Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner på djurpströbädd i trädgården?  (läst 1183 gånger)

alpkråkas dotter

  • Inlägg: 73
  • Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
Kaniner på djurpströbädd i trädgården?
« skrivet: 30 aug-14 kl 10:56 »
Jag är i färd med att planera för nya burar till min lilla kaningård. Än så länge har jag bara två honor (gotlandskaniner) i en hemsnickrad bur med tillhörande rastgård plus hage. Min tanke är att skaffa en hane som kan få ta över den buren och istället bygga en större, delbar bur som tjejerna kan bo i. Jag tänker att jag delar av den när de har ungar och slår ihop den när de är själva. Jag vill gärna att de har gott om utrymme, men samtidigt bor jag i en villa och jag vill att det ska vara fint i trädgården så jag vill inte bygga fula burar.
Jag hörde talas om att en del har sina kaniner i kalvboxar på djupströbädd. Det låter ju väldigt fiffigt, fr a med tanke på städning mm. Går det att ha dem på djupströbädd utomhus, om man har tak över bara? Någon som har bilder eller ritningar?
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Kaniner på djurpströbädd i trädgården?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-14 kl 10:02 »
Det låter ju spännande, I så fall måste man nog ha nån slags ram som man bygger på runtom efterhand.
Då kanske man kan använda den som odlingslåda till sommaren.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kaniner på djurpströbädd i trädgården?
« Svar #2 skrivet: 23 sep-14 kl 13:41 »
Hmmmm, nja.     Det går säkert men problemet uppstår när det blir blött eller snö.   
Det bör vara hyfsat torrt för att kaninerna inte skall drabbas av några otäckheter.   Har du möjlighet att ha tak och väggar?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Kaniner på djurpströbädd i trädgården?
« Svar #3 skrivet: 23 sep-14 kl 16:13 »
Jag hade mina kaniner i hägn med tillgång till burar. En del av hägnet hade jag halm i som jag kunde byta ut vid tö. Det är viktigt att kaninerna har vettigt skydd emot väder och vind, speciellt blöta.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser