywright rättigheter, eftersom det inte är unikt.
« Senast ändrad: 18 dec-11 kl 16:08 av Bisson »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hästmjölk
« Svar #15 skrivet: 18 dec-11 kl 16:22 »
De klart. ;)

Får AnimalMediators (Kerstin) ut det till försäljning ska jag köpa.
Är man sjuk tror jag det kan vara rätta botet med hästmjölk, som hon säger.
Bara hålla tummarna att det går vägen, för idén verkar vara vettig.


Mjölk möjlig orsak till prostatacancer

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mjolk-mojlig-orsak-till-prostatacancer_6716791.svd

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Hästmjölk
« Svar #16 skrivet: 18 dec-11 kl 16:50 »
Mjölk möjlig orsak till prostatacancer

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mjolk-mojlig-orsak-till-prostatacancer_6716791.svd


Ännu en orsak att byta från komjölk till hästmjölk.
Kan inte hålla med om att det är samma sak i fall nu någon skulle påstå det. Magen tål inte mer än ett par glas komjölk, getmjölk däremot går att dricka flera liter och smakar även betydligt bättre.
Hur vanligt är det med prostatacancer hos mongoler och andra folkgrupper som i huvudsak baserar sin föda på hästmjölk?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

tringeling

  • Gäst
SV: Hästmjölk
« Svar #17 skrivet: 18 dec-11 kl 16:52 »
Ston och kossor skiljer sig åt beträffande hur de umgås med sin avkomma. Föl är "följare" det vill säga uppehåller sig hela tiden i närheten av sin mamma. Kalvar är "stannare" det vill säga kan ligga still och vänta på mamma i flera timmar utan att bli oroliga. Ett föl diar lika många gånger per timme som en kalv diar per dygn. Ett kojuver är därför designat för att kunna hålla en ganska stor del av dygnsproduktionen i lager, utan att kossan går i sin.

Detta gör att det har varit lättare att hålla kossor än ston som mjölkdjur. Ett sto som inte har fölet hos sig går i sin ganska fort.

På kontinenten finns en hel del gårdar som ägnar sig åt stomjölksproduktion. Då får fölen gå med stona men man tar isär dem några timmar före mjölkning. Sedan har jag för mig att fölen släpps fram och får dia lite så att stona släpper ner mjölken men sedan föser man bort fölungen och sätter på mjölkmaskinen (eller kanske mjölkar för hand). En gård i Frankrike läste jag producerade 3000 liter mjölk per år från 12 ston vilket ger 250 liter per sto.

En gård i Friesland (Holland) beskriver att stona inte mjölkas förrän tidigast 6 veckor efter fölning och sedan 3 gånger per dag. Hur lång tid det sedan är lönt att mjölka dem vet jag inte.

Det går att frystorka stomjölk och få ett pulver med samma näringsinnehåll som färsk mjölk. Och det finns alltså mjökmaskiner som går att använda till ston.

Länk till friesiska gården

http://hyndolac.nl/paardenmelkerij/engels/index-eng.html

Bild från samma gård på mjölkmaskin

http://paardenmelkwinkel.nl/paardenmelkerij/foto/melkerij8.JPG



Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Hästmjölk
« Svar #18 skrivet: 03 jan-12 kl 01:16 »
kan tänka mig att kallblod, t ex ardenner ger mer än varmblod, har hört om ardennerston som ger så mycket mjölk att det skummar om mulen på fölet
Västgötamor

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Hästmjölk
« Svar #19 skrivet: 14 maj-12 kl 20:25 »
b8de häst- och getmjölk finns att köpa hos mig. bor i närheten av katrineholm...
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 4 användare
xaelanar, Adels, Palle500, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser