Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill göra creme fraiche  (läst 8238 gånger)

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
Jag vill göra creme fraiche
« skrivet: 02 apr-11 kl 20:24 »
Vill ha tips och råd om hur man gör creme fraiche.

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Jag vill göra creme fraiche
« Svar #2 skrivet: 05 maj-11 kl 05:51 »
Hah, var det så enkelt! Då gör jag Creme Fraiche nästa gång istället för yoghurt på grädde ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Jag vill göra creme fraiche
« Svar #3 skrivet: 31 aug-11 kl 21:19 »
Testade du att göra creme fraiche på fil+ grädde? Blev det bra?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Hamstern

  • Inlägg: 45
  • jodå en hamster är jag allt, men bara lagom
    • Västergötland
SV: Jag vill göra creme fraiche
« Svar #4 skrivet: 13 aug-12 kl 01:01 »
detta ska bara provas! det är ju precis som med smör!...man indirekt tutas i att det är så svårt och märkvärdigt (bara pga. att få faktist vet hur man gör..okunskap!) det är ju jätte kul med sånthär! :D hittade en halv-rolig google översättning av en sida där det står hur man gör....
 http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.seriouseats.com/2010/08/how-to-make-creme-fraiche.html

detta ska jag defenitivt prova!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Jag vill göra creme fraiche
« Svar #5 skrivet: 13 aug-12 kl 08:24 »
detta ska bara provas! det är ju precis som med smör!...man indirekt tutas i att det är så svårt och märkvärdigt (bara pga. att få faktist vet hur man gör..okunskap!) det är ju jätte kul med sånthär! :D hittade en halv-rolig google översättning av en sida där det står hur man gör....
 http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.seriouseats.com/2010/08/how-to-make-creme-fraiche.html

detta ska jag defenitivt prova!


Otroligt dum idé att låta det står öppet!

PTAnki

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Jag vill göra creme fraiche
« Svar #6 skrivet: 11 mar-16 kl 17:27 »
jag har gjort ett försök att göra creame fraiche på kefirgryn av grädde och liten skvätt gammeldags mjölk, har stått nu i minst 4 dagar men den blir inte så tjock som jag tänkte mig, liknar mer grädde i konsistensen har jag kanske haft för lite gryn eller är det någon som vet hur jag får den att bli tjockare ?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Jag vill göra creme fraiche
« Svar #7 skrivet: 11 mar-16 kl 18:47 »
Varför krångla till det? Använd filmjölkskultur och inkubera vid rumstemperatur.

PTAnki

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Jag vill göra creme fraiche
« Svar #8 skrivet: 12 mar-16 kl 19:38 »
trodde kefirgryn var filmjölkskultur, vad ska jag använda då är det någon som har bra recept på creame fraiche

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Jag vill göra creme fraiche
« Svar #9 skrivet: 12 mar-16 kl 20:11 »
Nej kefirgryn är ju en blandning av mjölksyrabakterier och jästsvampar, det finns olika sorter beroende på om de matats med mjölk eller socker (vattenkefir). Filmjölkskultur besår av olika stammar av Lactococcus lactis och Leuconostoc mesenteroides. Det finns filmjölkskultur att köpa (frystorkad) men det går utmäkrt att ympa med köpt filmjölk

PTAnki

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Jag vill göra creme fraiche
« Svar #10 skrivet: 14 mar-16 kl 19:18 »
Tack för info då ska jag införskaffa filmjölkskultur  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Hans Hultén, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser